Helt plötsligt är Owen en drömvärvning [2009-07-04]

Världen har blivit galen. Inte nog med att Michael Owen har skrivit på för Manchester United. Nu försöker Unitedfansen få honom till det perfekta nyförvärvet också.

Jag har ägnat stora delar av dagen åt att läsa runt på nätet, prata med vänner och försökt tänka till om Owenaffären. Kontentan är att jag är fruktnasvärt förvånand över att så många Unitedfans vill få Owen till den perfekta värvningen. Förvånande och löjligt. Alla som följt engelsk fotboll de senaste två åren vet hur mycket Owen har gått ned sig. Det går inte att säga emot det. Fakta är fakta. Den där måltjuven och klassavslutaren som folk pratar om har helt gått i ide. 26 ligamål sedan 2005 imponerar i alla fall inte på mig. Kanske kan han vakna till nu när han har chansen att vinna titlar, men det finns verkligen ingen garanti för det.

Det är en riskfri värvning, och på så sätt är det inget fel i den. Det kan absolut slå väl ut. Men att på förhand kalla det för bra affär, lysnade värvning, etc, som man ser och hör på olika Unitedsidor får mig faktiskt att skratta. Missade folk Owens vår i Newcastle? Det är på riktigt bland det sämsta jag har sett. Han blev petad av Peter Lovenkrands och Mark Viduka. Och när han spelade så var han inte dålig, han var helt jävla urusel. Om Louis Saha hade kommit tillbaka på free transfer - Hade Unitedfansen lika lyckliga då? Jämförelsen är högst relevant, förutom att Saha inte spelat för Liverpool. Saha gjorde 6 ligamål den gångna säsongen, Owen gjorde 8. Det skiljer bara ett år mellan spelarna, och båda är skadebenägna så det förslår. Jag undrar ifall det hade varit samma ljud i skällan om Saha gjort en Old Trafford-comeback. I think not.

Owen är nog den mest hånade spelaren i Unitedkretsar någonsin. Han har håntas för sina skador, för hur karriären har gått nedåt. Han har kallats föredetting. Samma fansskara utser honom nu till ett strålande nyförvärv. Det är förstås kappvänderi så det sjunger om det. För ett par månader sedan så ryktades faktiskt Owen till Man U. Unitedfansen skrattade år det hela och avfärdade det som ett dåligt skämt. Nu när det är sanning är samma människor extremt nöjda. Kappvänderi var ordet.

Det är också förvånande att se hur många Unitedfans som är redo att rulla ut den röda mattan för Owen. Vi pratar om en kille som är som är fostrad i Liverpools akademi och som har gjort hundratals matcher och mängder med mål för de värsta rivalerna. Jag trodde nog att det skulle sticka mer i ögonen även i Unitedled.

Jag kan heller inte begripa mig på dem som påstår att han ökar sina chanser till spel i VM i Sydafrika. Vad är det som säger att Man U inte värvar ännu en anfallare? Kanske får Welbeck sitt genombrott? Jag fattar verkligen inte hur man man kan tro att han stärker sina landslagschanser. Han är inte dittagen för att stärka elvan. För SÅ bra inbillar väl sig inte Man U-fansen att han är ändå? Häri ligger också en stor, fet paradox. Unitedanhängarna är glada över att ha värvat en anfallare som kommer att acceptera att sitta på bänken, och det är ju förståeligt med tanke på Tevez och den gångna säsongen. Men samtidigt så påstår vissa att han kommer att få lira lika många matcher i Man U som han skulle ha fått göra i Hull. Samtidigt hävdar några att han är en väldigt bra spelare som faktiskt kommer få en hel del speltid. Vilket är det nu? Bänkspelare eller klasspelare? Jag får det inte att gå ihop. Och om han nu kommer få så mycket speltid... Kan vi då klubba att Rooney och Berbatov inte är särskilt mycket bättre än Owen? I så fall så är Man U in a world of trouble. Nu förefaller det sig ju förstås inte så. Owen är en medioker spelare, som egentligen inte håller nivån som krävs för att tillhöra en av världens största och bästa klubbar. Men väldigt många Unitedfans vill inte tillstå detta.


Sedan har vi skadorna. Det går inte att bortse från dem. OM han håller sig skadefri, predikar Unitedfansen. Jo, jo. If there ever was a big ass if, this is it. Michael Owen håller sig inte skadefri en hel säsong. Hur kan man ens få för sig att hoppas eller tro på det? 

Jag fick lite skit för att jag inte klarar av att se nyktert på denna sak. Kanske är det sant. Jag gör alltid mitt bästa för att se på min älskade fotboll med öppna ögon, och jag håller objektiviteten kär. Men hey.... Jag är en supporter, jag har aldrig smusslat med det. Jag tar mig rätten att vissa få gånger skriva som en sådan. Mitt pojkrum hade Owenposters på väggarna. Klart som fan att jag är stört upprörd. Jag känner mig sårad, förbannad, och sviken.
Jag hoppas och tror att Owen får veta att han lever när han kommer till Anfield.

For the record: Jag säger inte att United gör bort sig som värvar Owen. Jag påstår inte att det kommer att sluta i fiasko. Men jag påstår att det framstår som helt sanslöst märkligt att på förhand utse Michael Owen till en riktigt bra värvning, och mer eller mindre jubla över hans ankomst.

Kommentarer
Postat av: Mattlo

Med våra spelare kommer han bli som ny igen! irej!

2009-07-04 @ 02:14:55
Postat av: Holmgren

Mattlo//



Du bemöter alla mina argumnet och frågeställningar på ett förträffligt sätt. Verkligen.

2009-07-04 @ 02:23:56
Postat av: kristofer

Wow jag fick dig till att dra till med ett helt nytt inlägg =) känner mig lite stolt.



du ställer många frågor som kan ta tid att svara på men jag får väl ta dom ett efter ett.



1. Saha skulle jag älska tillbaka i united,och det skulle många med mig. många united fans ansåg han som vår bäste forward,(ej bäste spelare)



2.Du vet lika väl som jag att det är stor skillnad på att vara anfallare i Newcastle och United, i United kommer han att få bollen serverad av Rooney och berbatov mm inne i straffområdet.

I Newcastle fick han skapa mycket på egen hand.



3. Ang landslaget, Vi kan väl utan tveka säga att Rooney är given på topp. Om då Owen visar att han fungerar perfekt med Rooney borde inte det då öka hans chanser ? för mig är alltid två samspelta lagkamrater att föredra före två som inte är det.

Fungerar han i United visar han ju även att han håller på hög nivå fortfarande.



4. Saf.....Sheringham.... folk sa samma sak då det slutade med att han blev årets fotbollspelare i England och vann en trippel.



5. Det finns inget som säger att dom inte värvar 1 till anfallare men det finns inget som säger att dom gör det i heller.



6. Wellbeck, kiko Visst kan dom blomma ut men dom är knappt myndiga ännu. kiko fick inte vara med på nattklubben efter PL guldet då han inte är 18 ännu,

Det känns inte rätt att lägga så mycket press på dom som det gör att vara 3 forward i united.



7. Det är möjligt att han inte spelar lika mycket som tevez som faktiskt hade mer matcher än Rooney och Berba. men vi spelar drygt 60 matcher på en säsong, om Berba och Rooney spelar drygt 45-50 var blir det 20-30 matcher för Owen.



In Saf we trust.



Giggs tillhörde city från början vi har konstigt nog lärt oss älska han ändå.....=)

2009-07-04 @ 08:21:52
Postat av: FCUM (United)

Måste bara få yttra mig.

Om så Owen gör 43 mål nästa säsong så kommer han vara en Liverpool spelare och det är felet. Som du säger är det en riskfri och helt okej vävning om han hade haft ett annat namn. Ska nämnas att man saknar Saha som håller betydligt högre klass än Owen.Tycker det är konstigt att SAF kan tycka detta är okej. Gary Neville och Owen lär bli bästa polare är mitt tips, tycker han borde få svårt att komma in i gruppen.



Med detta sagt så kommer man ju älska varje bra sak han gör då han nu trots allt är en del av laget... Svårsmält det här.

2009-07-04 @ 09:12:28
Postat av: Sadde mufc

De flesta "riktiga" United fans säger väl att vi inte har något att förlora på denna värvning. Inte att Owen är en otrolig fotbollspelare. Jag tror SAF resonerar lite som såhär, fantastiska fotbollspelare har vi många i laget men målskyttar finns det inte många av. Kolla på förra säsongen hur mycket målchanser som missades och man fick gråa hårstrån av alla dessa missade chanser. Owen är ingen fantastisk spelare (längre) men han har fortfarande näsa för målet.



Sen finns det en annan aspekt i det hela, SAF har väldigt stort förtroende för Welbeck och verkar inte vara intresserad av att köpa en yngre forward som ersättare för Tevez utan ville ha en liten äldre som kan göra att Welbeck i lugn o ro kan utvecklas till en storspelare som SAF är ganska säker på att han kommer bli. Mycket svammel men jag hoppas och tror att du förstår vad jag menar.



Sen är jag medveten om att det sticker i ögonen på på alla Liverpool fans, tro mig det kommmer ta LÅNG tida tt vänja sig att se honom i den rödsvarta tröjan.

2009-07-04 @ 10:07:33
Postat av: kristofer

"Sen är jag medveten om att det sticker i ögonen på på alla Liverpool fans, tro mig det kommmer ta LÅNG tida tt vänja sig att se honom i den rödsvarta tröjan. "



Det kommer att ta fram till det första målet för mig.=)

2009-07-04 @ 10:21:46
Postat av: Victor

Ja, vad ska man säga. Hann väl aldrig riktigt utveckla en särskild relation med Owen under hans glansperiod i Liverpool då jag var för ung då, men det han gör sticker ändå rätt så betänkligt i ögonen.



Värvningen i sig tycker jag på sätt och vis är rätt så bra. United får in en billig spelare som har kvalitéer, och han finner sig i att sitta på bänken.



En sak som jag dock inte får klarhet i är exempelvis hur unitedsupportrar vänder kappan efter vinden. Nu har jag tyvärr inte särskilt många exempel, men många i min vänskapskrets, som då håller på united, skrattade åt ryktet om att Owen var på väg till Liverpool, att han var slut som spelare, att Liverpool skämde ut sig själva. Nu helt plötsligt är det ett genidrag av Sir Alex. Hur skulle kommentarerna vara om han gick till Liverpool? Jag kan nästan garantera att 9 av 10 unitedsupportrar skulle påstått att det var en dålig värvning, att han är slut osv, trots att villkoren förmodligen skulle ha varit de samma.



Att han ökar chansen som landslagsspelare är ju bara befängt. "Han kommer ju få spela med Rooney som är självskriven i landslaget" läser jag. Hur många matcher kommer dem att spela ihop då? Ja, max 10 om jag får gissa, och det räcker ju aldrig i min bok för landslagsspel i engelska landslaget.



Hur kommer det gå för Owen då? Ja, själv så var jag skeptisk till att han skulle gå till Pool, och nu är jag ännu mer skeptisk. Han får det rätta understödet, men jag tror helt enkelt att speltiden blir för liten. Han lär väl göra någon balja, men jag tror inte att han kommer att ha en avgörande roll för United.



För att sammanfatta det hela så tycker jag att värvningen i sig är bra, men sättet som många försöker få den att framstå som ett genidrag av Sir Alex är bara löjeväckande. Krävs mycket från Owens sida för att jag ska bli överbevisad.



2009-07-04 @ 11:32:59
Postat av: Ludde

De är väll klart som fan man önskar lycka till en spelare som kommer till klubben man älskar ?



Det är för mig SOLKLART. Sen att (vi) klankat ner på han innan (vem har inte gjort de) har väll inget med saken att göra? De är väll egentligen ingen som tror på succé men att hans rutin och några mål här och där kan hjälpa united råder de väll inga tvivel på. Det är inget genidrag än sålänge iallfall men det är en BRA värvning med tanke på att sir alex tror mycket på welbeck och macheda. Dessutom kommer han gratis och väldigt låg lön som dessutom är baserat på hans prestationer.



Så herregud sista gången jag läser din jävla liverpool blogg som jag förövrigt gillade skarpt innan du börjar klanka ner på united supportrar öppet.

2009-07-04 @ 15:46:23
Postat av: Linhem

kommer aldrig kunna kolla en match där Owen spelar.



fanns ingen större för mig när jag kunde börja följa Liverpool(då jag hade Canal+ till mitt befogande) -01...mina två första liverpool-tröjor pryds av hans namn. har suttit och nästan önskat att han skulle slå Charltons rekord gällande mål i landslaget...men så går han till Manure.



vissa säger att fotbollspelare också är som vanliga personer som skulle ta ett högre betalt jobb på konkurrenten 7 dagar i veckan men så är det helt enkelt inte, första skillnaden är ju att Owen har sjukt mycket pengar och sedan är fotboll inte bara något vanligt jobb, hur många sitter och kollar på en sopgubbe när han gör sitt jobb på teve?



att många Manure-fansen inte bryr sig att han är Liverpool-produkt förvånar mig...fast så rutten som fotbollsvärlden är idag är det inte konstigt.

2009-07-04 @ 16:57:00
Postat av: uffe

bra blogg. skulle gärna vilja se lite mer kommentarer om de engelska klubbarnas värvningar, eller om vilken klubb skulle t ex. Berg passa i?.



appropå Owen. Under min tid som Liverpoolsupporter har jag följt ett par anfallspar. Växte upp med Fowler - Rush, sen kom Stan the man för att ersättas av en ung Owen. Inget snack om att Owen var min stora idol. Fy fan vad sur jag var när han stack till Real. Blev ännu surare att han inte valde Liverpool, utan gick till Newcastle, men Liverpool hade inte råd. Bara att gilla läget.



Jag ville utan tvekan att liverpool skulle ha värvat Owen nu, men istället gick han till United. Men ville ju framförallt ha Owen av sentimentala skäl, en bra backup till Torres, inte perfekt, hyfsad, bra backup. Om han blev billig.



Att han går till United, det gör mig faktiskt förbannad. Sen att det skulle vara en bra värvning av Saf det vet jag inte. låter tveksamt. Valencia går in istället för Ronaldo- helt okej. Men att Owen skulle ersätta Tevez, låter inte riktigt som en perfekt värvning. Som att påstå att henke är samma spelare som vid em 2004.



Nä, någon perfekt värvning är det inte. Owen har inte de rötter i united, snarare tvärtom, som hade gjort honom till en bra värvning i liverpool.

Vem ska han peta? Kommer United spela med rooney på kanten ifall de vilar berbatov för att spela med Owen i mitten? eller kommer sir Alex spela ett 442 med Owen - Rooney?

2009-07-04 @ 16:57:02
Postat av: Holmgren

Ludde//



Självklart är det väl bra om ni önskar honom lycka till och hoppas att det går bra, trots att att han lirat i Pool. Det är storsint. Jag blev dock förvånad att så många grejade det.



Jag kan inte minnas att jag skrev att ni borde hata honom och hoppas att han floppar.



Jag skrev att många av er har garvat åt Owen, hånat honom och när han ryktades till er för ngn månad sedan så skrattade ni. Det har självklart med saken att göra, eftersom tongångarna nu är helt tvärtemot från de flesta håll. Nu har ni helt enkelt vänt kappan efter vinden. Det står jag för till ett hunda procent. Så ja, i detta fall klankar jag ned på många av Unitedfansen. Jag har klankat ned på många olika fansgrupper tidigare, och lär göra det igen.



Håll med, eller håll inte med, det står dig fritt. Men om du slutar läsa en blogg för att du läser ett (1) inlägg som dú inte håller med om så är du verkligen löjlig, och knappast en läsare jag kommer att sakna. Människor som bara är nöjda och glada om man styrker dem medhårs har jag inte mkt till övers för.



Liverpoolblogg? Bollocks.

2009-07-04 @ 16:58:28
Postat av: Ludde

Nej du skrev inte att vi borde hata honom men du skrev att vi vänder kappan efter vinden.



hmm.. okej säg NÅGON som egentligen inte har kritiserat owen dem senaste säsongerna?



och som jag SKREV det är väll förhelvete solklart att man önskar nya spelare välkommna till klubben vare sig dem har spelat i liverpool eller vilken annan klubb som helst. De är väll dessutom klart man önskar att det ska gå bra för honom speciellt när han nyss kommit till klubben man älskar



Och så sitter du och skriver att vi vänder kappan efter ryggen? de hade förfan kvittat vilket lag han hade gått till, ALLA har kritiserat honom.



Idiotiskt inlägg iallfall



Jag är inte löjlig men jag blir fruktansvärt irriterad när du i detta fallet ägnar ett helt inlägg till att snacka massa dynga om unitedfans, men de får ju stå för dig....



De märker man i dem flesta inläggen att du är liverpoolsupporter.... verkligen

2009-07-04 @ 17:20:50
Postat av: Holmgren

Jo. Alla har nog kritiserat honom. Men alla de som har gjort det har inte nu börjat prata om den grymma målskytten Owen, hans proffisga karaktär, OM han håller sig skadefri så kan han bla, bla, bla.



De flesta som kritiserat honom står fast vi den kritiken även nu när han gått till Man U. Utom då förstås Man U-fansen. Det är definitionen på kappvänderi.



Och nej.... Det är inte självklart för alla att önska en spelar som har ett förflutet i en rivalklubb. Många Djurgårdare skulle nog ogilla om Krister Nordin hae avslutat i DIF. Alla Realfans klarade inte av att välkomna Figo. Och nog har jag sett en del Unitedfans må dåligt över Owen. Men som jag sa. Det är bra om man klarar av att bortse från det. Men nej. Det är inte självklart för alla.



Och ja... Om du tycker att alla mina inlägg lyser Liverpool så tror jag inet att du har läst alla mina inlägg. Jag drar mig en sekund för att såga Liverpool eller för att hylla United. Läs mina bloggar efter 1-4 på Old Trafford. Läs "om att se saker som de är". Det finns månag exempel till.

2009-07-04 @ 18:03:39
Postat av: Oskar

När jag först läste om att United skulle vara intresserat så trodde jag att det var ett skämt, det ska jag erkänna. Jag ville inte ha honom till United, inget snack och jag är säker på att flera United-supportrar kände likadant.



Sen är det klart att folk ändrar sig efter att han blivit klar. Mitt förtroende för Sir Alex är så löjligt stort att jag inte vågar ifrågasätta hans beslut efter att ha tänkt igenom det.



Att Owen har spelat för Liverpool och varit en sån favorit sticker också i ögonen. Jag gillar inte värvningen men samtidigt kan säkert Owen bli värdefull. Jag vet inte. Men jag kan säga så här: Jag hade hellre sett att vi värvat en annan forward.

2009-07-04 @ 18:27:12
Postat av: Holmgren

Oskar//

Det var fan i mig ett rakt, ärligt statment, fritt från krusiduller. Hade fler sagt exakt precis sådär så hade jag inte ens författat det senaste inlägget. Uppfriskande.

2009-07-04 @ 20:08:33
Postat av: jc

För mig handlar fotboll lika mycket om historia som nutid. Att läsa om Busby Babes, München, Wembley 68 och Sir Alex kan få mig lika exalterad som en vändning från 0-2 till 5-2 mot Tottenham på Old Trafford. Idag är det få som minns/vet att Matt Busby spelade för Liverpool och Manchester City. Vad jag försöker säga är att man kan se på Owen som en ren förstärkning till laget, utan några som helst känslor inför honom. Jag tänker inte ljuga och säga att jag är helt bekväm med värvningen, jag slet bokstavligen mitt hår när jag fick reda på det, men om hans mål kan hålla framförallt Liverpool borta från ligatiteln är allt värt det. Om inte, så kostar han ingenting i övergångssumma och lite i lön, någonting som jag tror att transfermupparna (jag tror att det är dem du har irriterat dig på David...) som idiotiskt nog verkligen GLÄDS av att se Owen i United-tröja försöker framhäva.



Jag tippar dock att Sir Alex som vanligt får sista ordet.

2009-07-04 @ 22:42:23
Postat av: Baresi

Inte för att vara sådan, men började inte krister nordins karriär i djurgården? Sen att han var "mr aik" är ju en sak men nog är han en "djurgårdsprodukt".

2009-07-05 @ 02:27:07
Postat av: kristofer

http://www.aik.se/fotboll/aikindex.html?/fotboll/historik/500aikare/krisnord.html



aja han spelade bara 9 år i djurgården =)

2009-07-05 @ 08:53:05
Postat av: Anonym

"Owen är nog den mest hånade spelaren i Unitedkretsar någonsin"

Bitch please!

2009-07-05 @ 10:00:18
Postat av: kristofer

owen är ju inte ens mest hånad av spelare med liverpool anknytning, carragher the woodleg, im better than rio and terry, ligger ju bra till sen finns ju alltid i love liverpool.....i want a transfer..... i love liverpool, gerrard

2009-07-05 @ 12:24:52
Postat av: Holmgren

Det var ju därför Nordin belyser det hela bra. Många Djurgårdare hade ju garanterat haft svårt att välkomna tillbaka honom.



Anonym//

Vill du hänga upp dig på en mening (som så uppenbart är mer retorik än fakta) i en lång text - Be my guest.

2009-07-05 @ 13:43:51
Postat av: Linhem

undrar om Manure nu någonsin kommer kunna klaga på Staden Liverpool eller Scousers generellt...



man har ju två stycken Scousers och båda är "Once a Blue - always a manc"...



Scousers rule the world? or at least the M6.

2009-07-05 @ 16:12:58
Postat av: C

Nice blogg ! Owen kommer lyckas tror jag :)

Kika in på min om du vill läsa om fotbollseuropa och övergångar och liknande :)

2009-07-13 @ 09:03:07
URL: http://fotbollsupdate.blogg.se/
Postat av: darne

Hur skulle Holmgrens "Teams of the decade" se ut?



(http://www.goal.com/en/news/2517/goalcom-teams-of-the-decade/2009/07/16/1372870/goalcom-teams-of-the-decade)

2009-07-17 @ 12:47:22
Postat av: greger

pang 1 match 1 mål.

2009-07-18 @ 19:50:34
Postat av: Erik

Det har snackats om att Owen skulle få ett bättre målsnitt tack vare en skickligare omgivning. Nu kom första målet tack vare hans lagkamrats förarbete. Fler lär komma i PL i år.....

2009-07-18 @ 23:27:38
Postat av: rooster

du skulle återkomma när Silly Season gjorde några stora omvälvningar... Känns väl som om det är läge snart?? City har bl.a. handlat LITE

2009-07-18 @ 23:44:41
Postat av: Linhem

wow ett mål mot något malaysiskt ihopplock...



stark målvaktsinsats av VDS och Foster på båda målen.

2009-07-19 @ 15:51:14
Postat av: musse

liverpool ser starka ut...

2009-07-24 @ 08:47:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0