The Big Four Eleven [2009-05-20]

Dåså. Precis som jag lovade igår tänker jag ta ut min elva från De Fyra Stora. Men först bör man, precis som FCUM så klokt påpekade igår, göra klart på vilka grunder man tar ut elvan. För mig är inte elvan specifikt baserad enbart på denna säsong, även om den förstås är färskast i minne, och självklart har jag ingen lust att ta ut en spelare som just nu är relativt hoppslös, även om han är bra i grunden (Adebayor), eller en spelare som håller hög klass när han är frisk men som nu är skadad (Hargreaves). Målet är också att ta ut ett lag som faktiskt skulle fungera på planen. Balans samt karaktär på spelarna tas alltså också med i beräkningen.

Here goes:

--------------------Pepe Reina-------------------
-------Sagna----Terry----Vidic----Evra--------
-----Arshavin--Fabregas--Essien--Rooney----
---------------------Gerrard-----------------------
----------------------Torres------------------------


Bänken: Van der Sar, Ferdinand, O'Shea, Lampard, Ronaldo, Park, Berbatov.


Målvakt:

Det är verkligen hårfint mellan Reina och van der Sar. Reina har släppt in två mål mer än Vds, men har också vaktat målet i fler matcher. Reina har lyckats hålla nollan 20 gånger, och Vds står på 21 nollor. Båda målvakterna är väldigt skickliga med fötterna och i igångsättandet av spelet, men det är på denna punkt som Reina är strået vassare. Spanjoren har två rena assist den här säsongen, och båda är gjorda på långa, svepande och perfekta utsparkar. Hade Premier League varit NHL så hade Reina haft ännu fler poäng. Just på denna punkt har Reina ingen överman i världen, även om Vds är den som ligger närmast. Det är en egenskap som kan få ett lag att växa en hel dimension rent kontringsmässigt, och det fäller avgörandet. En liten portion gambling finns kanske med så jag i grunden anser Vds var en något tryggare målvakt, inte minst i luftspelet, där Reina fortfarande kan bli bättre, även om han har gått framåt på det området. Cech? Han är inte samma målvakt som han en gång var. Huvudskadan och förra sommarens EM-tavla verkar ha satt djupa spår. Han kan fortfarande komma upp i extremt hög klass, men däremellan är han på tok för skakig.

Backlinjen:
Sagna håller sin enda egentliga konkurrent Bosingwa utanför elvan. Bosingwa har gjort en finfin debutsäsong, men Sagna kan Premier League bättre och jag tror att fransmannen avverkar fler löpmeter sett över ett antal matcher. Arbeloa är jäömn, men har absolut inte samma höga nivå som Sagna. Mittbacksparet vållade mig stora bekymmer. Att Ferdinand och Vidic redan kan spela tillsammans och att de båda är högklassiga mittbackar gör att man lockas att ta ut dem. Jag var också sugen på att ta ut Rio för att tillföra mer snabbhet till mittlåset. Men var för sig så tycker jag att ligans två bästa mittbackar heter Terry och Vidic, och två så bra och tävlingsinriktade spelare ska absolut kunna fungera tillsammans. Vänsterbacken var det aldrig något snack om. Clichy kan vara underbart bra, men har en lägre lägstanivå. Aurelio är inte i närheten av Evra. Ashely Cole har en bit upp till Evra, och dessutom vill jag ha så få gnällspikar som möjligt i mitt lag.

Mittfältet:
Ja, Ronaldo är alltså petad. Vem som helst kan förstås inse att den petningen inte har främst fotbollsmässiga grunder. Ronaldo har en attityd som jag tycker bli värre och värre för varje säsong som går. För varje år blir han mer egocentrerad och mer benägen att jiddra, visa missnöje, och bara överlag visa upp ett stort register av egenskaper som jag inte anser gagnar ett lag. Arshavin är något av en Ronaldo eller Messi i lightversion, och det vill inte säga lite. Jag älskar Arshavin som spelare just för att han är kreatör (precis som Ronaldo) och grovjobbare (motsatsen till Ronaldo) i ett. Han har inte samma höga nivå som Ronaldo, och han har (än så länge) inte visat att han är mannen som kliver fram när det som bäst behövs – Något som Ronaldo nästan alltid gör. Men Arshavin är nyligen anländ, så han har tid att visa upp även det. Det faktum att Ronaldo är en gnällspik och att Arshavin kan tag igen vad han saknar i kreativitet i hårt arbete avgjorde. På andra kanten var Rooney given. Det fanns inte en chans att jag inte skulle ha med Rooney, Även om han också kan visa upp en tvivelaktig attityd ganska många gånger så är han en vinnare. Han ger aldrig upp, hans arbetskapacitet är inte av denna värld, och han sätter alltid laget framför jaget i själva spelet. Han har visat denna säsong att han utan problem klarar av att ha sin utgångsposition på en kant. Inte minst har han varit väldigt bra när han i vissa matcher har haft sin utgångsposition just till vänster och kunnat vika in i banan för skott, instick eller smörpassar och inlägg. Centralt känns det hårt att välja bort Alonso, Lamps och Carrick. Det känns nästan sjukt att två av dessa tre inte ens får plats på bänken. Mascherano är också en högklassig spelare, men som många påpekat har han under ganska stora delar av säsongen letat efter den absoluta toppformen. Essien är bäst i världen i sin position, ifall ni frågar mig. Han är mästerlig i press och positionsspel, han är spel och passningsksicklig och han kommer till avslut. Vill man dessutom radera bort en spelare på motståndarnas mittfält så är Essien perfekt. Fabregas är mittfältets stora passningsgeni. Omgiven av spelare som gör stora arbetsinsatser så ska Fabregas få mycket tid och utrymme att diktera spelet med sin passningsfot. Med Essien bakom sig ska han också kunna följa med framåt i djupled.

Anfallet:
Att låta firma Gerrard/Torres få samma uppgifter i detta lag som de har i Liverpool kändes ganska givet. I Liverpool har de visat att de kan vara mer eller mindre ostoppbara tillsammans. Båda två står för mängder med mål och assist. Lägger man ihop deras assist och målskörd det senaste halvåret så snittar de tillsammans cirka en poäng (under vissa perioder är det mer) per match. De två tillhör dessutom var för sig några av ligans allra bästa spelare. Jag ser ingen anledning till att inte välja dessa två herrar i anfallet. Drogba, Berbatov, Anelka, van Persie och allt vad de heter får ursäkta. De är alla absoluta klasspelare, men både Gerrard och Torres var totalt givna.

Bänken:
Är främst tänkt att kunna täcka så många bortfall från elvan som möjligt. Rio är mittback och O'Shea klarar av båda ytterbacksplatserna. Lamps täcker nog hellre upp för Fabregas än för Essien, men skulle klara av båda rollerna. Det var hårfint mellan Carrick och Lampard, men Lampards säsong går inte att vifta bort. Egentligen skulle jag kunna välja Lamps före Fabregas från start, men jag vill undvika förbannelsen med Lamps och Gerrard. Park klarar av att utgå ifrån båda kanterna. Efter Ronaldo, som för övrigt känns som en trevlig joker att kunna kasta in, ville jag ville helst ha ett grovarbetaralternativ också. Det är nog större chans att detta lag vill försvara en ledning än att de måste gå framåt som dårar. Park gick före Kuyt eftersom Park är något känsligare samt klarar av vänsterkanten bättre än holländaren. Berbatov fixar både rollen som släpande och renodlad anfallare bättre än konkurenterna Drogba, Tevez, Anelka och van Persie.
Sex av sju spelare på bänken kommer för övrigt från Man United – Det säger en del om makalösa bredden i den truppen.

Man United:
Tre spelare i elvan, nio i truppen.
Liverpool: Tre spelare i elvan, tre i truppen.
Chelsea: Två spelare i elvan, tre i truppen.
Arsenal: Tre spelare i elvan, tre i truppen.

England: Tre spelare i elvan, fem i truppen.
Spanien:
Tre spelare, tre i truppen
Frankrike: Två spelare, två i truppen.
Ryssland, Ghana, Serbien, Holland, Portugal, Irland, Bulgarien, Sydkorea: Alla en spelare totalt.

***********************************

Sådärja. Det var mitt bidrag. Några av er lämnde era bidrag igår, och många bidrag såg intressanta ut. Jag hoppas att några av er sparade era elvor till idag. Om inte så går det förstås utmärkt att förklara för mig vad jag har gjort rätt/fel, och varför. Det är förstås alla välkomna att göra.

***********************************

Att ingen av er kommenterade Rooney den yngre och hans damsällskap från gårdagens inlägg måste betyda att ni alla är storsinta människor som aner att kärleken är blind. Vackert.

***********************************

Det blir allt för idag. Imorgon finns en del att göra, bland annat lite införarbete till AIK-ElfsborgRåsunda, samt själva matchen i sig. Men jag ska nog kunna trycka in ett inlägg om England också.

Kommentarer
Postat av: Lilebroer

personligen hade jag valt carra istället för oshea, men det kanske är för att jag är lite färgad i denna situation. möjligtvis om man får carra som spelande/assisterande manager ;)





Den fina bilden ja, tänktes gjordes det, kommentarer är väll överflödiga.



för övrigt, nån som har bra koll på dessa "afc" lag?

vet att pool och united har det utöver wimbledon.

Är det vanligt? Vilket lag ligger bäst till i seriesystemet? vore ju otroligt skoj om något lag iallfall kom upp i 1 eller 2:an i coca cola ligan.



2009-05-20 @ 14:05:10
Postat av: Linhem

Juste Essien kan man ju ta med även Cesc, skylla på stress/nervositet inför Triathlon så...



vill fortfarande ha Alonso för Cesc...

dessutom med Essien som ju faktiskt är bättre än Masch så samt med yttrar som Wazza och Are-shave(namnet för att Rushie rakat bort muschen och han uttalade Arshavin med ett Shave mitt i...)

så borde han kunna agera lugnt och dra iväg en handfull svepande crossbollar.



O'Shea borde spelat på 80-talet ungefär när man hade max 1 avbytare(tveksam på tidsepoken) då hade ju han aldrig blivit petad från bänken iaf...

ytter/Mittback,def/innermitt och Forward i någon match t o m, kantslickare nästa?(har la gjort de också...)

2009-05-20 @ 16:07:19
Postat av: E.B

Tycker din elva var bra. Det jag reagerade på var avbytarna. O'Shea???? PL mest överskattade spelare, förstår inte hur alla kan tycka att han är något att ha, visst nyttig, men han är ju totalt talanglös i spelet. Aurelio alla dar i veckan på hans plats. Park ist för Kuyt? Visst dom är kopior i spelstilen, och ja, Park har bättre bollkontroll, men Kuyt gör mycket mer mål och assist och jobbar än hårdare än Park så det var det jag reagerade på. Och givetvis Alonso o Lampard på bänk. Hade hellre sett Lampard än Fabregas i startelvan, men eftersom Lamps o Stevie alltid tar bort varann när dom spelar i samma lag (landslaget) så hade jag nog oxå tagit Fabregas. Blev förvånad när jag såg Svanströms elva igår att det inte var elva arsenalspelare i hans lag...:-)

2009-05-20 @ 17:00:11
Postat av: Johan(ManU)

E.B: Du kan väl inte mena allvar när du säger att Kuyt jobbar mer än Park? Det finns det ingen i hela premier league som gör!



Annars var det en riktigt bra elva du fått ihop Holmgren. Jag tycker att det var helt rätt av dig att peta Ronaldo, då han blivit allt mer gnällig för varje match. Sen som den Unitedsupporter jag är så kanske jag är lite partisk, men jag skulle hellre ha VDS som förstamålvakt än Reina!

2009-05-20 @ 19:51:50
Postat av: 019Fredrik

Du är en klok man David.



Elvan är klockren.



Det enda jag saknade var en tränare och en assisterande tränare...



Hiddink + Sammy Lee kanske?

2009-05-20 @ 22:59:26
URL: http://ungsportjournalistik.blogg.se/
Postat av: Jax

Gillar helt klart ditt lag, Holmgren. Själv tycker jag inte detta vore så dumt. Frågan är vad Drogba tycker om att vara tredje anfallare efter Torres och Rooney dock...



Reina



Arbeloa-Terry-Vidic-Evra



Essien-Mascherano



Joe Cole-Gerrard-Van Persie



Torres



Bänk: Cech, Ferdinand, Fabregas, Alonso, Lampard, Rooney, Drogba.

2009-05-21 @ 00:09:48
Postat av: Oskar

La iofs ut min elva igår men hade då inte alla detaljer så jag lägger ut en till nu.



VDS



Bosingwa-Rio-Vidic-Evra



Essien-Fabregas

Ronaldo-Gerrard-Rooney



Torres



Bänk: Reina, O'shea, Terry, Park, Lampard, Drogba.



Målvaktspositionen är det väl hugget som stucket mellan Reina och Vds, är dock United-supporter och det avgör. :)



Bosingwa har gett Chelsea stabilitet på högerbacksplatsen och har enligt mig överglänst Sagna.



Rio och Vida är det bästa mittbacksparet, kan inte förstå varför man skulle splittra det samarbetet.



Evra är bara bäst.



Essien och Fabregas har kanske inte haft sina bästa säsonger pga skador, men dessa två är grymma. Essien är bara grym, sjukt mångsidig och det är inte många som vinner en duell mot honom. Fabregas ett spelgeni. Kompletterar varandra bra.



Ronaldo-Gerrard-Rooney

Kunde bara inte välja några andra, känns helt självklart. Du petar Ronaldo för hans attityd, David. Känns lite fel, det är ju ändå det man presterar som ska avgöra och om det nu gäller för laget att fungera i verkligheten ska Ronaldo vara med.



Torres är sjukt bra bara, Drogba kan egentligen konkurrera men har missat stora delar av säsongen och dessutom är han ingen favorit hos mig.

2009-05-21 @ 01:10:45
Postat av: E.B

Johan: Jo det menar jag verkligen. Kuyt kallas ju till och med the hardest working man in football. Såg att du höll på United, själv håller jag fanatiskt på Liverpool, kanske lite därav vi tycker som vi gör... Men du kan ju inte påstå att Park är i närheten av Kuyts målproduktion.

2009-05-21 @ 08:29:53
Postat av: Svanström (Arsenal)

Vet att det är majoriteten Liverpoolfans som skriver här och...



...jag kan ha förståelse för att ni vill ha in Xabi för Fabregas.

...jag köper att ni tycker Mascherano skall spela istället för Essien.

...jag kan tycka att det är lite lustigt att ni vill ha in Carra i startelvan, men fine.



Men hur i helvete kan man sätta Arbeloa före Sagna!?

2009-05-21 @ 12:45:08
Postat av: Holmgren

....Det fattar inte jag heller, ärligt talat.

Visst, Arbeloa har verkligen gått framåt och är en stabil högerback, men Bosingwa och framför allt Sagna är förstås klassen bättre. Det är ganska givet för mig.



Alonso/Fabregas: När Fabregas är som bäst så är han i mina ögon världens bäste renodlade centrala mittfältare jämte Xavi i Barca. Alonso är en klasspelare, men när han är som bäst och Fabregas är som bäst så är den sistnämnde bättre.



Sedan är jag ärligt talat lite smått besviken på Fabregas säsong. Skadan ger förstås ett visst alibi. Jag har så jäkla höga förväntningar på Fabregas, det är väl det ockås, kanske. Men jag tycker att han delvis har förlorat en dimension i sitt spel den här säsong - Nämligen djupledslöpningarna och att fylla på in i boxen. Han kom oftare till avslut förra säsongen, är min känsla iaf. Sedan kan ju det bero på att han inte har samma marching orders den här säsongen som förra, och att han spelar med en del nya mittfältare runt om kring sig. Men Fabregas kan ännu bättre än vad han visat denna säsong - Ändå är han given i min elva.

2009-05-21 @ 14:44:35
Postat av: Sadde mufc

Kul att ha dig tillbaka. Jag förstår hur du tänker när du inte tar med Ronaldo, men detta är ju ingen riktig uttagning där laget ska spela en match...det händer i det riktiga fotbollslivet att spelare blir petade för sitt uppträdande men det har liksom ingen betydelse i detta fall. Ronaldo har ett uselt humör men är given i alla allstar lag i alla dess former. Att du tar med Arsjavin är ockskå lite konstigt, han är väldigt duktig men han har spelat i Pl i ca 4mån. Han har varit bra men inte dominant på något sätt. Sen tänkte jag på att du inte ville ta med Ronaldo pga hans uppförande, men vad gör Terry med i laget i såna fall? Två rasist attacker, en mot King och en mot Tevez. Är det ok tycker du för en kille som ska vara ett föredöme? Som United fan är det konstigt att Rio inte är med, han är och kommer alltid att vara Uniteds viktigaste spelare. Rio gör Vidic bättre inte tvärtom.



Ha en trevlig resa och heja inte för mycket på Barca nu. Du kanske kan lägga upp lite bilder när du kommer hem?

2009-05-21 @ 20:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0