Den första augusti smäller det - Håll till godo! [2009-07-27]

Bloggsemsetern har gjort mig gott. Det börjar klia i fingrarna, och den första augusti öppnar portarna till bloggen igen. Då är det två veckor kvar till säsongen. Jag tänker gå igenom lagen, ha lite fokus på nykomlingarna i Premier League, tippa tabellen, och en hel del annat smått och gott.

Tills vidare får ni några prispallar att hålla till godo med.

Sommarens stekheta.


3. Michael Owen.
Liverpoolprodukten hamnde i Man U, fick den legendariska nummer 7-tröjan, petar in baljor på försäsongen och kallar övergången en dröm som gått i uppfyllelse. Alla scousers är vansinniga, och mancen älskar det. Även om mancen inte älskar Owen så älskar de att att alla scousers är vansinniga. Who could blame them?

2. Man City.

Den engelska motsvarigheten till Real Madrid. De köper, köper, och köper lite till. De säljer nästan ingen alls, och de gillar offensiva spelare. Det saknas fortfarande en och annan tvättäkta vinnarskalle och det saknas garanterat en högklassig mittback. Än finns det dock tid kvar att handla. Vad tror ni förresten att Roque Santa Cruz tycker och tänker just nu? Han blev första anfallaren in. Sedan kom Tevez och Adebayor. Jag utgår ifrån att det blir 4-3-3 med ett forwardsled som stavas Tevez-Adebayor-Robinho. Vips, så hamnade Roque på bänken.

1. Lorik Cana.

Sunderland har gjort sommarens överlägset bästa värvning i mina ögon. Jag kikade en del på de franska topplagen den förra säsongen, och mitt Liverpool har haft ganska mycket att göra med OM i CL-sammanhang de senaste åren. Varje gång jag har sett OM spela så har jag blivit galet imponerad av Lorik Cana. Han är passningssäker, han är stenhård, han vill vinna och han är en riktigt ledartyp. Det bästa av allt? Prislappen låg på ofattbart låga £5M. Han kommer betyda sanslöst mycket för Sunderland, det är jag övertygad om.

Sommarens iskalla.

3. Spurs.
Man är så van vid att Spurs är heta på transfermarknaden - Både vad gäller köpa och sälja. Den här sommaren har det inte hänt mycket. Noughton från The Blades är klar in, och Zokora har stuckit till Spanien och Sevilla. That's it, vad jag kan komma på. Mycket rykten, men ingenting händer. Nu sägs Crouch vara nära en övergång, men inget är klart. Om Crouch kommer, försvinner Pavluychenko då? Märkligt att bara ge en sådan dyr spelare (som dessutom så uppenbart behöver tid på sig att acklimatisera sig rent socialt) en enda säsong. Men det är ju Spurs vi pratar om.....

2. Evertons nya bortaställ.
See for yoursleves. Driver de med oss?

1. Arsenal.
Jag är seriöst oroad för Gunners och deras status som toppklubb inför den här säsongen. En blind man kan se att Gunners behöver förstärka inför denna säsong ifall de ville ta upp kampen med den övriga tre i "Big Four". Det har de gjort också. Med en oprövad mittback från Ajax. Jag tänker sannerligen inte såga värvningen av Vermaalen - Jag vet på tok för lite om den unge belgaren för att göra det. Men jag tänker konstatera att det inte är tillräckligt. Arsenal behöver desperat få in mer "bad intentions" på sitt innermittfält. Lorik Cana hade exempelvis var perfekt. De behöver också ersätta Ade. Han må ha stått för divalater och taskig attityd, men han gjorde en del mål också. Jag tror inte att typ Vela är redo att axla hans mantel. Jag har hört många gooners säga att de har Arshavin med från start i år, Eduardo är tillbaka, Rosicky är skaderi, och de unga spelarna kommer ta ett steg till. Det må så vara. Men räcker det? Vet vi var Rosicky och Eduardo står efter så långa skadeuppehåll? Kan man lite på att unga spelare blommar ut? Wenger spelar ett högt spel ifall ni frågar mig.

Sommarens Det förvånar mig att...

3... Fergie är så förbannad på City.

Sir Alex kallar City för en liten klubb med liten mentalitet. Vad ligger bakom? En plansch på stan, och det faktum att Tevez gick till City. För att vara kungen av mindgames så tycker jag att Fergie är oväntat upprörd över detta. Den Fergie jag känner viftar bort sådant här som en irriterande liten fluga. Men City verkar ha krupit under skinnet på den gode skotten. Det förvånar mig som sagt litegrann.

2... Gerrard blev helt frikänd.

Jag trodde aldrig att Stevie skulle få ett hårt straff efter krogbråket i vintras. När åtalsrubriceringen ändrades från misshandel till störande av ordning så förstod man att det inte var så illa. Men ALLA i Gerrards sällskap från den kvällen fick någon typ av straff. Inte mycket mer än böter, visserligen, men ändå. Stevie G frikändes helt. Det var han ensam om. Jag sitter inte på några digra kunskaper om det engelska rättsystemet, och man ska vara försiktig med att kritisera de saker man vet lite om. Men jag kan inte låta bli att undra ifall Steven Gerrard hade blivit helt frikänd ifall han inte hade varit just Steven Gerrard.

1... Svennis blev Director of Football i Notts County.

Hade någon sagt det till mig för ett par veckor sedan hade jag skrattat åt honom och sedan kört honom till psykakuten på St: Göran. Det var helt sanslöst oväntat. Men sedan framkom det att några anonyma araber med fet plånbok köpt upp Notts, och att Svennis blir aktieägare i klubben. Då var det kanske mindre förvånande. Svennis måste vara en av de mest pengakåta människorna inom toppfotbollen. Jag är faktiskt mer än lovligt trött på gubben.

***********************************

Jag vill gärna be er om en tjänst, en tjänst jag bett er om tidigare, men nu behövs det verkligen. Bloggsemseter innebär tappade läsare, och det är så oändligt mycket roligare att blogga för 300 pers än för 30 pers. Med andra ord: Sprid ordet om att bloggen är tillbaka och länka hit när ni får läge. Säsongens närmar sig och inom ett par dagar är det full fart här igen. Då hoppas jag att vi återigen är ett stort härligt gäng som kan diskutera engelsk fotboll.

***********************************

På återhörande den 1a augusti. Eller tidigare. Nu när jag skrev inlägget så kom jag återigen på hur skoj det är att författa de här inläggen. Fan vet. Det kan bli ett nytt inlägg redan imorgon. Men senast den 1a augusti, alltså. Det är ett löfte.

Kommentarer
Postat av: Jax

Ja, man undrar ju för Arsenals räkning. Tottenham, Manchester C, Aston Villa och Everton är nog alla bra sugna (och har kapacitet) på att tjyva platsen bland "big four".



Fint med bloggandet av dig, kör hårt!

2009-07-27 @ 14:29:02
Postat av: Jalkemo

Riktigt trevligt att ha dig tillbaka snart :)

2009-07-27 @ 16:04:55
URL: http://jalkemo.blogg.se/
Postat av: Niklas (Villa)

Tjena...



Bra försnack inför vad som komma skall :)



(Lite orolig för att du kommer såga Villas sommar hehe.. Jag vet att det inte skett mycket, och när man förlorat sin bästa mittfältare och bästa mittback så ska man kräva aktivitet i transfer-fönstret... men än så länge så är "bara" en skadad spelare köpt - visserligen en bra sådan, men var är Barry & Laursens ersättare?? Kommer Jenas? Kommer Distin? Är dom tillräckligt bra?)



Nåväl.. Hoppas din sommar har varit kanon bra... Vi hörs nästa månad :)



Mvh,

Niklas

2009-07-27 @ 17:03:37
Postat av: Björn

Jag hade hoppats på Lorik Cana till Everton. Ryktades endel om det. Nu var ju inte prislappen särskilt hög men Everton är som vanligt lite tröga på att få in nyförvärv. Bara att hoppas på att Moyes som vanligt vet vad han pysslar med.



Everton har tydligen värvat en 22 årig mittfälltare som spelat i division 4 i usa! Vad sägs om det?



Håller med om att arsenal hänger löst i de fyras gäng. Känns realistiskt att hoppas på en CL plats nästa säsong.



De får gärna spela i en tomtedräkt på bortaplan, bara de vinner. Men det är nästan så att jag tycker bortatröjan är snyggare än hemmatröjan. Den där franska tuppen är dock inte min stora favorit när det gäller fotbollströjor.

2009-07-27 @ 23:02:16
Postat av: Peter

Vad gäller funderingarna kring engelska rättssystemet så kan man också fråga sig om de andra killarna hade erkänt sig skyldiga, som de alla gjorde utom Gerrard, om de inte var desperata för att hålla just Gerrard utanför.

2009-07-28 @ 12:38:30
Postat av: Linhem

Fergie verkar ha vart mycket nära spriten denna sommar...kallar City för en liten klubb men när Rafa sa något liknande var det arrogans?



sedan snackar om att Liverpool gett Owen för lite semester för mer än 10 års sedan...traumatiskt för Owen?

2009-08-02 @ 18:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0