Rafa, Don't sign him up! [2009-05-22]

Old Trafford älskar de den lille argentinaren med det stora hjärtat och den oändliga arbetskapaciteten. Sången ”Fergie, sign him up” brukar rulla över Stretford End. Det är förstås Carlos Tevez som Unitedsupportrarna sjunger om.
En spelare som inte hör hemma i Liverpool.

Tevez är förstås en klasspelare. Därvid lag råder det, hos de flesta, inget tvivel. I Liverpoolled finns det nästan inget vanligare mantra än ”Det ska värva klass”, eller ”Kvalitet före kvantitet”. Det verkar ju klokt. Men det finns faktiskt spelare som håller högsta klass, men som, tro det eller ej, inte passar in i just Liverpool. Carlos Tevez är en sådan spelare. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att Rafa Benitez gör bort sig ifall han lägger alla, eller merparten av sina ägg i Tevez-korgen.

Varför tror jag inte på Tevez i Liverpool då? Well. Han passar inte in i varken trupp eller spelsystem.

När jag säger trupp så menar jag att Tevez skulle få samma problem i Liverpool som han just nu har i Manchester United. Med andra ord så skulle han inte vara given i en startelva. Tevez vill ha mer speltid, mer uppskattning från tränarhåll, och överlag en högre status i laget än vad han har i sin nuvarande klubb. Sorry, Carlos, men då är nog inte Liverpool klubben för dig.

När jag säger spelsystem menar jag att Rafa behöver en sinnesundersökning ifall han, när han förfogar över en frisk och kry trupp, överväger att inte spela 4-2-3-1 – Jag ska snart gå in på varför jag är av den åsikten.
Om man nu anser att 4-2-3-1 borde vara Liverpools primära spelssystem, då måste man fråga sig 1) Är Tevez bättre än Torres? 2) Passar Tevez på någon av kanterna i ”trean”?

Nummer ett är väl inte så mycket att snacka om. Jag vet inte ens ifall det går att hitta en argentinsk Unitedsupporter som på allvar är beredd att hävda att Tevez är en lika skicklig anfallare som Torres.

Nummer två är kanske inte lika solklart, men jag säger; Nej, inte tillräckligt bra. Gör man en snabb inventering av de kantspelare som finns i Liverpool, och som får hyfsat mycket speltid, så hittar vi Kuyt, Benayoun, Riera och Babel. Det är möjligt att Tevez är en bättre fotbollsspelare än alla dessa fyra – Jag är nog beredd att påstå det. Men han är absolut inte så mycket bättre att Liverpool bör slå klubbrekord i transfersumma för att köpa honom – Och sedan spela honom out of position. Kuyt må sakna element i sitt spel – Vi är nog ganska många som tycker att den evigt kämpande fiskarsonen skulle behöva en smidigare förstatouch, bättre inlägg och större teknik. Men man vet vad man får med Kuyt.
Överjordiska arbetsinsatser, 10-15 mål på en säsong, några assist och dessutom är Kuyt en av de spelare som börjar få Liverpoolrutin. Han har spelat en hel del matcher för klubben vid det här laget. Det är många spelare i Liverpool som har påpekat att klubben är på rätt väg bland annat för att det nu finns en kärna av spelare som har spelat tillsammans ett tag, som kan klubben, känner Rafa, förstår spelsystemet och som håller på att lära sig att bli vinnare i just Liverpool. Det här är en aspekt som jag inte tror att man kan tillräckligt stor vikt vid. Sir Alex har byggt hela sitt Unitedimperium på att alltid ha en kärna av spelar som varit i klubben längeo, och på att lära sina spelare att bli vinnare. Det kan ta tid att lära sig en klubb och ett spelsystem utan och innan. Tevez kan säkerligen lära sig allt han behöver lära - det är ingen dum fotbollsspelare - men hur snabbt/långsamt kommer det att gå? Att lägga runt 300 miljoner (det har pratats om ännu högre summor också) på en spelare som egentligen är anfallare för att spela honom på kanten vore sinnessjukt. Och även om Tevez snabbt skulle komma in i laget, snabbt börja göra ett utmärkt jobb på kanten och visar upp en härlig attityd.... Hur mycket kommer han få spela? Benitez och Kuyt har en relation och kärlek sinsemellan som är på gränsen till homoerotisk. Det finns ju inte en chans i världen att Rafa helt plötsligt halverar Kuyts speltid. Så om Tevez ska spela på högerkanten får han räkna med att bli petad av Kuyt en hel del. Och att köpa honom för att spela honom till vänster vore så förbannat dumt att jag kommer starkt ifrågasätta statusen på Rafas mentala hälsa ifall det sker. Visst skulle Liverpool behöva frsächa upp sin vänsterkant. Riera är en bra truppspelare, men bör kanske inte vara given i ett lag med titelambitioner, och Babel vägrar utvecklas. Men inte fan ska Liverpool fräscha upp sin vänsterkant genom att köpa en högerfotad anfallare för a shitload of money? Speciellt inte när det finns spelare som Mata och Silva i Valencia, som ju är i ekonomisk kris.

Med detta som bakgrund har jag svårt att förstå mig på de Liverpoolfans som älskar tanken på att ha Carlos Tevez i laget. De Liverpoolfansen måste helt enkelt vara villiga att rucka på 4-2-3-1-systemet som Liverpool använder. Det är det mest obegripliga av allt. Dels för att ett fungerande spelsytem aldrig ska förändras med ett enda specifikt spelarköp som anledning (jag trodde att Liverpool lärde sig något av Keanegate), och dels för att det vore tjänstefel av Rafa att ens millimeterrucka på samarbetet mellan Torres och Gerrard. Kapten Gerrard är idag mer släpande anfallare, än vad han är innermittfältare. Framför honom spelar den anfallare som är bäst i världen på att spela ensam anfallare. Samarbetet som dessa två herrar har byggt upp är näst intill unikt, och det är så bra, så raffinerat och så giftigt att det inte finns ett försvar i världen som inte testas rejält om de båda har en bra dag. Denna säsong har Liverpool faktiskt inte startat med Stevie och Fernando i ett 4-2-3-1-system särsklit många gånger. När jag snabbt räknade fick jag det till 13 matcher. Det är möjligt att det är några fler, men på de 13 matcherna som jag hittade så har duon tillsammans gjort 20 mål och 5 assist sinsemellan. Hyfsat, eller hur? Att byta spelsystem och flytta ned Gerrard ett snäpp i banan skulle garanterat förändra omständigheterna kring deras samarbete. Gerrard skulle behöva ta ett större defensivt ansvar, mittfältet skulle ha en längre passning upp till Torres, och ytan framför motståndarnas backlinje som ju Gerrard älskar att husera i skulle vara svårare att komma åt. Lägg också till att antingen Xabi Alonso eller Mascheranos närvaro i startelvan måste offras. Xabi Alonso har gjort sin kanske bästa säsong någonsin i år, och även om Mascherano har spenderat lite för stor del av säsongen åt att leta efter den absoluta toppformen så är nog de flesta av den åsikten att Masch är en av de vassaste defensiva mittfältarna i ligan.

Att köpa Tevez och sedan ge honom stora portioner speltid kräver att Torres vilas/petas oftare, att Tevez spelar på vänsterkanten eller att Rafa är flexibel med sitt spelsystem. Vilket av dessas tre alternativ man än väljer så uppstår det frågor. Fungerar verkligen Tevez på en kant? Hur skulle ett partnerskap mellan Tevez och Torres fungera? Hur mycket får Liverpool ut av Gerrard om han faktiskt flyttas ned ett snäpp i banan? Accepterar i så fall Xabi eller Masch att nöta en del bänk?

Nu har jag inte ens nämt det faktum att Anfield helt plötsligt skulle behöva ställa sig bakom en Old Trafford-gunstling, eller att Tevez faktiskt har en ganska fattig mål och assistskörd de senaste två säsongerna. Det är också två ganska stora fråga att ta hänsyn till.

Kanske finns det en del vettiga svar till dessa frågor. Men ska det verkligen behöva kosta 300 miljoner kronor att ställa dem?

***********************************

Nu ska vi snacka FA-Cupfinal. Och då menar jag inte den som ska spelas nästa vecka mellan Everton och Chelsea, utan jag menar den som spelas ikväll mellan Liverpool och Arsenal. Jag menar alltså FA Youth Cup. FA-cupen för U18-grabbar, helt enkelt. Det är en relativt prestigefull pokal att sopa hem, och det är en turnering som har funnits ända sedan 50-talet. Turneringen har vunnits av spelare som Bobby Charlton, Geroge Best, Harry Kewell och David Beckham. Man United har vunnit flest titlar (9 stycken), Arsenal har vunnit näst flest (6 stycken), och sedan kommer en hel drös med lag på tredje plats med tre titlar. Finalen spelas alltid i dubbelmöte, och ikväll är det alltså den första finalmatchen alltså ikväll, och matchen går på Emirates.

I Arsenal hittar vi spelare som Jack Wilshere och Aaron Ramsey som båda klarar av åldersgränsen. I LIverpool åtrefinns bland annat Tom Ince, son till Paul Ince, svenske Alexander Kacaniklic och den väldigt lovande finländaren Lauri Dalla Valle. Har ni chansen så kika på matchen, det brukar kunna bli ganska sevärda tillställningar.

***********************************

Jag lovade ju faktiskt ett Fredagstips idag också, men så blir det inte. Den avslutande ligaomgången är ju på söndag, så Fredagstipset blir istället ett Lördagstips.

Vi hörs imorgon.

Kommentarer
Postat av: janne björn

Såg att du tagit bort en del från ditt inlägg på Liverpools svenska supportersida. Vågar du inte stå för att du inte vill se en Unitedspelare i Liverpool? Själv skulle jag inte ha några problem med Tevez, men ser hellre andra alternativ, för jag tror som du sa, att Tevez skulle få nöta mycket bänk, då Rafa aldrig ändrar på firma Gerrard/Torres.

2009-05-22 @ 18:32:31
Postat av: Holmgren

janne björn>>



Jodå. Jag står fullt ut för att jag inte önskar mig Unitedspelare i Liverpool. Däremot ville jag korta ned det något, då detta var ett blogginlägg. Då fick den utläggningen och påpekandet om Kuyt vs Tevez vad gäller mål och assistskörd gå från stycken till meningar. Jag har även formulerat om en del annat, som du säkert märkte.



För övrigt tror jag inte att så många Unitedfans önskar sig Torres, trots att han varit hos kort tid, och visat hög klass. Överlag tycker jag alltid att det sticker i ögonen när spelare går till ärkerivalen. Figo från Barca till Real, Campbell från Gunners till Spurs, Alan Smith från Leeds till Man U. Ibland blir det rätt så känslosamt även om man tar bort ärke och bara behåller rival, typ Cashley från Gunners till Chelsea eller Rooney från Everton till Man U.

2009-05-22 @ 18:43:38
Postat av: FCUM (United)

Ska börja med att säga att jag absolut inte vill se någon Tevez i Liverpool, sen har jag svårt att se honom stanna i United efter alla uttalanden, men man vet ju aldrig.



Sen att Benitez skulle vara helt rubbad om detta köp inträffar vet jag inte. En fråga först, då Kuyt inte kan slå inlägg skulle inte han kunna funka på vänstern där han istället kan gå in i banan?



Du undrade vart Tevez skulle få plats, kan hålla med dig lite då han klagar på för lite spel tid (framför allt i de större matcherna) men i United där han är tredje anfallare (vissa matcher har bara en forward använts) och inte ens andra val på kanten så har han spelat 47 matcher i år varvid 31 från start, inte så dåligt, har svårt att förstå hans frustration. Men till saken då, Gerrard och framförallt Torres har haft en portion skador och jag tror att Tevez hade fått ännu mer speltid i Liverpool, kanske ordinarie om Kuyt kan flyttas över. Har dock svårt att se Tevez gå till Liverpool där han inte kommer vara säkert första val. Kanske Aston Villa eller Everton om de kan hosta upp några pengar. Tevez ihop med gamla esset Saha hade kunnat vara något.



Angående Hull matchen så ställde ju SAF upp med en stark elva för två år sedan i sista matchen mot West Ham där förövrigt Tevez avgjorde och då hade man en FA-cupfinal att tänka på. Se om han ändrat sin filosofi nu. Tror själv att många kommer vilas men att det kommer vara en starkare och "namnkunnigare elva" än många tror.

2009-05-22 @ 19:44:13
Postat av: Linhem

endast ett Tips att ta igen på Tipsmaster Niklas nu...blir la en omstart för nästa säsong?

lite pinsamt att det inte vart fler med rätt...



tur att Oijer lämnar Rovers han förstörde ju min full poängare på övertid...



blir ju osäker med Tevez men lutar ju åt ett helt klart åt ett Nej...



ser hellre en Bena 2.0...

2009-05-22 @ 23:51:15
Postat av: kristofer

Jag ser gärna att Liverpoool värvar Tevez, om ni blåser hela transfer kassan på han kan men ju inte direkt se att ni blir starkare som lag.=)

Sen kan han ju komma och gnälla om att han inte får spela viktiga matcher.

2009-05-23 @ 08:46:04
Postat av: Stenansikte

Det går ju inte göra nåt annat än att hålla med. Här ska inte läggas några pengar på Tevez. Det här är ju dilemmat med att köra med en anfallare, Torres kommer ju alltid vara första alternativet. Han och Gerrard är ju en dödlig kombo (blev förvånad att det bara var 13 matcher de startat tillsammans...) men vad händer om nån blir skadad eller när man behöver vila dem. Det som behöver är alltså en anfallare som ska vara billig, bra och vara villig att nöta bänk. Hm...



Ska det (för det ska det väl..) brännas pengar i sommar så ska det vara, som du säger David, på en utmärkt kantspelare men som också kan ta andra positioner på mitfältet. Silva är verkligen ett namn som ligger bra i mina öron.

2009-05-23 @ 09:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0