Grattis, Guus! [2009-05-31]

Everton fick en drömstart. Men det var också allt de fick. Efter det var det slut på allt vad fick heter. Efter det var de tvungna att kriga för precis allt. Varenda andraboll, varenda luftduell, varenda passningssekvens. Allt Everton försökte sig på krävde stenhårt jobb. Däremellan skulle de försöka göra livet svårt för Chelsea också. Det gick sådär.

Chelsea var lite för bra, lite för tunga, lite för effektiva. Everton hade behövt ha ledningen (alternativt 0-0) längre. När 1-1 kom så pass snabbt kändes det som om Chelsea fick liv, tro och självförtroende. De ångade på, och de styrde och ställde. Även om 1-1 stod sig relativt länge så kändes det hela tiden som om Chelsea skulle få in en boll. Everton försvarade sig bra. Stundtals blev de låga och de orkade inte upp i pressen, men överlag gjorde de vad man kan begära när de inte hade bollen. Problemen uppstod under de korta sekvenser då Everton faktiskt hade bollen. Det såg stressigt och hafsigt ut. Möter man ett Chelsea i form så måste man klara av att i perioder hålla bollen inom laget, man måste hinna andas. Det hann inte Everton igår. När 2-1 kom så var det redan på tok för många tröttkörda Evertonspelare på Wembleys gräsmatta.

Cahill, Fellaini, och Neville gör dig aldrig besviken när det kommer till att slita, kämpa, vara på rätt sida och visa vägen genom agressivitet och närkampsspel. Men de är inga mästerliga kreatörer. De är inga spelare som på något mystiskt sätt alltid ser ut att ha en extra sekund på sig när de har bollen. Everton har egentligen bara en enda sådan spelare, och han heter Mikael Arteta. Han var inte med igår, och Everton saknade honom fruktansvärt mycket.

Jag ska inte säga att jag är besviken på Everton, men jag hade kanske trott att de skulle klara av att skaka om Chelsea något mer. För även om det bara skiljde ett mål mellan lagen så var Chelsea betydligt bättre, och segern var väldigt välförtjänt.

Kanske betydde det något att Everton har ett lag med väldigt lite finalrutin. I Chelsea hittar vi spelare som har enormt mycket rutin från stora matcher. Terry, Lampard, Cole, Ballack, Drogba, för att nämna några. Everton hade inte mycket att sätta emot på den fronten. Kanske betydde det något. Men i huvudsak vann det lag som har mest kavlitet i såväl elva som trupp. Om något blev avgörande igår så var det just denna skillnad i kvalitet.

Guus Hiddink har gjort ett grymt jobb under de månader han varit i Chelsea. Det betalade av sig i en titel i slutändan. Grattis, Gus.

***********************************

Jag utlovade en Vi-har-gjort-en-riktigt-jäkla-grym-säsong-elva också. Det finns naturligtvis en hel del spelare som varit bra och som förtjänar att omnämnas. Alla får förstås inte plats i en enda elva. Men en elva är bättre än ingen.

                     Schwarzer
Johnson Shawcross C Davies Baines
      Ireland Alonso Arteta Taylor
                         Cahill
                       K Davies


Kommentar:
Gamle Schwarzer blir inte yngre, men jäklar vad bra han har varit i Fulhamkassen denna säsong. Jag tyckte nog att han blev lite för hyllad under första halvan av säsongen, men nu mot slutet har han varit omutlig. Hemmamatcherna mot Man U och Liverpool och den sanslöst svettiga räddningen precis i slutet borta mot Newcastle sticker ut.

Johnson har gått och blivit ordinarie i landslaget under denna säsong. Då förtjänar man beröm. I mittlåset hittar vi Villas Curtis Davies och Stokes Ryan Shawcross - Två unga, lovande mittbackar som är på väg att göra sig ett namn. Jag har imponertas av båda två. Shawcross har dessutom bidragit till Stokes målfabrikation med tre mål. På vänsterbacken hittar vi Evertons Leighton Baines. Baines har verkligen gått framåt denna säsong. Stabil bakåt och bidrar framåt. Sex assist har det kommit från hans fina vänsterfot under säsongen.

Man Citys Ireland har stått för kvalitet rakt igenom under säsongen. Jag är övertygad om att han skulle klara av spel i en av Topp Fyra-klubbarna. Eftersom Alonso petades i Årets Lag så får han en plats här. Han har hållit en nästan skrämmande hög och jämn nivå denna säsong. Bredvid Alsonso får kreatören Arteta husera. Det är en personlig favortispelare för min del. Står alltid för en bra insats, och det är en spelare som kan gröa det lilla extra. Han har också visat att han är grym på fasta situationer. Ute till vänster placeras Boltons Matty Taylor. Tio mål och fyra assist i Bolton räcker långt. Har en grym vänsterfot och en jäkla arbetskapacitet.

Cahill har jag alltid tyckt om. Han sliter, försvarar, anfaller, passar, gör mål, vinner nickdueller och driver på sina lagkamrater. Han gör det mesta, och han gör det bra. Har fått hoppa in som anfallare i en hel del matcher denna säsong, och har gjort även det med bravur. Låg bakom Evertons avacemang i FA-Cupen mot ärkerivalen Liverpool.

På topp hittar vi den hårdföre och kompromisslöse Kevin Davies. Det finns många anfallare här i världen som har mer boll i sig än Davies. Men Davies jobbar hårdare än de flesta, han visar alltid stort hjärta och den här säsongen har han petat in 12 mål. Inte illa.

***********************************

Lite statistik var också utlovat.

Skytteligan:

1 Nicolas Anelka 19
2 Cristiano Ronaldo 18
3 Steven Gerrard 16
4 Fernando Torres 14
5 Robinho 14
6 Kevin Davies12
7 Gabriel Agbonlahor 12
8 Frank Lampard 12
9 Dirk Kuyt 12
10 Wayne Rooney 12
11 Darren Bent 12

Assistligan:
1 Frank Lampard 10
2 Robin van Persie 10
3 Steven Gerrard 9
4 Stephen Ireland 9
5 Dimitar Berbatov 9
6 James Milner 8
7 Francesc Fabregas 8
8 Dirk Kuyt 8
9 Steed Malbranque 8
10 Sju spelare delar på tiondeplatsen - Barry, Denilson, Gamst Pedersen, A. Young, Pienaar, Rooney, Giggs, Keane - Alla har de sju assist.

Poängligan:
1 Gerrard 25
2 Ronaldo 24
3 Lampard 22
4 Anelka 21
5 Van Persie 21
6 Kuyt 20
7 Robinho 19
8 Rooney 19
9 Berbatov 18
10 Ireland 18

Vi har slagit flest antal passningar till rätt adress under säsongen:
1 Denilson  2204
2 John Obi Mikel 2134
3 Xabi Alonso 2076
4 Frank Lampard 1866
5 Jamie Carragher 1711
6 Danny Murphy 1680
7 John Terry 1606
8 Jonathan Greening 1491
9 Nemanja Vidic 1454
10 Ashley Cole 1416

Vi har avlossat flest skott under säsongen:
1 Frank Lampard 110
2 Cristiano Ronaldo 107
3 Steven Gerrard 99
4 Djibril Cisse 92
5 Nicolas Anelka 91
6 Wayne Rooney 88
7 Robin van Persie 87
8 Matthew Taylor 85
9 Robinho 85
10 Peter Crouch 84


Vi har avlossat flest skott på mål under säsongen:
1 Frank Lampard 57
2 Cristiano Ronaldo 57
3 Nicolas Anelka 52
4 Robinho 49
5 Matthew Taylor 42
6 Steven Gerrard 41
7 Wayne Rooney 40
8 Djibril Cisse 40
9 Dirk Kuyt 38
10 Robin van Persie 36
11 Peter Crouch 36

Vi har vunnit flest antal tacklingar under säsongen:
1 Lee Cattermole 131
2 Gianni Zuiverloon 117
3 Stilian Petrov 110
4 Danny Murphy 109
5 Stephen Ireland 104
6 Denilson 103
7 Gavin McCann 101
8 Fabrice Muamba 101
9 Gareth Barry 96
10 Javier Mascherano 94
11 Valon Behrami 94

***********************************

Jag kommer att ge er en hel del svar på era kommentarer, men jag gör det under respektive inlägg. Så kika gärna tillbaka på de kommentarer ni har gjort i veckan. Svar dyker upp snart.

***********************************

Nu ska jag över till min kära mor och säga grattis på mors dag.

Vi hörs imorgon. Då kommer jag presentera två Topp Tio-listor. De bästa respektive sämsta värvningarna.

Kommentarer
Postat av: Svanström (Arsenal)

Känns orimligt med Alonso, han är jättebra och så, men han gör faktiskt väldigt få mål samt assist. Jag är medveten om att han inte är den spelaren som skall dominera på planens sista tredjedel, men ändå.

2009-05-31 @ 17:03:39
Postat av: E.B Farnum

Tycker din elva var klockren, plats för plats. Den mest givne var väl just Xabi Alonso, så i mitt tycke är Svanström ute och cyklar rejält... Måste väl kunna se storhet i spelare även om dom inte bär en Arsenaltröja????

2009-05-31 @ 18:19:47
Postat av: Holmgren

Svanström>>



Jag led när jag petade Alonso från Årets Lag. Han har varot outstanding i år. Det finns en anledning till att han har fixat fram 6 röda kort på Liverpools motståndare denna säsong. det finns också en anledning till att han intresserar klubbar som Arsebal och Real Madrid. Det finns också en anledning till att andra Liverpoolspelare går ut i media och säger att Liverpool måste göra allt för att behålla honom.



Den här säsongen hade han mycket att bevisa. Han var nära att bli såld för ett år sedan, och han hade gjort en ganska platt säsong 06/07. Han har kommit tillbaka som ett sant proffs och visat var skåpet ska stå.



Han förtjänar sin plats i elvan åtta dagar i veckan, och han förtjänar enorma mängder beröm för sin säsong. Man kan inte bara mäta allt i mål och assist, även om jag håller med om att han borde kunan stå för några fler poäng.

2009-05-31 @ 19:07:12
Postat av: rooster

snällt av dig att ha med Curtis Davies.. Blev faktiskt sidsteppad tidigt när det började gå för fort mot något av de 4 lagen... Saknas gör ABSOLUT Martin Laursen. En gigant så länge han fick vara hel. Kolla Villas poängsnitt före och efter... Där försvann svampligan..

Att McCann är så högt på vunna tacklingar är inte konstigt... Hans enda göromål på en fotbollsplan är att tackla. Intressantare skulle i hans fall vara hur många % av tacklingarna han vinner.. Inte så många...o varför behöver en sådan spelare tackla?? han är aldrig rätt inne i situationerna..



Tim Howard har inte heller varit usel, inte Sörensen heller. Stoke har honom att tacka för mycket. Schwarzer dock ett bra val

2009-05-31 @ 21:57:41
Postat av: Lilebroer

Ska erkänna att jag inte alltid vart så jäkla snäll emot kuyt, och de finns fortfarande tillfällen då jag svär, slår och river mitt hår när jag ser den mannen spela. Dock så efter julen här så har han, tillskillnad emot isaksson, börjat träna teknik som också verkar ge resultat.



Dock ska jag säga att jag tappade hakan lite här när jag såg på poäng ligan, vafan!!! 6e plats.

Fruktansvärt imponerande.Kanske hade kunnat krypa sig in i den elva där.



Långt ifrån en superstjärna men producera som dem och vissa fall bättre kan han.



Vet ej om detta kommer att dyka upp x2 nu, sorry isåfall,

2009-06-01 @ 03:04:19
Postat av: Lilebroer

hmmm, kommentar fältet ter sig riktigt flummigt, har skrivit ett inlägg, som blivit kopierat en extra gång, som jag har sett dykt upp, men nu finns de inte längre.



iallafall



tänkte följa upp på youth cup lite snabbt.

Du har mycket rätt angående Ayala tex. Hade inte ett rätt i någon av matchen och borde enligt regelverket där av blivit utvisad också bägge.

Kronan på verket var väll självmålet i andra, lite oturligt dock.



Men vad jag förstår så har väll ayala spela i reserverna hela säsongen, iallafall en av de äldre och borde då kommit med viktig erfarenhet och spridit ett lugn i laget, snarare tvärtom, att man dessutom kidnappar dessa barn(som han en gång var) från paraguay, eller vart han nu än kommer ifrån, å så är de ändå medelmåttor. Vad är meningen!?

Dock största skillanden den var att Landsbury och framförallt Wilshere sitter på så enormt mycket skicklighet så att det är löjligt. När vi väl fick bollen så var laget så tillbaka tryckt att det mest blev one man shows på vänster och högerkanten.

2009-06-01 @ 03:16:06
Postat av: Svanström (Arsenal)

EB Farnum och Holmgren//



Jag kan uppskatta spelare ur andra lag och i Liverpool tycker jag som alla andra att Gerrard och Torres tillhör den absoluta världseliten. Dock skulle jag vilja se Denilson ersätta Alonso i din "har gjort det riktigt bra"-elva.



Jag gillar som bekant statistik och här är lite facts som jag hittat:



Appearances: Denilson (37), Alonso (33)

Tackles Won: Denilson (103), Alonso (62)

Tackles Lost: Denilson (28), Alonso (27)

Goals Scored: Denilson (3), Alonso (3)

Goals Assisted: Denilson (7), Alonso (4)



Total/Accurate Passes: Denilson (2535/2204) 89%, Alonso (2482/2076) 83%

2009-06-01 @ 16:20:27
Postat av: Holmgren

Denilson är en av ligans mest underskattade spelare. Jag skulle exempelvis ta honom före Mikel tio ggr av tio.



Me har han gjort en bättre säsong en Alonso? Nej. Statstikmässigt är de väldigt jämna, viss fördel Denilson. Men fotboll är mer än statistik. Alonso har i mina ögon en bätter blivk, är bätter på att avgöra när laget ska gå framåt och när bollen behöver hållas i. Han slår fler öppnande passningar, och han "känns" betydligt tuffare än Denilson, tacklingsstatistiken till trots. Alonso är en bättre fotbollsspelare enligt mig, men det är kanske inte det vi diskuterar så det ska jag kanske lämna därhän....



Hur som haver ska Denilson ha massa beröm för sitt spel denna säsong, och man ska också minnas att Denilson har fått jobba mer i motvind än vad Alonso gjort. Pool har gjort en mycket bättre säsong än Arsenal.



Jag såg förresten idag att en viss klubbkapten innerligt hoppas att hans boss försöker aproacha Xabi i sommar. Klubbkaptenen heter Cesc i förnamn.



Om han vill ha honom till Gunners så är det nog inte för att han ska hoppa in med kvarten kvar och ersätta Denilson....

2009-06-01 @ 16:53:57
Postat av: Björn

Ja det blev ingen FA-cup titel för mitt kära Everton :(



Men det var inte så oväntat, när Chelsea åkte ur CL svor jag för mig själv och tänkte att nu blir det åka av i FA-cup finalen.



Dock är jag nöjd med säsongen, Best of the rest och final i Fa-cupen är inte fy skam!



Till nästa säsong hoppas jag att alla tongivande spelare är kvar, Gosling och Rodwell tar det sista steget och slår sig in i startelvan och 2 nyförvärv (Yttermittfält och ytterback?!).

Bonus om ungtupparna Baxter, Agard, Kissock eller någon annan överraskar.

2009-06-01 @ 18:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0