Blandad kompott från helgen. [2009-05-11]

Eftersom ett helt inlägg gick åt till att såga Ronaldo vid fotknölarna så tänkte jag att det får bli ännu ett inlägg med lite gott och blandat från helgen. På så sätt är vi också verkligen up and running igen....

***********************************

Gamst Pedersen har fått konkurrens av Di Michele vad gäller årets filmning. Vad säger ni? Vems är mest mest pinsam?
Gamst Pedersen. Di Michele.

Hmm. Gamst är fortfarande ganska given etta, va?

***********************************

På tal om Gamst.... Han gjorde sitt första ligamål för säsongen för Blackburn i helgen. Blackburn har haft en del problem med målskyttet denna säsong. Enbart två spelare har gjort mer än fem ligamål. Då är det inte så konstigt ifall man hamnar en bit ned i tabellen.

***********************************

Bendtner gjorde mål i Gunners 1-4-förlust mot Chelsea, och han var överlag pigg när han kom in. Dansken är ett samtalsämne som alltid engagerar. Jag är av av dem som vill påstå att han få lite för mycket skit. Killen är inte gammal, han är inte att betrakta som en nyckelspelare i Gunners, utan snarare en truppspelare. Han har faktiskt gjort nio mål den här säsongen, och han har inte startat mer än 17 matcher. Så jäkla usel kan han väl inte vara då, kanske? Det som skapat brderier för mig är att Bendtner är en väldigt owengersk spelare. Han har ingen direkt speed, ingen bra förstatocuh, är inte särskilt teknisk, han är över 154 cm lång, och han pratar inte franska. Det där sist var ett skämt, men resonemanget som sådant är det inte. Är det något som förbryllat eller stört mig med Bendtner så är det inte att han är en hopplös fotbollsspelare, för det tycker jag inte att han är. Men han är väldigt begränsad för att vara en spelare under just Arsene Wenger, just i Arsenal.

Vad tycker ni om Bendtner?

I en klubb som spelar mindre komplicerad fotboll, där han skulle få mer speltid, men ändå är omgiven av en hel del bra spelare så tror jag att Bendtner hade varit riktigt vass.
Aston Villa och West Ham springs to mind....

***********************************

Kanske borde man säga något ord om själva matchen Arsenal-Chelsea också? Jag vet inte. Jag har fortfarande inte riktigt begripit hur Gunners kunde förlora matchen. Framför allt inte med 1-4. Vill man göra det enkelt för sig så säger man att Chelsea var effektiva, medan Arsenal var motsatsen. När jag ändå pysslar med stating the obvious så passar jag också på att säga att Theo Walcott aldrig bli en riktigt stor spelare om han inte lär sig att bli kyligare framför mål. Man får inte bränna så många fina chanser som han gjorde igår om man vill bli en av Premier Leagues stora stjärnor.

***********************************

Jag lovade för ett tag sedan att ifall West Brom klarar sig kvar så ska jag dra till London, ta på mig full West Ham-mundering och sedan gå in på en Millwall-pub och beställa ett glas rosévin. Efter West Broms 3-1-seger över Wigan i helgen är det inte utan att jag är lite orolig. Dessutom kan West Brom i nästa omgång ställas mot ett lag som har noll och ingenting att spela för. Det är nämligen Liverpool som kommer på besök, och ligaschemat är utformat så att Man U redan kan vara klara mästare när den matchen sparkas igång. Imorgon möter Man U Wigan och på lördag spelar de i den tidiga matchen mot Arsenal. Vinst i båda de matcherna och ligaguldet är säkrat. Personligen kan jag tycka att det är lite klantigt att inte lägga schemat så att spänningen (den mikroskopiska som finns kvar) lever så länge de bara går.

***********************************

Stoke säkrade sitt kontrakt efter 2-1-segern (Vilket jäkla mål av Liam LawrenceKolla här – 0:50 in i klippet) mot Hull. De har verkligen förtjänat det. De spelar inte vackert eller glamouröst. Men de inser värdet i att spela efter sina resurser, de spelar med hjärtat och de har en underbar hemmapublik. Dessutom kan jag fortfarande njuta av att se den urtypiskt brittiska fotbollen som Stoke står för. Jag är glad att Stoke hänger kvar.

***********************************

Värre då för Hull som håller på att göra ett historiskt ras. I höstas låg de som bäst trea, men nu har de en enda seger på de senaste tio matcherna, och de har inte vunnit hemma sedan i december. Med den typen av sviter är det svårt att hänga kvar. Å andra sidan så heter de bakomvarande lagen Newcastle och Middlesbrough, och de är lika hopplösa de. Matchen ikväll de två lagen emellan blir förstås helt vansinnigt viktig för bottenstriden. Om den matchen får vinnare så kommer den vinnaren ligga ovanför strecket inför näst sista omgången. Det är allt eller inget för båda lagen ikväll, med andra ord. Och det är derby. Det kan bli åka av.

***********************************

Så här ser det ut för lagen som fortfarande är inblandade i bottenstriden:

Sunderland – 36 -17 36p.
Hull – 36 -24 34p.
Newcastle - 35 -19 31p.
Boro – 35 -26 31p.
West Brom – 36 -29 31p.


Kvar att möta:
Sunderland:
Portsmouth (b), Chelsea (h).
Hull: Bolton (b), Man U (h).
Newcastle: Boro (h), Fulham (h), Aston Villa (b).
Boro: Newcastle (b), Aston Villa (h), West Ham (b).
West Brom: Liverpool (h), Blackburn (b).

Jag tycker nästan att det är omöjligt att tippa. Jag känner mig fortfarande säker på att West Brom åker ur. Tvingas jag gissa sedan så säger jag att Hull och Boro gör dem sällskap. Vad tror ni?

***********************************

Martin Fulops räddning för Sunderland i slutminuterna var hyfsat svettig, och den räddade en poäng. En poäng som kan visa sig bli livsviktig.

***********************************

Kan någon berätta för mig hur West Hams Boa Morte inte kunde få frispark när han blev kapad av Mascherano? Inte blev Boa Morte gladare av att kapningen gav en spelvändning som gav Liverpool en straffspark. Vem som orsakade straffen? Boa Morte, förstås.

***********************************

Ikväll slutförs den första Play Off-semifinalen i The Championship. Preston North End åker till Bramall Lane för att möta Sheffield United. The Blades fick med sig 1-1 från bortamötet, och allt annat än ett avancemang får betraktas om en besvikelse för Sheffieldklubben.

För er som inte vet så kan jag berätta att det inte är den vanliga bortamålsregelen som gäller för Play Off-spelet. Skulle matchen ikväll sluta 2-2 så går inte Preston automatiskt vidare. Det är först efter 2x15 minuters förlängning som bortamålen räknas. Så står det fortfarande 2-2 efter 120 minuter så är Preston vidare. Straffar kan det alltså bara bli ifall det blir 1-1 efter såväl 90 som 120 minuters spel. Nu vet ni det, ni som inte redan visste det.

***********************************

Till sist några ord om Tottenham. Det händer en del för lirarna i den klubben. Klubbkaptenen King har hamnat i barbråk. Defoes bror har dött i sviterna av en misshandel, och Palacios yngre bror har hittats mördad. Det är verkligen för jävla tragiskt, och det är nog i Spurs omklädningsrum som det skrattas mest och högst just nu.

***********************************

Missade jag något från helgen? Lägg gärna till något!

***********************************

Ni får ursäkta slarv och stavfel i detta inlägg. Jag har brådis till min fotbollsträning. Vi hörs imorgon!

Kommentarer
Postat av: Jax

Trevligt att ha bloggen tillbaka! En nödvändig beståndsdel i att ha koll på PL för mig.

2009-05-11 @ 21:24:20
Postat av: klumpen

just millwall har skaffat sig ett bra läge för avancemang när de vann mot leeds...

2009-05-12 @ 08:57:02
Postat av: Lilebroer

angående di michele så är ju hela den sekvensen en parodi med carras fina hemmåtpass.



2009-05-12 @ 10:07:44
Postat av: Ralle

Haha Gamsts filmning var faktiskt värst, i klass med Gilardinos i Milan - Celtic tror jag det var.. Fast både han och Di Michele är ju italienare så man kan ju inte förvänta sig så mycket annat..

Gilardinos filming - http://www.youtube.com/watch?v=8W00d3yJKl4

2009-05-12 @ 11:07:07
Postat av: TimoTorres

Angående Bendtner så måste jag bara passa på att säga att jag är den enda i mitt kompisgäng som gillar honom. Alla andra skrattar åt honom, men jag tycker att han är bra. Kommer aldrig att bli någon världsstjärna, men jag skulle gärna se honom som backup i Pools anfall. Iaf. tusen gånger hellre än Heskey lr övriga som de ryktats om. Och ingen är ju bättre än dansken i luftrummet.

2009-05-12 @ 13:17:21
Postat av: Linhem

Bendtner ska hålla sig till det han kan...dvs agera räddare på målinjen mot Arse.

2009-05-12 @ 21:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0