Marching on together [2009-05-12]

När 1-0 kom genom Luciano Becchio exploderade Elland Road. Det stod 1-0 och det var 37 minuter kvar. Varenda en av de 37 minuter talade för Leeds. Det var Leeds som hade fört matchen fram till det. Jermaine Beckford hade missat en straff och Millwall försvarade sig som hjältar med Liverpooluppfostrade amerikanen Zak Whitbread i mittförsvaret och i mål stod irländaren David Forde och stoppade det mesta. Men så kom då ledningsmålet som betydde kvittering totalt. Nu skulle matchen åtminstone gå till förlängning, antagligen skulle Leeds göra ännu ett mål och vinna över 90 minuter. Trodde jag. Och många med mig. Så blev det inte. 20 minuter senare var det kvitterat. Leeds gick framåt, Leeds försökte, Leeds slet och Leeds ville. Men i takt med att Elland Road tystnade i något slags kollektiv panik och rädsla för ännu ett år i skuggan, för ännu en förlorad säsong, så tog de 90 minuterna slut. Till slut var även tilläggsminuterna till ända och Leeds säsong var obönhörligen över. Efter en lång rad segrar på Elland Road sprack sviten i den sista och viktigaste hemmamatchen för året.


Leede manager Simon Grayson visade storhet och karaktär när han efter matchen rakryggat stod upp för sitt lag trots att nederlaget precis hade slagit honom halvt medvetslös. Han pratade om stoltheten över klubben, fansen och spelarna. Han använde ord som "This is football", och menade att bollusligen inte ville in i nätet. Grayson sa också att han räknar med att få jobba med samma trupp när nästa säsong börjar. Spelarna är under kontrakt och när den värsta besvikelsen lagt sig så kommer det här bli en viktig erfarenhet för spelarna, menade Grayson. För fyra månader sedan såg inte Leeds ut som ett lag redo för uppflyttning. Men under de senaste fyra månaderna har laget börjat vinna, och laget har vuxit sig starkare. Icke desto mindre var gårdagens förlust naturligtvis blytung.

Jag skrev att Elland Road tystnade mot slutet. Det var sant. Tystnaden föddes absolut inte ur bristande stöd, utan snarare ur en maniskt nervositet och en rädsla för att bli kvar på en plats där man inte känner sig hemma. När ödet var förseglat så bröts tystnaden. Elland Road sjöng. Högst, stolt och enat deklarerade de för fotbollsvärlden;
Marching on together.


Tala om att supporta i med och motgång. Det går inte att komma längre ifrån den avgå-alla-mentalitet som jag har kommit att avsky och som så många svenska internetforum präglas av.

Det var, utan överdrift, bland de mest vackra demonstrationer av stöd och lojalitet jag någonsin har sett.


***********************************

Jag hittade inga rörliga bilder från när sången sjöngs efter matchens slut, men så här lät det i halvtid. Och här är texten till denna underbara Leedsdänga.


***********************************

Millwall? De förtjänar beröm. De försvarade sig exemplariskt, och de krigade som om livet hängde på det matchen igenom. Jag gör som sagt ingen hemlighet av att jag verkligen höll på Leeds igår, och jag tänker heller inte göra någon hemlighet av att finner Millwall mer eller mindre befriat från charm och finess. Därmed inte sagt att det inte förtjänar sin Play Off-final, för de gör verkligen The Lions. Ikväll blir Millwalls motståndare klara när MK Dons och Scunthorpe drabbar samman på Stadium MK. Om jag anser Millwall vara befriat från charm så är det ingenting emot vad jag tycker om MK Dons. Ni är säkert ganska många som redan kan historien om Wimbledon och MK Dons, men jag tänkte ändå att jag skulle ägna morgonadagens blogg åt denna nystartade klubb - Och förstås semifinalen som de spelar mot Scunthorpe ikväll.


***********************************

Martin Laursen slutar med fotbollen. Dansken har plågats knäskador i flera år, och den senaste svängen med knäproblem denna säsong blev droppen som fick bägaren att rinna över. Laursen är bara 31 år gammal och naturligtvis är det jäkligt trist för honom personligen. Det är även ett bakslag för Aston Villa som därmed förlorar sin kapten och en av lagets bästa spelare. Men Martin O'Neill behöver inte oror sig. Jag har redan utsett den perfekte ersättaren. Han heter David Wheater och spelar för tillfället i Middlesbrough. Riversideklubben är dock snart ett minne blott för Premier League, och det borde sänka prislappen på Wheater som har imponerat stort hela denna säsong. Vad säger rooster och Niklas om det?


***********************************

En ny omröstning ligger ute. Jag ber er denna gång förutspå hur Champions League-finalen slutar. Vad gäller den förra omröstningen så kan jag informera er om att nästan 50% hade rätt; Det blev som bekant Man U-Barca i finalen.


***********************************

Saknar ni Fredagstips? Det blir en avslutning på det i samband med den sista omgången av Premier League, så håll till god.


***********************************

Jag är tillbaka imorgon, då med allt ni vill, eller inte vill veta om MK Dons, och en del annat smått och gott.

Trevlig helg på er alla.


Kommentarer
Postat av: Thom Mattsson

Tjena David



Vill bara tacka dig för din fina kommentar på min blogg. Jag har följt Leeds i så många år nu att förluster, degraderingar och missade uppflyttningar mer eller mindre blivit en vardag. Det är tragiskt, då Leeds berör så många människor. Bara att fråga de 37,000 människor inne på Elland Road igår. De kom för att kanske kanske, få se sitt älskade Leeds ta sig till ännu en final. Den tredje på fyra år. Nu blev det inte så. Jag hade biljett dit, flyget var fixat men istället för Wembley blir det nu att försöka sätta sig in i vad som kommer hända med Leeds kommande säsong.



Som vår, inte allt för omtyckta ordförande gick ut på hemsidan och sa idag; "The title winning season starts today".



Det gäller att gilla läget och inte ha för stora förhoppningar när det gäller Leeds. Det har man lärt sig. Kanske blir det ändå vårt år nästa år. Bara att hoppas.



Ha det gott! Kommer kika in här och läsa så ofta jag kan.



Mvh Thom Mattsson

2009-05-15 @ 22:32:17
URL: http://www.tompaniet.se
Postat av: FCUM (United)

Naturligtvis är det jobbigt för Leeds som varit där och nästan tagit på CCC i tre år i följd och jag satt själv och höll på Leeds i 85 minuter igår (när det började kastas in mynt mot Millwalls målvakt tyckte jag nog att de förtjänade att gå vidare under fem minuter).

Naturligtvis är det så att många ser att Leeds kommer upp en eller förhoppningsvis två divisioner av samma anledning som de flesta nu hoppas att Newcastle klarar sig kvar i finrummet (jag är inte en av dessa då jag hellre ser ett lag som Middlesbrough som satsar på egna talanger får ett år till att bygga på detta).



Thom det är bara att hoppas på nästa säsong, dock tror jag ni kommer stå där med en svagare trupp då ni kommer få svårt att behålla era "stjärnor". Hoppas vi ser er i en högre division inom en snar framtid.

/Åberg

2009-05-16 @ 00:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0