Tony Adams sparkad & Eboue bör känna skuld [2009-02-09]

Förlusten mot Liverpool på övertid blev droppen som fick bägaren att rinna över.
Tony Adams fick alltså sparken sent på söndagskvällen. När Paul Ince fick sparken så argumenterade jag för att Blackburns anställning av Ince var märklig om man inte var beredda att ge honom mer tid att forma trupp, lag och spelsystem. Jag hävdade också då att kontinuitet är ett erkänt och underskattat framgångsrecpet. Jag skulle kunna gå samma väg denna gång och ifrågasätta Pompeys beslut. Men, nej. Laget har förlorat sju av de åtta senaste matcherna, och de har bara tagit tio poäng av 45 möjliga med Tony Adams som boss. Under Redknapp tog laget tre poäng mer på sju matcher mindre. Kort och gott: Resultaten har sedan Adams tog över varit genomusla, och vad annat göra än att ge honom foten? Något drastiskt måste ju faktiskt hända, och ett tränarbyte har ju i alla fall potentialen att ge ett kortsiktigt lyft.

***********************************

Jag hoppas att Adams efter en välbehövlig paus har lusten och modet att göra fler försök att lyckas som tränare. Jag drömmer nämligen om en framtid med Adams på Arsenals tränarbänk och Roy KeaneUniteds dito. Om det är några som ska kunna väcka de något halvtrötta ”Clash of the Titans”-mötena till liv så är det väl de två? Om Wise sedan kunde ta över Chelsea så blir det ännu mer åka av på presskonferenserna.

***********************************

West Ham förtjänade nog en poäng igår mot Man U. Men möter man ett United i hysterisk form så kan man inte räkna med att få vad man förtjänar, man får nog se till att ta det. Jag tycker att Hammers gjorde en bra match och de försökte spela sitt eget spel. Men jag tycker också att de såg lite snälla ut. Det var lite för mycket mössan i hand. Hade de smällt på mer, varit lite elakare och kanske även stundtals kompromissat med sitt kortpassningspel så tror jag faktiskt att de hade petat in ett mål. Jag gillar visserligen att Zola stenhårt försöker implementera ett passningsspel med mycket rörelse och bollen längs marken. Det finns ett bra tempo i Hammers passningspel, och allt som oftast går bollen framåt istället för i sidled. Rakt och vägvinnande. Precis så spelar Man United när de spelar som bäst. Och att slå Man United på deras eget sätt är en uppgift övermäktig de flesta. Hade jag varit Zola så hade jag (i alla fall efter Man Us ledningsmål) beordrat lite grisigare, lite fulare och lite elakare fotboll.

Folk kan säga vad de vill, men jag vägrar fortfarande tro att Carlton Cole har potentialen att bli en målskytt av rang, eller för den delen ordinarie i det engelska landslaget.

Paul Scholes var väldigt, väldigt bra igår. Den mannen har alltid minst ett passningsalternativ redan innan han får bollen. Jag menar verkligen alltid. Han släpper på få tillslag och hittar ofta en obefolkad yta att lägga ut bollen på. Igår hade han 93% lyckade passningar. Det är fruktansvärt bra.

I situationen då Ryan Giggs gjorde matcens enda mål så stod Carlton Cole och Scott Parker för en av de sorligaste ursäkterna till försvarsspel jag någonsin skådat. Jag vet inte vilket som är värst; Coles glidtackling eller Parker lilla skutthopp. Kolla, själva.

***********************************

Vad säga om Londonderbyt på White Hart Lane då?
Att det skulle bli väldigt svårt för Gunners att ta en trepoängare stod klart när Eboue ännu en gång visat vilken tanklös fotbollsspelare han kan vara. När man har ett gult kort (det spelar förstås ingen som helst roll ifall det är ett rättmätigt eller felaktigt sådant) så pysslar man inte med onödiga tacklingar, efterslängar, jidder med domarna eller andra puckade tilltag. Man pysslar över huvud taget inte med någonting som gör att man riskerar ännu ett gult kort. Jag vet inte vad man tänker på när man man redan är varnad och ändå gör som Eboue gjorde igår. Inte är det på lagets bästa i alla fall. Eboue bör känna skuld.

Alumina visade klass igår.

Arsenal har inte vunnit mer en tre raka matcher på hela säsongen. Det är ovanligt att ett i grunden så bra lag som Gunners inte har någon längre vinssvit än så. Man U, Liverpool, Aston Villa, Chelsea, och Hull har alla sviter på fyra vunna matcher i rad eller mer.

Wengers grabbar är helt enkelt för ojämna i formen denna säsong. För varje omgång som avverkas så tror jag mer och mer på Aston Villa som ett Champions Leaguelag till nästa säsong.

Adebayor gick ut skadad med vad som såg ut att vara en muskelbristning i baksidan av låret. Ännu ett tungt slag för Arsenal.

Jag ser fram emot en debuterande Arshavin och en comebackande Eduardo. Kanske kan de bli ett lyft för Arsenal? Vad tror ni?

***********************************

Det är förvånansvärt få som har pratat om hur magiskt, underbart, ljuvligt vackert Dirk Kuyts kvitteringsmål mot Portsmouth var. En viss Ibrahimovic hyllades som en hjälte efter ett visst mål mot Ungern. Zlatans mål innehöll visserligen en vacker bollmottagning (det gör aldrig Kuyts mål), och han tog sig även förbi en försvarare med bollen under kontroll (det gör aldrig Kuyt), men avsluten som sådana är väldigt lika. Det krävs ingen jättevild fantasi för att hitta vissa likheter mellan målen (avsluten, om man så vill).

Zlatans mål är förstås vackrare, men jag har knappt hört någon säga att Kuyts mål var i alla fall lite småsnyggt. Det är lite märkligt, för likheterna finns som sagt där.

Se själva. Kuyts mål. Zlantans mål.

***********************************

Inte heller denna vecka hade vi någon fredagstippare med full pott. Personligen lyckades jag pricka in ett ynka rätt. Pinsamt. Signaturen Martin Skrtel prickade in krysset på Stamford – Vackert! Signaturen Oskar gjorde ett strålande jobb med sju rätt av åtta möjliga. Niklas (Villa) i fortsatt ledning, alltså.

Vad säger ni? Ska vi lägga in en halvgardering så kanske det trillar in i alla fall några fler fullpottare?

***********************************

Avslutningsvis blir det en liten rebus:

Denna rättvisemärkta spelare håller till långt ut på högerkanten och under fyra år tillhörde han en klubb som har en bubblande stämning på sina läktare.

Så vem är spelaren?

***********************************

En sak till: Leeds-Millwall Viasat Fotboll ikväll. Det är inte så ofta som man på svensk TV får chansen att se League One-fotboll. Och nu för tiden tillhör det knappast vanligheterna att man får se Leeds eller Millwall in action. Så om ni har möjligtheten att se matchen.... Ta den!

***********************************

Vi hörs ikväll eller imorgon!

Kommentarer
Postat av: Petter

Di Canio maste det vara.



Bra blogg forresten!

2009-02-09 @ 15:18:11
Postat av: Linhem

Carra hade 100 % lyckade passningar mot Pompey ;)



jobbig Rebus...rättvise märkt gör det hela förbryllande.

2009-02-09 @ 15:41:58
Postat av: Markus_H

Måste vara Di Canio.



Rättvisemärkt kopplar jag till Fair Play-priset han fick.



Högerkanten med tanke på hans politiska åsikter.



Om bubblorna måste vara West Hams "Im forever blowing bubbles".

2009-02-09 @ 16:37:05
Postat av: Oskar

Får väl tacka för omnämnandet, är dock besviken på Chelsea. Att de jävlarna inte kan göra sitt jobb och vinna över Hull!



Som de som har skrivit före mig så måste din rebus syfta på Paolo di Canio. Den färgstarke (milt uttryckt) liraren.



Kuyts mål var oerhört snyggt, Zlatans mål av liiite större betydelse. För mig i alla fall.



Annars, bra blogg och ha det bra!

2009-02-09 @ 16:54:05
Postat av: uffe

di canio. jag antar att rättvisemärkt syftar på någon tatuering.

2009-02-09 @ 17:50:51
Postat av: Micke S

Ser att även Chelsea gör sig av med Scolari nu på bbc hemsida. En intressant vinkel som du gärna får utveckla i dessa tider är effekten av kicka managern.



Men det som jag är mest intresserad av är om du kan ska en serietabell över managers vunna titlar i de stora ligorna i Europa. Tänkte något istil med 1p per ligaseger - cupseger i nationell cup och även europacup. Skulle vara kul att se vilken manager som är mest framsgångsrik, håller en krona på Fergusson. Tidsperiod för att du inte ska drukna i info kan kanske vara år 2000 och framåt och i england, spanien & italien.



2009-02-09 @ 18:21:38
Postat av: Big One

Apropå Eboues mindre genomtänkta gärningar på WHL igår så ber Simon Bank om hjälp att utnämna den dummaste utvisningen i fotbollshistorien. Många är dom på proffsnivå som synat det röda kortet under årens lopp, men vissa som synar kortet förtjänar det mer än andra.

Postat av: JonasStar

Spelaren är väl ändå Yossi Benayoun. Iaf om man ska se till laget med den bubblande stämningen på läktaren. Han värvades till Liverpool från West Ham, som för övrigt har låten "I'm forever blowing bubbles" som klubbhymn om man säger så.

Rättvisemärkningen däremot är jag osäker på hur jag ska få in.



Angående Kuyts mål så kan jag inte säga annat än att det är helt fantastiskt. Ok, bollmottagningen är... ja man kan säga att jag kunde gjort en lika bra!? bollmottagning (och då har jag bara spelat juniorfotboll i Malmslätts AIK 1 säsong), och att han sen lite turligt får med sig bollen förbi Campbell är ju typiskt Kuyt. Men själva målet sen... Så j*vla snyggt.



Han gör inte många mål vår käre Kuyt, men han gör viktiga mål och det är alltid lika skönt när han får näta. Han har varit en favorit för mig i Liverpool sen han kom. Trots sitt magra målfacit.

För är det något som han inte gör, så är det att gå och gömma sig. Han sliter konstant, springer upp och ner längs kanten och jagar boll. En kämpe, precis såna spelare som jag gillar.

2009-02-09 @ 20:29:22
Postat av: JonasStar

Ursäkta det dubbla inlägget, min uppkoppling krånglar visst lite.



För övrigt, du har en väldigt intressant och välskriven blogg här Herr Holmgren.

2009-02-09 @ 20:32:46
Postat av: Zacko

Scholes ja, en gång i tiden tyckte man jäkligt illa om den killen (som man gör om de flesta scums). Men så kapade han Håkan Mild rejält en gång och höjde sig ett snäpp i mina ögon. För övrigt så har jag alltid tyckt om Ryan Giggs. Jag tror inte jag hört varken fans av Liverpool, Arsenal eller Chelsea någonsin sagt nåt ont om den karln. Är det någon som har sett honom gnälla på domaren, medspelare, tjafsa med spelare i motståndarlaget någon gång..... nånsin?

2009-02-09 @ 20:33:22
Postat av: Björn

Scott Parkers skutthopp ser sjukt kul ut.



Angående Kuyts mål så ser David James ut som en trött bergsgorilla.



Svaret på rebusen är nog Di Canio men skulle lite lånsöktkunna vara Leon Britton. Högermittfälltare som nu spelar i Swansea (Svanen märket) och innan spelat 4 säsonger i West Ham.



David vad tror du om chanserna att Aston Villa vinner PL? Samt att både Chelsea och Arsenal missar topp 4?

2009-02-09 @ 21:11:11
Postat av: Nisse

Angående West Hams försvarsspel: Ja, ManU är bra. Och ja, storlagen får domslut med sig. Men det är ju löjligt och inte så lite misstänksamt hur enkla försvarsmisstag som ofta görs för att ManU ska kunna avgöra vissa matcher. Överdrivet, otroligt överdrivet och jag kan tycka det är lite märkligt. Vad beror fenomenet på, tro? Din kommentar David? För att de är mer under analys av en som ogillar dem så skarpt som jag gör?

2009-02-09 @ 21:38:59
Postat av: Fredrik

Visst är det en skicklig prestation av Kuyt att få in bollen ur den vinkeln och det svåra, pressade läget, men personligen reagerade jag mest på James agerande när jag såg målet. "Jag orkar nog inte lyfta upp armen eller röra mig i sidled för att plocka bollen, jag rycker lite på ena axeln istället, det bör räcka." Nä, James dagar är i mina ögon för länge sedan räknade, tycker att han gör underliga värderingar och framträdanden gång efter annan när jag ser på Portsmouths matcher. Jag får dessutom uppfattningen av att skottet inte är jättehårt heller. Speciellt inte i jämförelse med Zlatans enorma skott och mål överhuvudtaget mot Ungern. Den prestationen får mig att rysa än idag när jag ser på den.



Intressant och läsvärd blogg för övrigt.

2009-02-10 @ 00:32:23
URL: http://arsegoteborg.blogspot.com/
Postat av: Holmgren

Nisse>>



Storlagen får en del fördelar, så även Man U. Men att av några andra lagen i ligan mer eller mindre medvetet skulle försvara sig sämre när de möter Man U det tror jag inte för en sekund, ärligt talat.



Björn>>

Chansen att Villa ska vinna ligan OCH att Arsenal och Chelsea missar CL ser jag som obefintlig. Att något av dessea två ska inträffa är kanske möjligt, men inte troligt. Villa har inte ett tillräckligt bra lag för att vinna ligan. Kanske har de en tillräckligt bra startelva, men truppen är inte tillräckligt bra. Jag tror inte heller att både Chelsea och Gunners missar CL. Det hade mycket väl kunnat hända om inte Everton hade inlett säsongen skakigt, och om de inte hade tappat så många poäng på hemmaplan. Som det är nu tror jag att de är för långt efter.

2009-02-10 @ 13:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0