Showing heart time for Hartson [2009-07-28]

Jag har alltid gillat John Hartson. Kanske delvis för att han ger oss småtjocka fotbollsspelare hopp. Men mest för att han alltid visat stor passion, stor vilja och stort hjärta för fotbollen. Nu är det dags för John Hartson att plocka fram de där egenskaperna även utanför planen. Han har nämligen drabbats av cancer. Det började med testikelcancer men cancern har nu spridit sig till både lungorna och hjärnan. Läget är med andra ord allvarligt. Läkarna har dock förhoppningar om att hans ska vara tillräckligt stabil för att kunna börja sin cellgfitsbehandling inom kort.

Hartson är en spelare man minns. Han var knappast populär i alla läger och han framstod som en ganska svår och lynnig karl. Men han gav alltid allt och lite till, och han gjorde faktiskt en hel del mål.

Så här ser John Hartsons klubblagskarriär ut, med ligamatcher och ligamål.

1992–1995 - Luton - 54 (11)
1995–1997 - Arsenal - 53 (14)
1997–1999 - West Ham - 60 (24)
1999–2001 - Wimbledon - 49 (19)
2001          - Coventry - 12 (0)
2001–2006 - Celtic - 146 (89)
2006–2008 - West Brom - 21 (5)
2007          - Norwich (Lån) - 4 (0)

Totalt: 399 (167).

För det walesiska landslaget blev det 14 mål på 51 matcher.

Minns ni att..

John Hartson hade uppenbara meningsskiljaktigheter med israelen Eyal Berkovic under sin tid i West Ham? Eller meningsskiljaktigheter.... Hartson drog en spark i huvudet på Brekovic. Han kallade det senare för an "error of judgement" i sin självbiografi.

Visste ni att...

John Hartson kom tillbaka till Arsenal efter en sommar och vägde 104 kilo?

John Hartson tog ut Roland Nilsson i sin genom-tiderna-drömelva? Tidningen FourFourTwo hade tidigare ett inslag där en spelare fick ta ut sig själv och de spelare genom alla tiderna som han helst skulle ha runt omkring sig. Hartson tog alltså ut Rolle. Han ansåg Rolle vara den mest professionella spelare han någonsin stött på.

John Hartson var såväl West Hams som Wimbledons dyrsaste nyförvärv någonsin när han anlände till de respektive klubbarna? Hammers pyntade £3.2M medan Dons splashade ut hela £7.5M.

John Hartson gärna tar ton? Kolla själva. Det känns ju för övrigt väldigt passande att Hartson sjunger något som Tjuren från Wales har gjort.

***********************************

Det var allt för idag. Jag tyckte att John Hartson förtjänade ett ensamt inlägg. Jag hoppas verkligen att han blir frisk.

***********************************

Återigen: Den första augusti börjar en två veckor lång uppladdning inför ligastarten. Lagen prestenteras, tabellen tippas, nykomlingarna får lite extra fokus, etc, etc. Ni får väldigt gärna komma med önskemål om vad ni vill se under denna uppladdning. Önska vad ni vill så ska jag göra mitt bästa för att få det publicerat. Och glöm inte berätta för alla fotbollsälskare ni känner om bloggens comeback och existens.

Kommentarer
Postat av: Jax

John Hartson är en sån där riktigt klassisk snubbe - som gör att engelsk fotboll är solklar nummer ett för mig. Hoppas att han tar sig igenom detta välbehållen.



Förutom det uppenbara som att gå igenom nyförvärv, ranka lag osv. så tycker jag att det skulle vara intressant att få mer koll på det ekonomiska läget, ägarförhållanden med mera i PL-klubbarna. Vilka mår bra, vilka mår sämre - hur ser framtiden ut?



Förstår om det är något som är dig övermäktigt, men man fick ju önska vad man ville. ; ) Inte minst som Liverpool-supporter känner jag att den biten blir allt mer central.

2009-07-28 @ 13:38:12
Postat av: Holmgren

Jax>>



Jag håller med dig ang ägenadeprylen - Det är väldigt intressant. Problemet för mig är eg inte att det är övermäktigt, även om det är mkt. Jag har inga bekymmer med att ta mig tiden och deepa ned mig i saker och ting. Mitt problem är att jag är så pantad när det kommer till sådant här att jag bara kommer förstå hälften av vad jag läser. Funderar på att ragga lite gästbloggare till det här ämnet....



Tills vidare kan jag varmt rekomendera detta blogginlägg: http://osynligahanden.blogspot.com/2008/10/premier-league-debt.html



Överlag handlar den bloggen en hel del om ekonimin i fotbollsklubbar - En hel del Allvenskan, men även europeisk fotboll. Sök i bloggen och du kommer hitta en hel del läsvärt.

2009-07-28 @ 14:04:49
Postat av: Linhem

Kommer först och främst ihåg Hartson från när han och Henke spelade i Celtic, härlig spelartyp.



sedan har man ju sett han i gamla matcher då han spelade för Arse t.ex. och WBA för några år sedan.



spelat för Wimbledon(Restecba),



hoppas verkligen han tar sig förbi detta.

2009-08-02 @ 20:36:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0