Spaniens U21-lag är pinsamt dåligt [2009-06-20]

Landskamperna fortsätter att avlösa varandra. Till min stora glädje, kan tilläggas.


Jag sa att jag ville vänta med att hylla Sveriges U21-grabbar tills jag hade sett dem mot Italien. Nu kanske man inte ska hylla ett lag som faktiskt förlorade med 2-1, och som dessutom fick lira merparten av matchen med en man mer på banan. Men jag tycker ändå att Sverige var ganska bra igår. Inte lysande, men bra. Italien var utstuderat trista, syniska, taktiska och riskmedvetna. De var helt enkelt väldigt italienska. Jag klandrar knappast italienarna. De var oerhört smarta, de lyckades gång efter annan rycka sönder matchens rytm, och de spelade precis som ett lag som har en man utvisad ska göra.


Trots att svenskarna hade en cynisk och destruktiv köttmur framför sig så lyckades de komma till en hel del fina lägen, de hade ett antal fina kombinationer, och de fegade inte i sin i offensiv. Ska man slå ned på något så är det inläggen. De kom för många inlägg. Det var uppenbart att det inte var det giftigaste vapnet. Snabbt spel längs marken störde italienarna betydligt mer. Inläggen som kom höll dessutom på tok för dålig kvalitet alldeles för många gånger.


Jag tycker också att det är på gränsen till uselt att släppa in ett mål på en fast situation så som Sverige gjorde igår. Spelar man mot ett lag som är en man mindre så är det så självklart att det laget kommer att lägga stor vikt på omställningar och på fasta situationer. Omställningarna skyddade sig Sverige bra mot, men en fast situation hittade in bakom Dahlin. Svenskarna måste ha pratat om att vara vaksamma vid sådana lägen i halvtid, men ändå tappade de koncentrationen på en Giovinco-frispark. Det duger inte.


I övrigt vill jag se Martin Olsson från start istället för Emil Johansson. Emil var långt ifrån bra igår, medan Martin stod för ett piggt inhopp.


Ett ord om Emir Bajrami också: Överskattad.


På tal om överskattad. Det fanns ganska höga förväntningar på Spaniens U21-lag inför turneringen. De förväntningarna är inte direkt infriade. Jesus Amalia, vad dåliga de är. Eftersom det spanska A-landslaget spelar världens just nu bästa landslagsfotboll så ska det förstås gullas lite med allt som har med Spanien att göra. I premiärmatchen så var det Tyskland som var tråkiga, och nu senast mot England så påstod TV 4-crewet i halvtid att man minsann kunde förvänta sig mer av ett gäng Premier League-spelare. Spanien då? De är ju så urusla, så tråkiga och så förbannat jävla inkompetenta att klockorna stannar. Har de ens haft ett skott på mål på 180 minuter. De förtjänar inte att gå vidare. De förtjänar inte ens att komma trea i gruppen. Jag hoppas att Finland spöar dem. Sämst av alla har Bojan Krkic varit. Nu är det självklart så att Bojan är ung, precis som resten av det spanska laget. Det gör förstås att man har viss förståelse - I alla fall när det kommer till det rent fotbollsmässiga. Att alla spanjorer ser håglösa, trötta och närmast ointresserade ut är svårare att begripa.


I korthet....


Tevez tackar nej till ett femårskontrakt Man U. Jag tror faktiskt att Sir Alex är ganska besviken över det.


Confed Cup är verkligen en ganska avslagen historia.


Det tål att upprepas: De regerande världsmästarna ser sannerligen inte ut som blivande världsmästare.


Det må ha varit smart att fixa ett rött kort till Balotelli, men Wernblooms filmning var patetisk.


Kommentarer
Postat av: Linhem

Såg Spanien - England live på Ullevi och har redan innan tyckt att Spanien är klart överskattade då de saknar en halv startelva ändå har folk sådan tro på dem, förstår inte varför Engelsmännen ska spela bättre? vann med 2-0, borde vart 3-0 men Milner bomma ju en straff...



Italien spelade så cyniskt bra som nästan bara Italienare kan...inget fel med det, vinna till varje pris, Balotelli måste verkligen lära sig tygla sitt humör, tveksamt om han blir något stort faktiskt Werner filmar ut honom men efterslängningar gånger två är idiotiskt.



Sverige har en galet bra chans att gå vidare nu, såg inte Belarus -Serbien men Serbien kan la inte vart något vidare? Underdogs som är överskattade?

2009-06-21 @ 00:20:20
Postat av: Anonym

bajrami överskattat?



de är den första jag hört säga de.. förklara gärna hur du tänker?

2009-06-21 @ 01:18:53
Postat av: En av säkert många hundra som har bloggen bokmärkt

Underbar bogg.

2009-06-21 @ 01:53:50
Postat av: Oskar

Spaniens framtid ser ju ändå rätt ljus ut om man säger så. Saknas ju några killar men jag håller med dig, de har varit usla.



Håller med dig om Bajrami också, vet inte hur många gånger jag svor över honom i lördags. Också snackar folk om att han ska in i A-landslaget, nonono säger jag.

2009-06-21 @ 18:45:37
Postat av: Holmgren

Hur jag tänker om Bajrami?



Well.... Killen har gjort/presterat/vunnit fuck all. Men ändå pratas det om vilken enorm talang han har. Ok, han har talang, inget snack om det. Men man är inte en grym spelare för att man kan kicka tusen gånger med ett äpple, eller för att man "gör sin gubbe" på kanten tre gånger på 90 minuter. Bajrami är för mig en typisk juniorspelare. Han är intressant, men har sjukt mycket att lära.



Han nämns ständigt som en av våra mest lovande spelare, och ända sedan Zlatan slog igenom så är man per automatik snäppet mer spännade om man heter Djuric eller Bajrami än om man heter Svensson eller Bengtsson. Det är inget som stör mig nämnvärt, men jag upplever att det är så. Jag kan till och med själv komma på mig själv med att hoppas lite extra på en ung spelare som är andra generationens invandrare, eftersom de inte helt sällan har en intressant mix av svenskt kollektiv och osvensk egoism.



Det jag menar är att Bajrami snabbt blivit en snackis, trots att han är en väldigt ofärdig spelare. Jag vill påstå att han rent taktiskt är kanske sämst i hela U21-truppen. Ändå pratar vissa A-landslag, man fick läsa spaltmeter om han ryggproblem inför EM, han står enormt mycket i fokus. Vad har han egentligen gjort? Killen grejar ju fortfarande inte ens 90 minuter på högsta nivå.



Med allt detta som bakgrund så tycker jag nog att överskattad är ett ord som passar ganska bra.

2009-06-21 @ 20:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0