Premier Leagues bästa mittbackar - Topp 10. [2009-01-22]

Jag hoppas att ni som gillar listor i och med detta inlägg får lite av ert lystmäte.

Här är min lista med Premier Leagues för tillfället bästa mittbackar. Man hamnar inte på listan för hur bra man har varit tidigare, eller tack vare sin status i fotbollsvärlden. Den här listan är tänkt att spegla den här säsongen och nuet.

***********************************

10. Andy O’Brien – Bolton.
Gör ett stort jobb i det tysta i Bolton. Innan Bolton blev irländarens klubbadress så hade han en ganska misslyckad tid i Pompey, men håller tveklöst på att revanschera sig själv. Har spelat varje minut i varje ligamatch för Bolton denna säsong. Är ingen speedkula, men är nickstark och brytningssäker.

9. Matthew Upson – West Ham.
En av de få riktiga ljusglimtarna i West Ham denna säsong. Har inga direkt stora svagheter utan är jämnbra på alla de områden en mittback bör vara bra på. Det är ingen tillfällighet att Upsons namn nämns i samband med mer penningstarka klubbar än West Ham. Engelsmannen har fått utvecklas i sin egen takt i först Birmingham, och nu Hammers. Det kanske finns ett eller annat Arsenalfan som önskar att han hade varit kvar i klubben nu?

8. Ricardo Carvalho – Chelsea.
En lugn, placeringssäker och passningsskicklig mittback. Ett perfekt komplement till Terry. Chelsea släpper in få mål, men släppte in ännu färre innan portugisen skadade sig. Nu är han tillbaka och bli inte förvånade ifall Chelsea återigen blir fruktansvärt svåra att göra mål på.

7. Martin Laursen – Aston Villa.

Milansejouren blev väl aldrig vad dansken hade hoppats på, och jag vet inte exakt vilka förhoppningar som fanns på Laursen när han anlände till Premier League och Aston Villa, men personligen var jag smått skeptisk. Jag fick fel. Dansken har fått en ny vår under O’Neill, och att han fick ta över kaptensbindeln inför denna säsong säger en hel del om hur viktig han är för Villa. För att vara försvarare är Laursen dessutom relativt målfarlig.

6. Martin Skrtel – Liverpool.
Har precis kommit tillbaka från en knäskada, men innan skadan så hann slovaken visa att han tillhör toppskiktet av ligans mittbackar. Hårdför och tacklingsglad, men ändå en spelande mittback. Har en passningsprocent (88%) som få andra försvarare kan mäta sig med, och antalet vunna tacklingar ligger på samma höga nivå. Kan bli mer vårdad i sitt spel och förbättra sitt redan fina huvudspel, men han är enbart 24 år gammal, och om han fortsätter utvecklas så kan han komma att bli en riktig världsback.

5. Brede Hangeland – Fulham.

Efter bara ett år i Premier League så har norrmannen visat sin höga klass. Bara topptrion har släppt in färre lag än Fulham. En stor anledning till det är Hangelands högklassiga försvarsspel. Brytningssäker och oerhört bra på huvudet.

4. Jamie Carragher – Liverpool.

Liverpoolförsvararen står för en del märkliga misstag och klumpiga tacklingar vare säsong. Då och då hamnar det även en eller annan boll i egen kasse. Men de livsviktiga sista-sekunden-brytningarna är betydligt fler än självmålen, och när uppgifterna blir stora så växer Carragher. Ingen annan försvarare spelar med större passion eller med en större vilja en Carragher. Han ser ofta ut att vara beredd att offra både liv och lem för att stoppa motståndarna. En skicklig huvudspelare, en god tacklare och en sanslös pådrivare. Med sina ledaregenskaper och kompromisslöshet så är han fruktansvärt viktigt för Liverpool.

3. John Terry – Chelsea.
Chelsea spelar inte på topp för tillfället, men det beror inte på att John Terry är under isen. Chelseakaptenen har varit lika stabil som alltid, sett över hela säsongen. En näst intill komplett försvarare, och en fruktansvärt stark ledare. Ger alltid allt för laget.

2. Joleon Lescott – Everton.
Har sakta men säkert utvecklats till en back i absolut toppklass. Har hämmats en del av att vara duktig även som vänsterback. Hade han fått spela fast som mittback under ett antal säsonger så hade han varit än bättre idag. Den här säsongen har det dock blivit mest spel just på mittbacksplatsen, och Lescott har blivit ännu ett snäpp bättre. Everton har bara släppt in ett mål på de senaste sex matcherna, och Lescott har bossat i försvaret i de flesta av de matcherna.

1. Nemanja Vidic – Manchester United.
Ett självklart val. Har under lång tid varit framstående i ligan, och jag personligen har alltid tyckt att han är både ett och två strån vassare än sin vapendragare Rio Ferdinand. Nu när Ferdinand är skadad så får Vidic all den uppmärksamhet han förtjänar – Också för att han just nu spelar sitt livs bästa fotbolls. Bäst i ligan, och just nu antagligen bäst i världen i sin position. Fortsätter serben spela som han gör just nu är han en stark kandidat till årets spelare i England.

Bubblare:

Rio Ferdinand – Man United, Michael Turner – Hull City, Curtis Davies – Aston Villa, Ryan Nelsen - Blackburn, Sylvain Distin – Portsmouth.

***********************************

Några av er saknar säkert ett eller annat namn, eller så ställer ni er oförstående till de befintliga namnen. Så…. Bring it on! Berätta vem som ska med och vem som ska bort, och förklara för mig varför jag har fel.

***********************************

Räkna med ännu ett inlägg idag under dagen. Då blir det några ord om gårdagens Ligacupsemifinal mellan Burnley och Tottenham samt lite blandad kompott.

Kommentarer
Postat av: Kubb

Listan visar om inte annat att vad Arsenal verkligen är i stort behov av är en riktig världsklassback i mittlåset.

Affären med Matthew Upson kan vara den sämsta klubben gjort på länge.

2009-01-22 @ 09:05:16
Postat av: Björn

Lescott inledde säsongen bedrövligt.

Försvarsspelet började inte fungera förrens Jagielka tog platsen brevid Yobo och Lescott flyttades ut på kanten. Nu när Yobo har varit skadad har Lescott spelat med Jagielka i mitten. Jag tror att när Yobo är tillbaka igen så får Lescott kliva ut på västerkanten igen.

Jag tycker att Jagielka har gjort en bättre säsong än Lescott än så länge.

2009-01-22 @ 09:34:15
Postat av: Victor

Håller med föregående talare. Jagielka borde vara med och insatsen mot Liverpool senast uderstryker det faktumet.



Annars så har jag inga invändningar. Lika strålande och läsvärd som vanligt :)

2009-01-22 @ 09:48:58
Postat av: Sadde

Att ha Rio som bubblare är ju ett skämt!! Du verkar ha sett mycket fotboll men tydligen inte dom 2 senaste säsongerna. Han har varit Uniteds bästa back under en lång tid! Skärpning Holmgren!

2009-01-22 @ 10:01:21
Postat av: ricky gervais

Hatar United, men att Rio inte är tvåa på listan och överhuvudtaget, är ett stort skämt. Att t ex Andy O' Brien skulle vara bättre skulle vara kul att höra... Lescott tvåa, knappast möjligtvis åtta. Jagielka borde varit med och framförallt Michael Turner, han har ju varit lysande. Vidic etta det enda jag håller med om.

2009-01-22 @ 10:42:46
Postat av: Holmgren

Jags missar listan efter som han hattat runt en hel del. Ganska många matcher på mittfältet denna säsong.



Och jo då, Sadde. Jag har kollat de senaste två säsongerna också. Men man kommer inte med för att man varit bra förra säsongen, det skrev jag. I år har inte Rio varit särskilt bra, och jag håller inte ens med om att han varit bättre än Vidic i två år - Tvärtom.



ricky gervais>>

Rio två på listan? Det tycker jag hade varit ett skämt. Ett stort sådant. Turner började strålande - Jag håller med. Men nu? Hull läcker som ett såll.



Det det är därför den här typen av listor är roliga. Man tycker annorlunda. Och jag tar gärna kritik - Jag är inte känslig på det viset. Här ska vi ha det högt i tak.

2009-01-22 @ 11:35:01
Postat av: ricky gervais

Skulle fortfarande vara kul att höra hur en seriös(?) skribent kan ha en spelare som o'brien före ferdinand????? Ferdinand rankas väl generellt som en av världens bästa mittbackar så att han skulle vara tvåa i PL känns naturligt, att inte inse det känns däremot som ett stort skämt om man vill bli tagen seriöst.

2009-01-22 @ 12:36:32
Postat av: Holmgren

ricky gervais>>



För det första: Hur en (i din uppfattning) kontroversiell åsikt innebär att stämpeln "seriös" försvinner från någon är märkligt. Det borde innebära att du inte kan betrakta många människor som seriösa här i världen, eftersom de flesta har en eller annan åsikt som en majoritet inte skulle hålla med om. Så vad gäller seriös eller ej är det en konstig vinkel in i diskussionen.



Men om jag då ska försöka förklara mer utförligt än vad jag redan gjort:

Jag har aldrig varit övertygad om Rios enorma storhet. Självklart är han en bra försvarare, och när han är som bäst hamnar han absolut på en sådan här lista - Antagligen på över halvan. Den här säsongen däremot (jag har många gånger sagt nu att att listan är tänkt att spegla nuet) anser jag inte att han har varit i bästa slag, och därför valde jag att inte ta med honom.



Kontra just O'Brien känns lite märkligt att hänga upp sig på. Rio är precis utanför och O'Brien ligger sist på listan - Det skiljer alltså oerhört lite. Men jag tycker O'Brien varit riktigt bra i ett halvdant lag medan Rio varit halvdan i ett riktigt bra lag - Det fällde avgörandet.



Om du vill ha en motivering till varför jag aldrig riktigt varit ett stort fan av Ferdiand så låter det ungefär såhär:

Främst en sak: Han har en övertro på sig själv och sitt spel. Han är för nonchalant, framför allt i uppspelen. Elegans kan ibland övergå i nonchalans, och det tycker jag att det gör rätt ofta i fallet Ferdinand.



Återigen: Det är subjektivt, och jag är medveten om att många inte håller med mig här. Kanske har jag fastnat i ett mindset kring honom, och lättare ser de fel han gör än de rätt han gör. Men jag anser inte att det finns ett absolut facit som du insinuerar när du säger "att inte inse det känns däremot som ett stort skämt om man vill bli tagen seriöst".



Inse? När det kommer till åsikter (inte alla, med de flesta) så finns det inget facit, och inget man ska inse.



För mig är det ofattbart att Sverige fortfarande är uppdelat vad gäller Zlatans storhet - Det finns de som på fullaste allvar kallar honom fruktansvärt överskattad, upphypad och i grunden medioker. Jag kan inte för mitt liv hålla med om det - Men jag avfärdar inte de människorna som som tycker så som oseriösa, eller påstår att de per defintion har fel.

2009-01-22 @ 13:09:48
Postat av: Holmgren

Ett litet tillägg:



Enligt Premier Leagues officiella statistik (Actim) där varje spelare får poäng efter ett visst räknesystem så ligger Ferdinand på 58e plats och O'Brien på 52a plats denna säsong.



Självklart har Rio varit skadad och inte kunnat samla på sig lika många poäng. Skador är kanske en anledning till att han inte varit så bra som han kan vara i år när han väl har spelat. Och som jag sa: Hade han varit lika bra som han kan vara så hade han antagligen varit på övre halvan här - Men nu är han inte det för mig.

2009-01-22 @ 13:19:10
Postat av: Markus_H

Bra lista Holmgren! Kul att spelare som O'Brien och Hangeland får plats på listan. Det tyder på ett stort fotbollsintresse! Ganska vanligt annars när folk gör listor att de tittar på de 5-6 bästa lagen och plocka ut ett gäng spelare efter hur laget har placerat sig i tabellen.



Jag håller med om Rio. Vidic är hästlängder bättre och Rios spel ser ibland lite nonchalant ut. Ett sådant spel klarar man sig galant med i Man U men om man skulle placera Rio i ett lag på den nedre halvan så straffar sig det beteendet på direkten!

Dessutom har han varit skadad en hel del och om listan gäller nuet så räcker det för att man ska hamna utanför. Därmed inte sagt att Rio är dålig, tvärtom.

2009-01-22 @ 13:22:54
Postat av: Kriss

Håller med dig holmgren om Rio, förra säsongen var han riktigt vass i mittlåset med Vidic. Denna säsongen har han inte kommit upp till sitt esse, dels på grund av skador, men även på grund av att Vidic har växt till sig. Kolla bara på facit, de matcher Rio har varit borta har ju Utd inte släppt till mycket bakåt.



Ska man gå på gamla meriter hade ju Agger varit en på topp tio, men skador och sådant har ju hållit honom borta.

2009-01-22 @ 13:22:56
Postat av: johan

Holmgren, den där listan med officiella statistiken kan du inte direkt ta med som argument. Vidic är inte med på topp 100.

Postat av: Holmgren

johan>>



Han ligger på 11e plats....



http://www.premierleague.com/page/ActimIndex/0,,12306,00.html

2009-01-22 @ 14:20:49
Postat av: Linhem

bra lista David...vissa verkar ju inte riktigt läskunniga så att de ser att de menar nuet och inte förra säsongen, kanske hade rankat lite annorlunda men klart bra

2009-01-22 @ 15:39:05
Postat av: Sebbe

Hyypiä har väl varit ganska vass denna säsong?

Han borde ju iaf finnas me på bubblarna, annars en grym lista.

2009-01-22 @ 16:02:19
Postat av: anton

Håller med om det mesta i listan, speciellt ettan. Vidic - har varit fullkomligt strålande i år. Det finns ett men. Fast jag är LFC trogen tycker jag inte att Skrtel platsar på denna lista. Mest p.g.a skadan som innebär att han inte spelat så mycket. I och för sig, före skadan var han ju lysande. Däremot vet jag inte vem som skulle ta hans plats i listan, Hyypiä?

2009-01-22 @ 16:04:17
Postat av: Fabbe

att CARRA är med är ett skämt.

kanske om det vore top 40 lista.

2009-01-22 @ 16:09:44
Postat av: Holmgren

Mm.... Tar man med 40 spelare så får man ju med ALLA ordinarie mittbackspar i ligan, så där borde han ju ha chansen att komma med...

2009-01-22 @ 16:48:15
Postat av: Holmgren

Sebbe>>

Kul att du som Man U-supporter (om du är den sebbe jag tänker på) inte går i taket över petningen av Rio.



Ang Hyypiä så fanns han absolut med i tankarna. Men han har faktiskt inte spelat sådär enormt mycket, och även om han verkligen har varit bra när har spelat så tror jag man på ngt sätt förväntar sig att han ska ha gått ned sig mer, och när man märker att han fortfarande är bra så blir det på ngt vänster en ännu större prestation - Han överträffar helt enkelt mångas förväntningar, och känns därför oerhört bra, när han egentligen bara är bra. Luddigt... Men ni hängde säkert med.



Skrtel då? Ja, man kan ha invändningar där - Han har inte spelat så mkt, och om han är med trots lite speltid och skador borde Hyypiä eller Rio kunnat komma med också. Men när Skrtel väl har spelat har har han i mina ögon varit ren och skär klass, därför fick han en plats på listan.



Kul med all respons - positiv som negativ. Det uppskattas!

2009-01-22 @ 21:16:50
Postat av: Sadde

En dålig match har Rio gjort iår, andra halvlek mot Everton. Han har varit riktigt bra i dom övriga matcherna Det där med hans nonchalans är en sak som uppkom för flera år sen och alltid kommer tas upp gällande ferdinand, speciellt när viasat mupparna är i farten. Nej enligt mig är Rio nummer ett Vidic två och cavarlho nummer tre. Han är bättre än Terry. Sen att Carragher får vara med på listan kan man verkligen ifrågasätta men alla har rätt till sin åsikt.

2009-01-22 @ 21:54:39
Postat av: anton

Ja nu när du säger det! Det är väl lite så med Hyypiä. Man hade inte förväntat sig att han skulle vara så bra som han faktiskt är, därför är man positivt överraskad. Du övertalade mej.

2009-01-22 @ 21:56:54
Postat av: knatte

Tycker Agger skulle ha funnits med på listan eller iaf som bubblare.

2009-01-22 @ 22:21:57
Postat av: macke

4. Jamie Carragher – Liverpool.



Hur kan du sätta han som nummer 4? :O Finns hur många som helst som är bättre än honom....



Jag skulle hellre ha Uniteds yngling Chester i mittlåset än att sätta träbenet carragher där.

2009-01-22 @ 22:50:39
Postat av: FCUM (United)

Du har väll hört detta nu men jag är som du kanske förstå en liten förespråkare av Ferdinand. Tycker han är bättre Vidic, en väldigt unik mittback som har klart bäst teknik och "first toutch" av de mittbackar jag sett, klart snabbare än de flesta, kommer nog inte på någon snabbare heller. Känner mig minst lika säker när han markerar på en hörna som Vidic. Ger knappr aldrig bort frisparkar. Hans enda svaghet är offensiva fasta situationer medan han annars i matcher som är låsta bruka avancera med boll och skapar mycket ytor då detta förvirrar.



Men det är som du säger lätt att man snöar in på det dåliga vissa fotbollsspelare (som man har lite svårt för) gör istället för tvärtom.

Vidic är ju lätt att tycka om då han hela tiden går in med kropp och själ i duellerna.



Trevlig lista annars.

2009-01-23 @ 00:07:04
Postat av: Korven

jag tycker att manchester citys mittbackar richards och kompany saknas annars var det ra

2009-07-15 @ 12:53:38
Postat av: jömmö

alltså serri mannen??.. ja e mittback har stor stor stor talang!!.. om 4 år kommer ja va me h på en sån där lista :O.. ja lovar dej ;)

2009-09-21 @ 13:27:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0