U21-Special - Fokus: England [2009-06-14]

Det vankas U21-EM. England kommer till Sverige med sin kanske namnkunnigaste trupp någonsin. Senast det begav sig – 2007 i Holland så åkte England ut i semifinalen på straffar (surprise...) mot värdnationen.

Några av de spelare som var med för två år sedan är med även denna gång. Milner, Onuoha, Hart och Noble är några av dem. Semifinal för två år sedan och tippade att gå långt denna gång, alltså. Men se, det hör inte till vanligheterna att England kan hävda sig på U-nivå på den internationella scenen. Faktum är att England inte kvalade inte till U21-EM någon gång under hela 90-talet.

Jag tänkte lista några spelare som var med under se svarta 90-talsåren, och berätta vad de pysslar med idag.

26e maj 1992 – England förlorar mot Tjeckoslovakien med 2-1. Till vänster i backlinjen fanns Scott Minto. Minto slog igenom i Charlton och gick sedan vidare till Chelsea. 1997 försvann han till Potugal och Benfica, men blev aldrig ordinarie. Det blev till att vända hem, och då föll valet på West Ham. Sejouren på Upton Park var full av skador, och Minto hamnade så småningom i Rotherham United. 2006 gick Minto i pension. Idag är jobbar han bland annat ideellt som kapten på en färja som kör rutter till ett sjukhem i Rotherham. Han kommenterar också fotboll i olika sammanhang i media, bland annat för BBC Radio.

1a juni 1993 – England spelar 0-0 mot Norge. I backlinjen fanns Aston Villa-talangen Bryan Small. Small är urtypen för talangen som aldrig blev något. 12 U21-kamper är ju inte så illa pinkat, men under de sista fem åren av karriären hette klubbarna Walsall, Forest Green Rovers, Kettering Town och Hednesford Town. Idag är han coach i Stourport Swifts i en lokal serie i Midlands. Det är ju inte direkt så man ryser av beundran.....

29e maj 1994 – England vinner över Ryssland med 2-0. Ian Selley fick ett inhopp på mittfältet. Selley debuterade i Arsenal blott 18 år ung. Många trodde på en stor framtid för honom. Men de senaste tre klubbarna heter Greys Atlethic, Maidstone United och Croydon Atlethic. Det blev absolut noll och ingenting av den forne talangen.

Det här är bara ett axplock. Det är ju ingen hemlighet att det är ett stort steg att gå från U21 till A-landslag. Men när det gäller England är det extremt hur många spelare som fått U21-kamper och som sedan haft en väldigt anonym karriär - Och dessa tre fick stå symbol för detta faktum denna gång. Och när jag säger anonym karriär så är jag snäll.

I rättvisans namn ska det ju säga att spelare som Sol Campbell, Gary Neville och David Beckham också spelade i U21-landslaget på 90-talet. Men vad hjälpte det? England rönte absolut noll framgångar på U-nivå under dessa år.

***********************************

Nu då? Kan England nå framgång i Sverige? Jo, kanske, men det blir tufft. I gruppspelet väntar både Spanien och Tyskland, så det blir knappast en promenad i parken att gå till semifinal.

Englands trupp ser ut som följer:

Målvakter
Joe Hart – Man City
Joe Lewis - Peterborough
Scott Loach - Watford

Jag kan inte tänka mig något annat än att Hart blir given etta här. Lewis är ordinarie i ett Peterborough som kom tvåa i League One, och Loach vaktade Watfords mål i 30 ligamatcher den här säsongen. Hart må ha varit bänkad sedan Givens ankomst, men i det här sammanhanget är han ändå hyfsat rutinerad, och han var faktiskt etta i City fram till januari.

Försvarare
Martin Cranie - Portsmouth
Kieran Gibbs - Arsenal
Michael Mancienne - Chelsea
Nedum Onuoha - Man City
Micah Richards - Man City
Andrew Taylor - Middlesbrough
Richard Stearman - Wolverhampton
James Tomkins - West Ham

Grym spets, halvdan bredd. Gibbs, Mancienne, Onuoha och Richards lär med största sannolikhet bilda backlinje, och i mina ögon är det en jäkligt bra backlinje. Vilka som kommer att lira mittbackar, och vem som går ut till höger i backlinjen återstår att se. Richards. Onuoha och Mancienne kan alla spela både till höger och centralt i backlinjen. Gibbs lär ju förstås vara given till vänster. Tomkins, Craine och Taylor ser jag som ganska halvsvaga kort, och jag tror att England behöver behålla sin ordinarie backlinje skadefri om de vill gå långt i turneirngen. Noterbart är att lagets kapten Steven Taylor, till vardags i Newcastle, missar mästerskapet på grund av skada. Ska vi gissa att Richards tar över lagkaptensbindeln?

Mittfältare
Lee Cattermole - Wigan
Andrew Driver - Hearts
Craig Gardner – Aston Villa
Adam Johnson - Middlesbrough
James Milner – Aston Villa
Fabrice Muamba - Bolton
Mark Noble – West Ham
Jack Rodwell - Everton
Danny Rose - Tottenham

Englands mittfältsuppsättning är inte särskilt namnkunnig – Det är nog bara Premier League-nördarna som har stenkoll på alla de här spelarna. Jag ingår ju garanterat i kategorin Premier League-nördar, och jag vill faktiskt påstå att England har ett ganska bra mittfält. Muamba, Cattermole och Noble är alla mer eller mindre totalordinarie i sina respektive klubblag. Rodwell är verkligen extremt lovande, Adam Johnson ser spännande ut, och Milner är i allra högsta grad en etablerad Premier League-spelare. I min ögon så heter de svagare korten Driver, Gardner och Rose. Den sistnämnde var egentligen inte ens kallad, men fick åka med när anfallaren Danny Welbeck skadade sig.

Anfallare
Theo Walcott - Arsenal
Gabriel Agbonlahor – Aston Villa
Frazier Campbell – Man United

Englands kanske starkaste lagdel. Theo Walcott är i allra högsta grad etablerad i A-landslaget, och är en av turneringens kanske största stjärnor. Aston Villas Agbonlahor kom femma i Premier Leagues skytteliga, och är precis som Walcott är han extremt snabb. Unitedtalangen Campbell erbjuder klart godkänd backup. Dock lämnar Welbecks återbud ett tomrum i anfallsbesättningen.

Förbundskapten
Stuart Pearce

Pearce har rutin i massor, kanske främst som spelare. Det hann bli över 700 matcher i det engelska ligasystemet, 78 landskamper och fyra mästerskap innan skorna lades upp på hyllan. Pearce hann också få lite tränarerfarenhet innan han tog över U21-landslaget. Mellan 2005 och 2007 hade han huvudansvaret i Manchester City.

***********************************

Spelare jag saknar:
Aaron Lennon – Spursspelaren hade väl antagligen varit given i truppen om det inte hade varit för att han är skadad. Michael Kightley – Högerytter från Wolves som vann assistligan i CCC den gångna säsongen. Missar på grund av skada.
David Wheater – mittbacken är en av de få ljusglimtarna som går att hitta i säsongens upplaga av Middlesbrough. Även här är det en skada som sätter stopp.
Tom Huddlestone – Tottenhams rivjärn är väl egentligen ingen favorit hos mig, men det är han hos Pearce. Han har gjort 33 U21-kamper och hade varit given i truppen om han varit skadefri.
Fabian Delph – Leedstalangen är helt klart oprövad på den stora scenen, men jag har imponerats stort av det jag har sett av honom den här säsongen. Det hade varit grymt kul om Pearce hade vågat chansa med honom istället för Driver eller Gardner.
Sylvan Ebanks-Blake – Läskligans skyttekung är skadad, och det är en besvikelse. Dels för att jag hade längtat efter att få se honom, och dels för att han uppenbarligen har näsa för mål.

***********************************

Min Elva:

                        Hart
Onuoha Richards Mancienne Gibbs
 Milner Cattermole Noble Johnson
              Walcott Agbonlahor


Hart är, precis som jag sa tidigare, given etta.

Jag är medveten om att Richards har spelat främst på högerbacksplatsen i City under säsongen, men på den här nivån skulle jag vilja ha en så fysiskt stark och snabb spelare centralt. I övrigt känns backlinjen ganska given, anser jag. Mancienne är ju inte en spelare som har tonvis med erfarenhet av Premier League, men hans han utlåningsperiod i Wolves under första delen av säsongen imponerade så mycket att han fick hänga med A-landslaget till vänskapsmatchen i Tyskland. Hiddink gav också ynglingen speltid under slutet av säsongen. Gibbs är given som vänsterback.

Milner är sjävskriven till höger på mittfältet. Cattermole är visserligen halvt livsfarlig och stundtals direkt dåraktig, men det är verkligen ingen dålig fotbollsspelare. Jag tycker att väldigt många underskattar hans fötter och hans spelsinne å det grövsta. För mig är han given. Jag hade också ganska lätt att välja Noble före Muamba, Gardner eller Rodwell. Jag gillar verkligen vad jag har sett av Noble den här säsongen – Han utvecklas hela tiden och är en duktig tvåvägsmittfältare. Dessutom är han en grym straffskytt. Johnson är naturligt vänstefotad och har gjort fyra mål på 15 matcher från mittfältet för U21-landslaget. Ett ganska enkelt förstaval ute till vänster.

I anfallet känner jag inte att jag ens behöver motivera mig, faktiskt.

***********************************

I övrigt:
Flest A-kamper i truppen: Micah Richards, 11.
Flest U21-kamper i truppen: James Milner, 42.
Flest Premier League-matcher i truppen: James Milner, 202.
Flest Premier League-mål i truppen: Gabriel Agbonlahor, 33.
Flest U21-mål i truppen: James Milner, 8.
Yngst: Jack Rodwell, född 11e mars 1991.
Äldst: James Milner, född 4e januari 1986.
Debutanten: Andy Driver, 0 U21-kamper.
Klubb med flest spelare med i truppen: Aston Villa och Manchester City, 3 vardera.

***********************************

Englands matcher:
15/6 – Mot Finland, kl 18.15.
18/6 – Mot Spanien, kl 20.45.
22/6 – Mot Tyskland, kl 20.45.

***********************************

Hur tror ni att det kommer att gå för England? Vad tycker ni om min elva? Vad känner ni inför mästerskapet i stort? Är det någon som ska sig iväg och gå på några matcher?

Kommentarer
Postat av: rooster

som Villa nörd... :-) är det riktigt kul med U21.. Villa har nu sedan MON kommit börjat satsa mycket på inhemsk ungdom.. Eftersom jag följer Villa "lite" så tycker jag inte att Craigh Gardner är något svagt kort på mitten. Den killen kommer att bli riktigt riktigt bra.. Han kan faktiskt vara den som fyller luckan efter Barry redan i år..

2009-06-14 @ 21:18:37
Postat av: Holmgren

rooster//



Jag inbillar mig inte för en sekund att jag har bättre koll på Villa eller Gardner än dig, men att han ska ersätta Barry och hans kvaliteter redan till nästa säsong.... Hmmm.... Där tvivlar jag faktiskt.



Men den som lever får se.



En sak är vi dock rörande överens om. O'Neill gör ett jävligt bra jobb med att förädla unga inhemska spelare. Young, Gabby, Milner, Gardner, Davies är ju bara några som hela tiden utvecklas under honom. Underifrån kommer väl några också, va? Delfouneso och Osbourne har väl en del potential, vad jag har förstått....

2009-06-14 @ 21:25:19
Postat av: rooster

du har rätt att jag kanske var lite extra exalterad över Gardner. Men jag tror på honom riktigt mycket. Har dock fått varit mycket högerback de gånger han spelat... Haft svårt med ytterbackar senaste åren.. Delfouneso är en ENORM talang o gjorde även mål i UEFA cupen i år. Han kan blir jäkligt bra. Osbourne har enligt vissa källor en hel del problem med sin farsa... Han kan vara en stor anledning till att hans utveckling har avstannat lite. Skönt oxå att se talanger som lyckas. Stephen och Luke Moore var två bröder som man verkligen trodde på. Den sistnämnda inbillar jag mig fortfarande kan bli något men det går inte åt rätt håll.. Idag är det dessutom 62 dagar kvar till Premier League start.. Något tungt namn till Villa vore fint så att man kan hoppas på att komma upp i finrummet igen...

2009-06-14 @ 21:39:40
Postat av: Lilebroer

Ska börja med att påpeka att jag inte har följt någon av dessa spelare som jag nämner nu, så praktiskt sätt har jag absolut ingen aning om hur bra de är.



men, james tomkins har skrapat ihop 18 matcher för west ham iår, har nog chans att slåss med marcienne om en plats.



Sedan hade jag gärna sätt en biff med i forwardsbesättningen, campbell är väll säkerligen den med mest erfarenhat av de som finns att välja på, men jag hade nog föredragit någon som tex. andy carroll i newcastle, iallafall som fjärdealternativ att slänga in mot tyskland alt. matcher dr man kommer äga mycket boll och johnson/milner slår in hundra tals inlägg.



annars så ser det ut som en förträfflig elva det där.

2009-06-15 @ 01:28:08
Postat av: Lilebroer

lite OT.



Något taktlöst från SOS, Shankley vänder nog sig i graven.



jIyw" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=RlHMypjIyw

2009-06-15 @ 01:31:59
Postat av: E.C. #7

Rooster: På tal om talanger som aldrig blev något lirar Stefan Moore idag tydligen i något lokallag som heter Silhill 4:th XI, vääääldigt långt ner i seriesystemet. Håller med om att Delfouneso verkar jäkligt spännande, tycker han har haft många bra intentioner de gånger jag sett honom spela. Hur är det med Barry Bannan förresten? Skulle väl kunna vara en spelar som på sikt i alla fall, skulle kunna ersätta Gareth Barry? Eller är jag felinformerad?...

2009-06-15 @ 10:08:33
Postat av: E.C. #7

Jäkligt intressant inlägg förresten... Men du tänkte inte skriva någonting om Confederations Cup då? Finns ju en del Premier League spelare där trots allt.

2009-06-15 @ 10:10:07
Postat av: rooster

E.C #7 Visst har du rätt..jag glömde bananen.. Där ett löfte till som vi får hoppas tar en annan väg än S.Moore

2009-06-15 @ 10:34:21
Postat av: FCUM (United)

Jag ska jobba där under matcherna mot Finland och Tyskland, inte hundra än på vart jag ska stå men hoppas få se lite fotboll i alla fall. Hur ska du själv se matcherna?

2009-06-15 @ 12:47:09
Postat av: Linhem

vill säga något om Prutton också...

har 26 U-21 landskamper och ca 50-60 PL matcher men och spelar nu i CCC 1 i Leeds som 26-åring, verkar inte ha mycket speltid i Leeds heller...



har en känsla att Mancienne är den som går högerbacks platsen iaf mot "längre" lag då han är för att vara mittback ganska kort, 1.77...

bra samarbete mellan Onuoha & Richards kanske? som ger den chansen?



hörde rykte om att England skall spela 4-3-3?

lite skumt isåfall men...



tror England "can go all the way!".



go tidigt sommar, ska följa U-21 och Confed som den fotbollsnörd man äro.



P.S Milners 42 kamper är galet. D.S

2009-06-15 @ 14:39:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0