Min TV har blivit en bikupa - Jag står inte ut [2009-06-16]

Jag brukar ganska snabbt få kraftig fotbollsabstinens den här tiden på året. Confederations Cup och U21-EM skänker dock viss tröst, framför allt det sistnämnda. Det förstnämnda är mer ett jippo och ett organisatoriskt genrep för den blivande VM-nationen, än något annat.

Men fotboll är fotboll, och stora landslag är stora landslag. Hade det inte varit för det fullkomligt sinnessjukt jobbiga bzzz-ljudet på läktarna i Sydafrika och den overkligt urusla symbiosen Lindeborg/Allbäck så hade jag njutit i fulla drag även av Confed Cup. Nu är det som det är, och det är väl ok, antar jag. Men bzzz-ljudet.... För helvete! Det måste bort till VM, annars kommer man ju hamna i madrasserad cell. Förbjud otyget som skapar ljudet, eller micka upp läktaren på ett sätt som gör att det inte läcker ut i TV:n – För som det är nu så är det ohållbart. TV:n låter ju som en hel jäkla bikupa, och det är rent outhärdligt.

***********************************

Några notiser från Sydafrika.

När blir det återigen ett försök för Guiseppe Rossi i en riktig världsklubb? Han är redo för det, this time around....

Ett skott utifrån, en löpning in i straffområdet som gav en enkel liten tap in, och en vacker nick. Fernando Torres gör mål på så många olika sätt – Det måste vara en mardröm att försvara sig emot honom. När han är frisk och i form.... Då undrar jag ifall någon annan är i närheten. Ibra, Villa, Drogba, Etoó och allt vad de heter får ursäkta – Men jag påstår nog att Torres är världens bästa anfallare just nu. Vad säger ni andra?

Egypten var en trevlig syn. Jag älskar att kolla på de Afrikanska Mästerskapen, och där brukar laget gå långt. Men där har jag nästan alltid upplevt dem som ganska cyniska och försiktiga. Så såg det inte ut mot brassarna, det är ett som är säkert.

Den här italienska generationen kommer att floppa i VM.

Jag har alltid gillat Landon Donovan.

USA:s röda kort var störtlöjligt.

När man som utespelare har räddat en boll på mållinjen med handen så är det fan i mig sinnesnärvaro att fejka att bollen tagit i ansiktet. Sedan är det ju fusk också, förstås.

***********************************

U21-EM
kickade igång igår, och det bjöds sprudlande fotboll. Eller inte. Båda gårdagens matcher var verkligen sådär. England kom undan med nöd och näppe – Jag tycker att Finland förtjänade minst en poäng. Spanien var en enormt stor besvikelse, medan Tyskland var som Tyskland brukar vara, bortsett från att U21-versionen verkar lida stora problem med effektiviteten. Men Neuer, Özil och Marin har alla förutsättningar att lyckas på den stora scenen – Det har väl egentligen de flesta spelarna i ett U21-EM, men alla kommer inte att göra det, och alla kommer inte lyckas med att sticka ut under mästerskapet.

***********************************

Mer England.

Jag begriper personligen inte varför de spelade 4-3-3. I mina ögon så är inte James Milner en ytterforward. Han hamnar för långt upp i banan i en sådan position. Milner är en spelare som växer när han får jobba hårt, buffla och kriga. Han får inte göra det lika mycket i en ytterforwardsroll. Jag tycker också att Walcotts snabbhet ska användas för att hota moståndarna bakom deras backlinje mer centralt i planen, i ett 4-3-3 hamnar han för mycket ute på flanken. Han får gärna söka sig ut där stundtals då det är bra att kunna hota även bakom motståndarnas ytterbackar, men det ska inte vara hans utgångsposition.

Jag ser inte heller behovet av att ha både Cattermole och Muamba på planen. I mina ögon räcker det utmärkt med ett av dessa kärnkraftverk (jag älskar Söderbergska) bredvid Noble, som ju ska stå för den största delen av speluppbyggnaden. Hade Muamba eller Cattermole haft ett mer omfångsrikt passningsspel så hade jag köpt det, men så är ju inte fallet.

Bakåt såg engelsmännen ut som ett pojklag. Varenda boll som finnarna spelade in bakom backlinjen ledde till en farlighet. Till slut blev det också ett mål för finnarna – just på en sådan boll. Rött kort och straff är en idiotisk regel, men så länge den existerar så ska den efterföljas, och Mancienne fick skylla sig själv igår. Han kan mycket väl ha spelat klart i turneringen nu. Jag skulle vilja se Onouha i backlinjen, han har varit bra i City i år.

Vad tycker ni England kan göra annurlunda mot vad de gjorde igår? För jag antar att vi är överens om att de måste göra en hel del annurlunda om de vill gå så långt som till final?

***********************************

Ikväll spelar Sverige mot Vitryssland. Om vi ska ha skuggan av en chans att gå vidare från gruppen så måste vi vinna ikväll. Det verkar vara ganska många som har ganska höga förhoppningar på denna svenska upplaga – Jag är inte en av dem.

Anfallsuppsättningen är väl helt okay, även om jag anser Toivonen vara rejält överskattad. Bakåt är Bjärsmyr det enda namnet som sticker ut. På mitten är det egentligen bara Elm som jag tror har många framtida A-kamper i sig.

Jag tror att Sverige missar semifinal, och jag tror att de gör det med besked.

Vad tror ni om Sveriges chanser, och vad tror ni om U21-EM i stort?

***********************************

Jag är tillbaka imorgon, och det lär bli en hel del notiser från såväl Confederations Cup och U21-EM den närmsta tiden.

Kommentarer
Postat av: knatte

Håller med dig, Torres ÄR världens bästa forward när han är i form och skadefri. U21-EM så tror jag Sverige slutar på sistaplats delat med Vitryssland (1 poäng var) i andra gruppen blir det ett getingbo men man kan väll räkna bort Finnland nu(eller?). Tror ändå att Spanien och Tyskland kniper semifinal platserna och sedan Serbien-Spanien i final, där Spanien tar hem hela turneringen (precis som a-landslaget gör i för-VM).

2009-06-16 @ 15:48:50
Postat av: Linhem

England spelade 4-3-3 som jag insinuerade men lite fel faktiskt...verkar vara lite Slow-starters? sedan vann de ändå med 1 man mindre.



Onuoha ska tydligen ha lite skadeproblem men förhoppningsvis får han spela nästa match? annars Stearman?



Muamba kan utgå, ta in vänsterbreddare i Adam Johnson...Driver?



Spaniens u-21 imponerade föga, Tyskarna imponerade mer men effektivitet verkar de sakna.



Spanien saknar verkligen sina sex a-lagspelande

U-21 spelare.



England - Italien i Final...



Sverige 3-1 mot Vitryssland just nu... jag tror faktiskt de kan avancera, går till Semi på målskillnad före Serbien.

2009-06-16 @ 19:19:04
Postat av: Sadde mufc

Håller med dig ang Torres. Hans utveckling i Pool har varit helt otrolig

2009-06-16 @ 22:14:53
Postat av: Ludde

oj vad fel du kommer ha om sverige :)

2009-06-17 @ 00:44:42
Postat av: klumpen

Jag anser Rasmus Bengtsson vara vassare än Bjärsmyr. Av det jag sett av de två. Hade Bengtsson bara spelat i en större allsvensk klubb hade han varit den största "stjärnan" i backlinjen.



2009-06-17 @ 01:59:39
Postat av: Holmgren

Ludde//



Haha.....Ja, förhoppningsvis.



Linehm//



De kan väl lira 4-3-3 ifall de så gärna vill. Men lyft ned Milner och ta ut Muamba. Sätt sedan Walcott på vänsterkanten (kan skära in a la Henry), Agbolahor (det var där han kom fram) till höger och Campbell i mitten i den främre "trean" i så fall.....

Men ja.... Jag skulle helst se att de inte lirade 4-3-3

2009-06-17 @ 02:06:05
Postat av: Andreas

Du har skrivit ner mina tankar om läktarljudet!

Man blir så jäkla less och sänker ljudet på TV'n så man får sitta på helspänn för att höra något av kommentatorerna.



Förhoppningsvis så blir det mycket mer tillresta fans till VM, och de ska väl kunna skapa en mer normal stämning på läktarna. Annars kommer man få se på matcherna helt utan ljud!

2009-06-17 @ 08:40:45
Postat av: Björn

Håller med om Torres. Jag tycker han är nr 1 mycket för att han är så jämn. Zlatan och Drogba har en för låg lägsta nivå. Villa gillar jag också men har sett honom för lite detta år.



Nu gjorde ju u21 sverige en kanon match. Men jag tyckte innan att de hade ett intressant lag, mycket tack vare mittbacks- och anfallsparen samt Elm.

Och om man jämför med a-landslaget så gillar jag inställningen och stämningen som verkar råda i laget. Även hur de uppför sig i media.



När nu första rundan i u21 är spelat tycker jag det är svårt att sia om hur det ska gå, men jag tror att sverige går vidare, england kommer 3:a i sin grupp och att spanien eller tyskland vinner.



Det där jäkla bzz-ljudet...



2009-06-17 @ 13:27:08
Postat av: Relice

Tror att Sverige har ganska goda chanser att nå semifinal men man ska nog inte lägga övervärdera segern igår. Vitryssland var under långa perioder riktigt usla. Men en komfortabel seger i första matchen brukar ju historiskt sett resultera i avancemang.



Frågan är vilket mästerskap som har sämst uppställning: Lindeborg/Allbäck eller Perlskog/Fjällström?



Gillar Fjällströms analyser i halvtid vanligtvis men som matchkommentator är han fruktansvärt irriterande att lyssna på. Om de ändå vill störa tittarna kan de inte återuppliva Billy Ohlsson istället? =)

2009-06-17 @ 14:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0