Adebayor är ett skenheligt svin [2009-09-13]

Jag har aldrig gillat Adebayor. Det är något med uppsynen och attityden, och dessutom har jag alltid tänkt; ”Så jävla bra är han inte”. Så nej. Han har aldrig varit någon favorit. Men jag har å andra sidan aldrig genuint ogillat honom heller. I kind of nothinged him. Tills igår.

Nu får jag ett tryck över bröstkorgen när jag tänker på honom. Trycket består av aggressioner. Jag fullkomligen föraktar Adebayor för hans vedervärdiga uppträdande på planen igår. Han är inget annat än ett skenheligt kräk. Ett svin.

Det är förstås svårt att veta vad som i grunden skapat hatet (vi ska kalla saker för dess rätta namn, och det vi såg i går var hat) mellan Adebayor och ett antal av hans forna lagkamrater. Det är ju uppenbart att det under ganska lång tid har funnits ont blod mellan Adebayor och många av dagens Arsenalspelare. Annars får man inte se stämplingar som den som Sagna fick av Ade. Man får inte se den typen av satsningar som Bendtner bjöd på i närkamperna med Cityanfallaren. Det finns inte en människa på jorden som kan få mig att tro att Adebayors stämpling på Van Persie inte var medveten. Och ja…. När man medvetet stämplar en motspelare i ansiktet (har folk förstått vidden av det påhoppet? Hur farligt det är?) då kan man ganska snabbt utgå ifrån att den som stämplar verkligen avskyr den som blir stämplad.

Men som sagt: Vad som i grunden skapat denna antagonism är svårt att säga. Den måste ha växt sig större, hårdare och vassare under förra säsongen, men exakt hur alla turer har gått, vad som sagts bakom stängda dörrar, eller hur många incidenter som uppstått och sedan tystats ned vet vi inte. Vi vet att Adebayor föraktar några av sina forna lagkamrater så pass mycket att han är beredd att skada dem. Vi vet att det föraktet på flera håll och kanter är ömsesidigt – Det framgick med all önskvärd tydlighet på City of Manchester Stadium igår. Jag kan leva med det. Det var sorgligt, ja nästan läskigt att se, men jag kan leva med det. Däremot kan jag inte leva med Adebayors förakt mot sina forna fans. 100-meters-ruschen som han tog efter målet hade ett enda syfte; Att håna, att visa förakt. Det var bland det äckligaste jag sett, och det finns inga som helst ursäkter för det. Inte en mikropromille av det beteendet kan ursäktas. Jag har noll förståelse för ett sådant smutsigt tilltag.


Av någon anledning så anser sig Adebayor sviken av Arsenalfansen. Men vänta lite nu… Var det ändå inte så att det var Adebayor själv som gjorde sig impopulär på Emirates? När nytt kontrakt skulle skrivas så pratade han vitt och brett om att han minsann förtjänade att ha samma lön som Henry hade innan han lämnade. Redan där har han förstås retat upp fansen. Det är nästan som om Nani nu skulle påstå att han vill ha samma lön som Ronaldo hade. Det är löjeväckande. Utöver det så hymlade han inte det minsta med att han ville gå till Milan. Han sa det rätt ut – Att han ville lämna Arsenal för Milan. Han pratade om sin vänskap med Milans vice president Adriano Galliani. Ska man tro Adebayor så har även Barca varit ute efter honom. Det har han också sagt i intervjuer – Naturligtvis med tillägget att han absolut skulle kunna tänka sig att spela där. På Adebayor har det hela tiden låtit som att han kan spela lite varstans, så länge klubben i fråga är beredd att ge honom en monsterlön. Eller låtit och låtit. Det är exakt så det har varit. Säger man den här typen av saker i media? Självklart inte. Är det att visa respekt för ett gällande kontakt? Långt ifrån.


Alla passionerade och insatta supportrar som jag känner har en gyllene regel. Det spelar ingen roll vilken sport, vilken klubb, eller vilken nationalitet vi talar om. Den finns en regel som alltid gäller; Klubben framför allt. Som supporter är det klubben man älskar högst. Ingen spelare, ingen match, ingen seger, ingen titel är större eller viktigare än klubben. Det är klubben som alltid kommer att finnas där. Den kommer först. Hundra gånger av hundra. Och det är fansen som är klubben. Utan fans – Ingen klubb.


Så när Adebayor har flirtat med andra klubbar och basunerat ut sina skyhöga lönekrav i media så har han spottat på klubben. Att fansen reagerar på det är inget annat än en självklarhet. Adebayor blev aldrig sviken av Arsenalfansen. Han vände dem emot sig själv. Han är roten till konflikten, och har inte fått mer än vad han förtjänar.


Igår fick stå ut med lite burop från den lilla Arsenalklick som fanns på arenan. Det klarade han tydligen inte av. Målfirandet var hans sätt att håna tillbaka. Mannen som redan hade spottat på Arsenalfansen drog det hela ännu ett steg längre. Han pissade, spydde, sket och trampade på Arsenalfansen. Det var en sällan skådad uppvisning i brist på respekt. Det är ironiskt. Adebayor själv påstår sig värna om begreppet respekt. I The Telegraph pratar Adebayor om hur viktigt det var för honom att visa respekt och att vara mån om att lära sig när han som 15-åring kom från Afrika till Europa:
”Jag föddes inte med silversked i munnen. Jag lämnade Afrika som 15-åring, kom till Europa och det var väldigt svårt, men jag visste att jag skulle bli bättre om jag lyssnade”.


Adebayor tycker alltså det är viktigt att visa respekt, att lyssna på andra, och han anser tydligen att det är viktigt att komma ihåg sin fattiga bakgrund. Nu när Adebayor har nått, om inte toppen av fotbollsberget, så i alla fall ett högt beläget basläger så går det tydligen utmärkt att sluta visa respekt. Och fansen, som förstås har en helt annan ekonomisk situation än vad Ade har, anser han sig ha rätten att föredra.


Jag överdriver inte det minsta när jag säger att jag äcklades i TV-soffan igår. Skalan för normalt svineri räcker inte till. Jag hoppas innerligt att FA stänger av Adebayor i efterhand. Dels för den vidriga stämplingen på Van Persie, och dels för att å det grövsta ha provocerat Arsenalfansen. Tyvärr tror jag inte att han kommer att straffas för det sistnämnda, som i min värld var det värsta tilltaget. Stämplingen däremot tror jag kan leda till påföljder. Jag hoppas på så många matchers avstängning som möjligt. Vidare hoppas jag nu att varenda arena i hela England buar ut ärkeaset Adebayor. Han är värd att blå hånad, bespottad och förnedrad.


Att stå över, take the high road och vända andra kinden till må vara ädelt, men det är inte alltid rätt. De värsta svinen ska bemötas med svineri. Det är det enda språk de förstår.


 ******************************************


Jag är tillbaka imorgon och sammanfattar helgen ytterligare. Ingen fullpottare i Fredagstipset, förresten. Men vi kämpar vidare....

Trevlig kväll på er. 


Kommentarer
Postat av: Fabbe

kan inget annat än att hålla med, bra skrivet.

2009-09-13 @ 19:45:22
Postat av: Felipe

håller med fullständigt! en jävla råtta är vad han är, tvi fan så sur man blir. Inte nog med att man har ogillat honom sen innan pga hans jävla slöa taskiga attityd. Nej när han gjorde detta klev han fan över gränsen rejält, en riktig jävla f*tta rent ut sagt.

2009-09-13 @ 19:57:52
Postat av: Björn

Håller inte helt med.



Fula tacklingar, slag och sparkar och annat med avsikten för att skada andra tycker jag riktigt illa om. Men att fira ett mål framför motståndarfansen tycker jag inte är lika farligt.



Jag tycker heller inte att det är särskilt smart och det är en riktig "dålig vinnare" attityd, inte särskilt sportsmanna aktigt. Jag skulle även själv inte bli särskilt glad om jag var arsenalfan.



Men men hinner inte skriva mer nu. Återkommer.

2009-09-13 @ 20:08:54
Postat av: Oskar H

Jag håller faktiskt inte med i den hårda kritiken mot Adebayor, i alla fall inte helhjärtat. För det första fick han ett par rejäla smällar, fula sådana, av diverse Arsenalare (Bendtner och RVP om jag inte minns fel). Detta ursäktar absolut inte stämplingen, men har man fått några fula kapningar är det förståeligt med en reaktion. Missuppfatta mig inte, stämplingen är helt oförsvarbar men inte helt oförståelig.



När det gäller hans målgest är jag dock beredd att försvara Adebayor. Visst står man mer på Arsenals och deras fans sida i hela sagan, vad Adebayor gjorde i klubben är oacceptabelt. Men när fansen buar ut honom en hel match är det klart som fan att man får reagera när man sedan gör mål. Med tanke på alla omständigheter och alla känslor tycker jag inte att målgesten är särskilt ful. Han måste ha en enorm frustration inom sig, då han anser sig vara orättvist behandlad (det håller jag dock inte med om) och när han dessutom snurrar upp hela Arsenalförsvaret, vilket han gjorde, utan att det blir mål, och då har jag inte ens nämnt tacklingarna ännu. När man då sen gör mål för sin nya klubb, mot sin gamla som har hånat en konstant i 80 min är det klart som korvspad att man reagerar häftigt och har rätt att vara lite kaxig tillbaka.

2009-09-13 @ 20:21:52
Postat av: Ryan Babel

Gillar din blogg Holmgren och brukar vara enig i det mesta du skriver men inte idag. Tycker du gör det lite väl lätt för dig när du lägger över i princip hela skulden på Ade. Satsningen mot RVP är vidrig (det vidrigaste av allt vidrigt igår) men satsningarna mot Ade själv var inte heller det särskilt fina tilltag. Sen tycker jag du förstorar upp målfirandet en aning, visst var det hånfullt men visst fan hade han nog fått utstå både ett och annat i under matchen. Payback time så att säga. Tycker personligen Rooneys målfirande mot Everton är betydligt mer äckligt att se.

2009-09-13 @ 20:32:43
Postat av: Holmgren

Björn, Ryan Babel, Oskar H>>



Har aldrig förstått de som är av åsikten att en spelare få bete sig lite hur som helst bara för att några buar åt honom. Är det ett skämt?



Då borde Sol Campbell vara berättigad att utrota Spurssläktet och Figo borde komma undan med att giftmörda några katalaner.



Har man på ett eller annat sätt gjort något för att reta upp en fansskara (och oj, har Ade gjort precis det) så är det självklart att man blir utbuad. Hade Beckham fått frispel på alla som buade ut honom efter VM 98 hade jag köpt det. Karln förtjänade inte den skit han fick.



Men det är ju Ade som har skjutit sig sjläv i foten. Hans uttalanden har gjort honom impopulär i Arsenal - Redan när han spelade i klubben. Självklart får han burop när han möter Gunners. Det ger honom inte rätten att göra som han gjorde. Inte ens lite.



Ade har satt i gång skiten - Gooners svarar med att bua - Han svarar med att håna. Här pratar vi alltså om en firestarter som sedan heller bensin på elden han startat. Varför? Jo, för att de som blev brännskadade i elden som han startade visat att de inte gillar honom.



Ingen av er har lyckats övertala mig om att det går att rättfärdiga. Ni är faktiskt inte ens i närheten.



Men jag är open minded så testa gärna igen. Men då får ni komma med något bättre än att en 10% av en arena rättmätigt buar. För alla förstår väl de Gooners som buar, antar jag?

2009-09-13 @ 20:49:26
Postat av: Linhem

MadBayor är ett svin, spelade grymt på plan igår men sprang omkring med ett lokalt hatmoln över skallen...



tur för RvP att MadBayor inte träffade ögat.



hela grejen hur de ska ha urartat i Arse påminner om Holland på sent 90-tal(Em -96 & Vm -98)...



kolla länken så förklaras de tillviss del där.

Postat av: johan

W.O.R.D!

2009-09-13 @ 21:31:22
URL: http://kanonfilm.se/
Postat av: Ryan Babel

Man får skilja på äpplen och päron. Vansinnesattacken mot RvP går inte att ursäkta och den kommer han säkerligen också att få en avstängning för.



Däremot är inte målfirandet någon big deal, som jag ser det. Hånfullt javisst, och jag tycker det är märkligt att han hellre firar målet med sina gamla fans hellre än sina nya. Men så farligt kan jag inte på något sätt få det till att det är.

2009-09-13 @ 21:37:15
Postat av: Wågman

Du har retat upp dig ordentligt på Adebayor, Holmgren... Och det med all förbannad rätt! Hans beteende ska fördömas å det grövsta. Det finns liksom inga ursäkter. Därför är ditt inlägg så njutfullt att läsa. Det är skrivet i frustration och vrede, vilket inte alltid resulterar i en så nykter och välformulerad text. Men det lyckas du riktigt, riktigt bra med!

2009-09-13 @ 21:53:40
Postat av: Eddie

Bästa inlägget by far.

Att bete sig som Adebayor gjorde efter målet gör man inte, det ska inte finnas. Om en spelare gör mål på klubben han spelat i tidigare, och känt sig illa behandlad och gör ett hysch-tecken, eller håller handen framför örat på avstånd, fine. Men att springa över en hel fotbollsplan för att glida ner på knän framför fansen till klubben som i princip gjort honom till den han är är ingenting annat än ett äckligt jävla beteende som jag föraktar något evinnerligt. Det jag blev mest ledsen över var att inte någon av stolarna eller myntet som haglade faktiskt träffade och skadade honom, skit ska skit ha. Skulle han skada sig allvarligt och få avsluta sin karriär skulle jag sova riktigt gott den natten, handen på hjärtat. Största jävla äcklet i England - Emmanuel Adebayor!

2009-09-13 @ 21:53:57
Postat av: Oskar H

Håller med Ryan Babel. Stämplingen är oacceptabel även om jag fortfarande hävdar att den är förståelig.



Vad det gäller målfirandet har jag också svårt att se vad han faktiskt gjorde för fel. Visst är det jävlig onödigt att göra som han gjorde och framför allt är det så uppenbart att han enkom är ute efter hånet när han springet tvärs över planen. Men vad exakt gör han för fel? Jag kan inte förstå vad som är direkt fel i hans agerande. Han kan inte ha brutit mot någon regel genom att springa långt, och har han det är regelverket helt fel. Jag menar inte att buandet gör att målgesten är okej, utan att buandet bara tänder Adebayor ännu mer vilket naturligtvis leder till firandet. Får han avstängning för firandet blir jag rent ut sagt arg. Det innebär i så fall att man i FA lägger lika mycket tid och kraft på att motarbeta målgester som att motarbeta stämplingar, vilket är helt fel väg att gå. Vi ska också komma ihåg att Adebayor är långt ifrån den förste som firar hånfullt, men inte har man hört sådanna kritiska röster då som nu. För att sammanfatta: Ja, det är onödigt, men inte fel då han inte bryter någon lämplig regel.

2009-09-13 @ 22:01:00
Postat av: Johan ( ManU)

Måste hålla med dig Holmgren! Det Adebayor gjorde var vidrigt! Han förtjänar att stängas av 10 matcher minst enligt mig!

2009-09-13 @ 22:15:22
Postat av: Holmgren

Oskar H>>



Du skrev: "När man då sen gör mål för sin nya klubb, mot sin gamla som har hånat en konstant i 80 min är det klart som korvspad att man reagerar häftigt och har rätt att vara lite kaxig tillbaka."



Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du anser buandet och hånen från de gooners som var på plats till viss del berättigar det Ade gjorde. På den fronten kan vi aldrig bli överens. Man måste ju fråga sig VARFÖR alla gooners väljer att bua. Så gjorde de inte mot Pires när Villarreal var på besök i våras.



Och sedan får du förlåta, men att det är OK bara för att det inte finns något förbud mot det i en regelbok är faktiskt ett rent korkat argument, enligt mig.



Mig veterligen finns det exempelvis inget i fotbollens regelverk som förbjuder trashtalk. Icke desto mindre skulle det vara jävligt vidigt och totalt oetiskt av en spelare att under en match säga till Johan Arneng att han njöt den dag då hans son dog i plötslig spädbarnsdöd.



Det är inte olagligt för en 54-årig man att ragga upp en 16-årig tjej och ha sex med henne heller. Men det är jävlar i mig högst olämpligt och det är moraliskt förkastligt åtta dagar i veckan.

2009-09-13 @ 22:35:53
Postat av: Björn

Håller helt och hållet med Ryan Babel och Oskar H.



Nu skriver jag bara om firandet efter målet.



Jag anser att Adebayors målfirande inte var särskilt snyggt. Jag hade själv blivit jävligt irriterad om jag stått på läktaren och en motståndar spelare gjort samma sak. Jag tycker dock inte att han ska bli avstängd för det.



Om man tycker att det var det vidrigaste, äckligaste, m.m. vad är det då man jämför med? Jag kan komma på otroligt många saker som hänt på en fotbollsplan som varit värre. Ja det var hånfullt, men kom igen, det finns mycket värre saker som händer både på planen och utanför.



Och det är klart att man inte får bete sig hur som helst bara för att någon buar åt en. Men det är tydligen helt ok för en publik att bete sig hur som helst mot en spelare som hånfullt firar sitt mål.



Det jag tycker är mest skrämmande är att vissa tycker at det hade varit helt ok om sakerna som kastades in mot Adebayor hade träffat och skadat honom! Shit my lord vilken jävla dagisnivå!



Att en stor grupp (män) i publiken buar, sjunger hånfulla sånger och hatramsor händer väl mer eller mindre i varje match. Men när en spelare svarar med ett hånfullt målfirande då tar det hus i helvete.



Om man är så otroligt lätt provocerad kanske man skulle hålla sig hemma och lägga ett pussel. Fast då slutar det kanske med att man slår sönder pusslet när man inte får ihop bitarna.

2009-09-13 @ 23:01:59
Postat av: Holmgren

Björn>>



Språket och jargongen på fotbollsläktare är ofta riktigt smutsig. Och jag är den första att ogilla den där mobmentaliteten - Där vuxna (?) män förenas i en orgie av osmakligheter och hat. Det är ett bekymmer, inget snack.



Men man måste också kunna plocka ut specifika fall.

Jag säger det igen: I Ades fall är han själv roten till det onda. Med tanke på hur han betedde sig under sin tid i Arsenal så är det så självklart att fansen buar - Och de är i sin fulla rätt att göra det. Det är som sagt Adebayor, och ingen annan, som är the firestarter i detta fall.



Däremot ställer jag mig inte bakom några försök att kasta saker på spelare, och jag har aldrig önskat en spelare en allvarlig skada. Så inte heller denna gång.

2009-09-13 @ 23:32:15
Postat av: FCUM (United)

Då har ni berört målfirandet. Jag måste bara säga några ord om det andra.



För det första så ska det nämnas att Bentner gör några idiot tacklingar som kunde tagit illa om de träffat, likaså Van Persie. Nu är det jätte snack om Adebayors fot, den var klart medveten men jag tror inte det är ett försök att skada honom så illa som det blev. Det är inget snack att han ska bli avstängd för det utan att det mer liknar Taylor/Eduardo fallet. Någon glidtacklar dig väldigt fult och under en bråkdelssekund så tänker du att en liten spark ska han nog har tillbaka, denna spark tog dock väldigt olyckligt liksom Taylors tackling gjorde. Läste igenom det nu och såg att det lärt dumt men det jag vill säga är att resultatet var långt värre än menat.



Med detta sagt så var den nämnda tacklingen den tredje fulaste Adebayor gjorde. Både mot Cesc och Song (tror jag det var precis innan det med Van Persie hände) så ser man att Adebayor hellre träffar ben än boll och han gör det med kraft. Tycker att det ska kunna vara utvisningar på dessa situationer, hade han nu träffat mer olyckligt och ett ben gått av så hade nog alla skitit fullständigt i ett skrapsår på en kind. Så lätt att döma efter resultat ibland.

2009-09-14 @ 01:40:03
Postat av: Stenansikte

Det är ju just det faktum att han springer över hela planen för att håna sina gamla fans som gör det så vidrigt. Hade nog inte blivit någon debatt om han bara hyschat med ett finger eller hållit handen kupad över örat som någon här tidigare sa. Sen tycker jag Babel har en poäng, vad ska de nya fansen tycka när en spelare sätter sig över laget och väljer att fira ett mål på det där sättet?



Fast Ade verkar ju vara den typen, eller som han porträtteras i alla fall. Sen hur mycket sanning det ligger bakom kan man ju aldrig veta. Inte för att jag rättfärdigar stämplingen (det var det absolut fulaste i matchen och något som jag tycker Ade ska bli avstängd för) på något sätt men jag kan tänka mig att det finns rasistiska tongångar bakom dörrarna i Arsenal. Inte för att det på något sätt rättfärdigar Ades beteende eller att det ligger någon sanning i det jag säger men jag tycker det är viktigt att belysa att man inte kan ha 100% koll på en situation bara genom medias bild.



Firandet kan han inte bli avstängd för men stämplingen bör han bli avstängd för. Fast det fanns fler tacklingar i den matchen som i allafall skulle belönats med kort i båda färgerna.



Håller också med Babel i det faktum att jag också tycker att Rooneys beteende mot Everton var smutsigare.

2009-09-14 @ 09:03:03
Postat av: kristofer

Garry neville fick 2 matchers avstägning för något år sedan när han gjorde en liknande grej efter ett mål mot liverpool.

Så adebay... får väl en tillsägning.



Kan bara säga att jag håller med Holmgren,

Att folk ens försöker försvara adebayour förstår jag inte.

2009-09-14 @ 09:37:00
Postat av: kristofer

Sen gillar jag att United hatet lysser igenom så mycket på vissa här att Rooney firande är smutsigare, förklara gärna vad jag missat där ?

Sprang han över hela planen? eller tom fram och tillbaka över den?

2009-09-14 @ 09:38:41
Postat av: Nisse

Jag tror han kommer straffas hårt för uppviglingsförsöket. Det är ett allvarligt brott mot FA:s regler.



Och oavsett om han retat upp Gooners-fansen i förväg eller inte; som fotbollsspelare är det hans förbannade plikt att agera föredöme och med lönekuvertet följer även ansvaret att ta fansens burop för vad det är. I hans uppdrag som fotbollsspelare ingår att kunna hantera ALLT (oavsett vilka förolämpningar som än sägs, Lex Cantona) som sker runtomkring och fokusera på det han är betald för att göra. Kan han inte hantera det har han inget i branschen att göra alls.



Englands blodiga historia med huliganism och kravaller är nåt som FA försökt jobba hårt med i decennier. Även spelarna är införstådda med detta och därför tror jag han kommer straffas hårt för målfirandet.



Ang. debatten om Rooney osv. anser jag det är för jävligt oavsett spelare som vänder sig mot sina forna fans. Bittra jävlar, ägna er åt nuet och besvara buropen med att spela bra! Finns inga bättre svar!



Det är inte upp till spelarna att besvara med hån. Vad fansen gör är matcharrangörens ansvar att stävja.

2009-09-14 @ 11:49:36
Postat av: Emil (United)

Det Rooney gjorde va att han kysste uniteds logga framför everton fansen. Säga vad man vill men detta gjorde mig som united supporter otroligt glad! Visar att han älskar klubben!

2009-09-14 @ 14:38:41
Postat av: Nisse

Ja, Emil, det kanske är sött gjort av Rooney.



Men faktum kvarstår.....



Han vet sin bakgrund

Han vet vilka fans han gjorde det inför

Och framförallt: Han vet hur de reagerar på ett sånt uppträdande.



Jag kan "förstå" dig som Utd-fan att du uppskattar gesten. Men spelarna har ett ansvar att vara föredömen och det ingår som sagt i lönekuvertet. Rooneys kyssande av ManU:s klubbmärke hade minst lika många delar provokation som känslor involverat i sig - vilket han också är mycket väl medveten om - och då ska han straffas.



Personligen skulle jag aldrig försvara ett liknande uppträdande från en LFC-spelare. Men det är upp till dig att ha en åsikt. Får bara hoppas det inte är representativt för andra som håller på samma klubb.....

2009-09-14 @ 15:28:37
Postat av: Oskar H

Holmgren>>

Ja, jag tycker att buandet spelar roll. Däremot säger jag inte att det gör agerandet okej, men i alla fall åt det hållet. Jag vill också påpeka att jag hela tiden har sagt att Adebayor är roten till hela konflikten, men just nu spelar det mindre roll. Exepmlet med Arneng är väl ändå att överdriva en aning, det är faktiskt på en helt annan nivå och ganska patetiskt att ta det upp i detta fall. Oavsett vilket kan jag fortfarande inte förstå vad exakt i Adebayors agerande som är direkt fel, och ingen har lyckats övertyga mig ännu. Tycker också att Björn gjorde ett exemplariskt inlägg i debatten. Varför är det så jävla mycket värre när Adebayor reagerar än när fansen gör det?



Nisse>>

Du skrev "som fotbollsspelare är det hans förbannade plikt att agera föredöme och med lönekuvertet följer även ansvaret att ta fansens burop för vad det är". Vad har hans lön med detta att göra? Något jag stör mig på enorm är när folk/media tycker att fotbollspelare ska bete säg lämpligare för att dom tjänar så mycket. Jag kan inte för hela världen förstå vad lönen har med ens uppträdande att göra.

2009-09-14 @ 15:49:07
Postat av: Holmgren

Oskar H>>



Med risk för att låta som en upprepad LP-skiva:

Att Arsenalfansen buar är förståeligt eftersom Ade redan under sin tid i Arsenal behandlade fansen (och därmed klubben) riktigt illa. Då blir man utbuad. Ade reagerar på en reaktion som han själv provocerat fram. Det verkar vi vara överens om, men du tycker ändå inte att det ska tas med i ekvationen - Det förstår jag inte riktigt. För mig är det en springade punkt i allt det här.



Och Arneng-exemplet var ju för att hårddra det. Jag ville visa att man kan agera uppåt väggarna fel, även om man inte bryter mot en regel som finns nedskriven.



Däremot är jag, precis som du, ambivalent inför hela de påprackade förebildsskapet. Att många unga människor ser upp till fotbollsspelare är sant, och det borde spelarna så lära sig att ta hänsyn till. Men de har först och främst betalt för att spela fotboll, inte för att vara rolemodels.



Jag menar... Vem sågar Amy Winehouse för att vara en usel förebild? Inte lika många som sågar Rooney för att vara det.

2009-09-14 @ 16:17:29
Postat av: Nisse

Ok, David o Oskar:



Jag anser inte att det handlar om role models i vare sig Rooneys eller Adebayors fall. Det handlar om uppvigling vilket är brottsligt. Sker det utanför arenorna i samband med t.ex. demonstrationer så leder det till arrestering. Och allt jobb man lagt ner på att få bort huliganismen från arenorna ska väl även spelarna respektera????



Och ja, de har betalt för att först och främst spela fotboll. I jobbet ingår däremot massor av andra plikter och för mig är det självklart kopplat till lönekuvertet. Ju mer du tjänar desto mer ansvar har du för att förtjäna den skyhöga lönen. Det gäller överallt annars utanför arenorna så varför skulle det inte gälla där också? Man är en offentlig person

2009-09-14 @ 16:29:55
Postat av: Holmgren

Nisse>>



Jag är den första att såga Rooneys grej på Goodison och Ades grej i helgen - Du har väl märkt vad jag tycker om sådant vid det här laget?



Och visst tycker jag att man som offentlig person måste lära sig tänka efter före. Jag menar bara att jag är kluven till att media så hårt prackar på unga människor, som i vissa fall inte själva växt upp under förhållanden där omgivningen består av perfekta förebilder, ett förebildsskap.



Och just idrottare får av någon anledning bära ett mycket tyngre ok på denna front än vad musiker, it-girls och filmstjärnor får göra. Det är här min ambivalens kommer in i bilden.



Jag kan också tycka att om man vill att idrottsstjärnor ska klara av att vara förebilder så måste man skapa förutsättningar för dem att lära sig bli det. Rooney har fått en makalöst bra fotbollsutbildning, men i den ingår så vitt jag vet ingen vett och etikett-kurs, eller lärdomar om hur man ska agera när man är tusentals människors idol. Det är ett tungt ansvar att axla, och det tycker jag att man ska vara medveten om när man debatterar detta.



Det var min enda poäng, och inte kan vi väl ligga i vitt skilda åsiktsläger på denna punkt?

2009-09-14 @ 16:41:46
Postat av: Linhem

Vet ju att Storasyster Neville fick böter ca

5,000 Quid efter hans uppvigling mot Pool fansen...

får la se om Madbayor får böter eller avstängning för sitt dito, avstängning för sparken är solklar dock...



Emil:



Ja självklart är de hela grejen...att de hände mot borta mot sin f.d klubb(moderklubb) var säkert bara en slump inte alls uppvigling mot Everton-fansen.

2009-09-14 @ 19:32:53
Postat av: Björn

Nisse//



"som fotbollsspelare är det hans förbannade plikt att agera föredöme och med lönekuvertet följer även ansvaret att ta fansens burop för vad det är. I hans uppdrag som fotbollsspelare ingår att kunna hantera ALLT (oavsett vilka förolämpningar som än sägs, Lex Cantona) som sker runtomkring och fokusera på det han är betald för att göra. Kan han inte hantera det har han inget i branschen att göra alls."

Vad kul det skulle vara att se 22 robotar springa runt på en fotbollsplan. Så Cantona, Zidane, Keane, Drogba med flera har inget i branschen att göra?



För övrigt ska det bli intressant att se hur det går i retur mötet på emirates, kommer Adebayor att göra ett (hånfullt)ärevarv runt hela planen om han gör mål?



Trevligt med livfullt kommenterande här när åsikterna går isär.



Keep up the good work David!

2009-09-14 @ 19:58:37
Postat av: Björn

Glömde en sak så det blir en liten kommentar till.



Ska bli intressant att se vad Zlatan gör eller inte gör om han gör mål på Inter på onsdag.

2009-09-14 @ 20:00:50
Postat av: Arthur

Kanske en parentes i sammanhanget, men när Rooney kysste klubbmärket framför Everton-fansen var det inte ens för att fira ett mål, det var efter att han hade varit inblandad i en del situationer och till slut fick ett gult kort, varpå publiken som väntat reagerade förnöjt (Ferguson bytte också ut honom kort efter, tveksamt att han hade varit kvar på planen många minuter till annars). Hans agerande kan alltså inte ens ses som ett överilat firande eller en hyllning i ett glädjerus, utan enbart som ren provokation och uppvigling.

2009-09-15 @ 16:06:09
Postat av: Patric

En liten tanke att också tänka på när det gäller spelares hånfulla och ibland rent provokativa agerande mot publiken:



FA har gått ut med starka direktiv i något som kallas för RESPECT där alla spelare och klubbar deltar. Bland annat så har spelare på sig t-shirts med detta budskap före matcher vid olika tillfällen. Om jag har förstått detta rätt så innebär det att man ska agera ganska så precis tvärtemot hur Adebayor gjorde. Och det är också detta som gör att FA bör straffa Adebayor å det grövsta.



Sen är det ju också så att man ibland kan undra över mognadsgraden på vissa stora spelare. "Det var ju dom som började" känns som ett försvar som används ofta för att försvara Adebayor, Rooney, Neville med flera. Själv så har jag nog inte använt det sen i lekskolan. Självklart kan samma sak sägas om fansen men där kan det finnas vissa förmildrande omständigheter såsom alkohol, frustrationer pga dåligt spel, grupptryck, mobmentalitet m.m. Det finns egentligen inget som försvara spelarnas beteende i dessa fall.



När det gäller spelarnas roller som föredömen så tycker jag faktiskt att det är deras förbannade plikt att ta sitt ansvar som förebilder. Och det har definitivt med lönekuvertet att göra. Fråga vilken VD, styrelseordförande, välbetald politiker som helst, är man offentlig och får bra betalt för sitt jobb, då får man banne mig se till att sköta sig också. Det finns för fasen småungar som tycker Adebayor är coolast och bäst och som nu mycket väl kan tro att det är så man uppträder mot sina medmänniskor.



Långt inlägg men nu är det slut. :)

2009-09-15 @ 17:00:05
Postat av: Kubb (Arsenal)

Adebayor tog ju här klivet till att bli ännu mer hatad av oss Arsenalsupportar än Cashley Cole.

I min värld säger det, det mesta om hur mycket jag tycker om Adebayor.

Ska bli kul att se hur han blir hälsad på Emirates. När Cashley kommer eller kom, vet inte om de gör det fortfarande, flyttar sig vissa fans till platser där de är som närmst Cole. Så de kan välkomna honom med sången "Went to bed with Cashley". Sedan är dem såklart igång hela matchen direkt han är i närheten av varken boll eller dem på läktaren.

2009-09-25 @ 03:46:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0