Gårdagens Ligacupresultat & En extra titt på Man U-Wolves [2009-09-24]

Det är inte varje dag som Man United-Wolves blir in spännande och dramatisk historia. Den lilla charm som finns med Ligacupen ligger just häri. De mindre lagen har inte helt sällan en hyfsad chans att tvåla till något av de större lagen. De stora jättarna använder förstås Ligacupen till att lufta truppspelare och att ge ungtupparna chansen.

Igår blev en av Uniteds ungtuppar (brasse-yterbacken Fabio) utvisad redan efter en halvtimma. Det bidrog förstås till att Wolves lyckades göra matchen hyfsat jämn, det gjorde naturligtvis att de kunde hålla i bollen mer, och komma till fler chanser än vad de annars hade gjort. Jag skulle vilja påstå att utvisningen gjorde matchen både mer jämn och mer sevärd än vad de annars hade blivit.

Men trots stunder av oväntat hård Wolves-press (främst i andra halvlek), och trots att United spelade med en man mindre på banan så var det hemmalaget som vann med 1-0. Och på tal om sevärt så var Danny Welbecks mål en pärla. Väggspelet med Owen var läckert och avslutet var iskallt. För mig var det också ett ypperligt bevis på vilken talang Welbeck besitter. Att ens se möjligheten till det väggspelet och så snabbt röra sig så rätt kräver en speluppfattning som få 18-åringar har. Var så säkra. Jag har hunnit se en hel del matcher med Welbeck i både reserv och A-lag för United. Jag har blivit imponerad varje gång. För mig är Welbeck en större talang än Macheda.

Och när vi ändå snackar talanger så är det väl lika bra att jag uppmanar er att lägga namnet Jushua King på minnet. King är en 17-årig norsk anfallare som upptäcktes på Solkjaer-akademin när han spelade för Vålerengen. Han kom över till United förra sommaren. Jag har inte sett pojkspolingen i mer än Uniteds reservlagsmatch mot Liverpool i förra veckan, samt inhoppet han gjorde igår. Men jäklar vilken kaxig, självsäker och flyfotad fotboll han spelar. Jag vet inte om han har presterat över sin egen förmåga just när jag tittat på honom. Vilket som ska det bli galet spännande att följa honom.

Det pratas ofta om Arsenal och deras young guns. United är jäklar i mig inte mycket sämre. Fabio, Rafael, Tosic, Obertan, Eikrem, Macheda, Brandy, Petreucci, Chester, Possebon och Ljajic. Hej och hå. Arsenal och Wenger är bättre på att ställa många av sina talanger på planen samtidigt. Men jag tror inte att de har särskilt mycket mer talang i de egna leden än vad United har. Om inte några av ovan nämnda lirare blir stortsjärnor i PL inom fem år så ska jag gifta mig i en Unitedtröja. Eller nej, det ska jag inte. Men jag kommer att bli förvånad.

Wolves då? Som sagt, de var bra. De gjorde sitt bästa för att utnyttja sitt numerära överläge med stor rörlighet, högt bolltempo och, passningar på spelare i fart. Michael Kightley gjorde sin första match från start efter skadeuppehållet, Kevin Doyle gjorde ett piggt inhopp och Nenad Milijas visade ännu en gång att han och hans fötter kommer att göra nytta för Wolves denna säsong. Wolves kunde, till och med borde, ha gjort minst ett mål igår. Men det saknades skärpa. Men om de kan spela med samma fart, samma tro och samma inställning som igår i varenda ligamatch så hänger de kvar. Å andra sidan... Missar de lika mycket som de gjorde igår så åker de ned.

Bäst på planen? Gary Neville. Igen. Det var också riktigt fint att se hur han klappade om och peppade Fabio efter att ynglingen korrekt fått syna domarens röda kort. Fabio såg knäckt ut, och då var Pappa Neville snabbt där med några uppmuntrande ord. Kaptensegenskaper, kallas sådant.

                                                    ***********************************


Alla resultat från gårdagen:

Man U-Wolves 1-0
Aston Villa-Cardiff 1-0
Chelsea-QPR 1-0
Hull-Everton 0-4
Man City-Fulham 2-1
Preston-Tottenham 1-5


Något värt att notera?

Tja... Det krävdes förlängning för att City skulle slå tillbaka Fulham.

Alla Tottenhams mål gjordes av anfallare. Defoe, Keane, och ett hattrick för Crouch.

Villa gjorde inte som jag trodde att de skulle göra. De mönstrade inte ett särkskilt ungt lag. Fabian Delph var den enda unga spelaren från start.

David Elm debuterade för Fulham.

                                                   ***********************************

Det var allt för idag. Mer hinner jag inte. Men vi hörs imorgon - Då blir det bland annat ännu ett Fredagstips.


Kommentarer
Postat av: Björn

Värt att notera!



Everton har nu 11-0 på de 3 senaste matcherna. Inte mot världens bästa lag kanske (Aek Aten, Blackburn och Hull), men med den risiga starten känns framtiden ljusare.

2009-09-24 @ 22:38:45
Postat av: Svanström (Arsenal)

Jag tycker ända det känns lustigt att United skulle dra jämt med Arsenals ungdomar. Ser man till dom du räknade upp (lade till några ytterligare) så ser det ut såhär:



Fabio 19 år - kom till United 2008

Rafael 19 år - kom till United 2008

Tosic 22 år - kom till United 2009

Obertan 20 år - kom till United 2009

Ljajic 17 år - spelar han ens i United än?

Eikrem 19 år - kom till United 2006

Macheda 18 år - kom till United 2007

Welbeck 18 år - kom till United 2007

Brandy 20 år - kom till United 2005

Petreucci 18 år - kom till United 2009

Chester 20 år - kom till United 2005

Possebon 20 år - kom till United 2008

King 17 år - kom till United 2008



Går man enbart in på Arsenal a-trupp så ser det ut såhär inom det åldersspannet:

Djourou 22 år - kom till Arsenal 2003

Gibbs 19 år - kom till Arsenal 2007

Traore 19 år - kom till Arsenal 2006

Fabregas 22 år - kom till Arsenal 2003

Denilson 21 år - kom till Arsenal 2006

Nasri 22 år - kom till Arsenal 2008

Ramsey 18 år - kom till Arsenal 2008

Wilshere 17 år - kom till Arsenal 2001

Merida 18 år - kom till Arsenal 2007

Vela 20 år - kom till Arsenal 2008

Walcott 20 år - kom till Arsenal 2006

Bendtner 21 år - kom till Arsenal 2004



Och då skall det tilläggas att alla dessa Arsenalspelarna har över 10 framträdanden. Hur många av de Unitedspelarna ovan har ens varit i närheten av Old Traffords gräsmatta?



Jag vill egentligen inte bli långrandig och hoppa in på Arsenals reservlag. Men där har Arsenal inte bara omättligt många talanger utan även sådana som varit i akademin sedan barnsben. Detta till skillnad från uppräknade Unitedspelare där väldigt få ens varit i klubben i mer än ett par år.



Det finns spelare, utöver nämnda, som redan presenterat sig i ligacupen som Simpson, Lansbury, Watt, Randall, Coquelin, Barazite etc.



Och bakom dom väntar spelare som Nordveit, Bartley, Eastmond, Evina, Ayling, Aneke, Özyakup, JET, Frimmy, Afobe, Freeman, Deacon, Murphy, Sunu, Angha.



Det kan låta som rent svabbel från min sida men många av dessa spelarna var med och vann både Academy League och FA Youth Cup förra året.



Notera även att säkerligen 80% av dessa uppräknade spelarna under a-laget är engelsmän.



Som sagt, många namn att lägga på minnet men om jag får välja ut några speciella så skulle det, utöver Wilshere & c/o vara: Coquelin, Bartley, Aneke, JET, Frimmy, Deacon tillsammans med radarparet Freeman och Afobe.



Nu har jag raljerat tillräckligt.

2009-09-24 @ 23:17:11
Postat av: Holmgren

I dagsläget så tror jag att Uniteds bästa U20/U21-lag skulle ge Gunners dito en bra fight. Just nu har United många intressanta spelare under A-laget. Det var hela min poäng. Därmed inte sagt att Gunners inte har det. Absolut inte. Kör vi däremot på typ U23 så blir det nog en annan visa, men det är en parentes.



Vadan behovet att försvara Arsenal i det här läget? Jag är den första att lyfta fram Wengers förmåga att utveckla spelare, och jag älskar det faktum att de börjar komma igenom engelsmän i Gunners. Men jag förstår inte varför Arsenals makalösa ungdomsverksamhet måste betyda att det vore fel att beröma United för samma sak. Arsenal är ju trots allt inte den enda klubben i världen med talangfulla spelare. Ser jag talang i Gunners så skriver jag om det. Ser jag det i Everton så skiver jag om det. Igår såg jag det i Man U, och ja... Då skrev jag om det.



Och hur länge spelarna varit i respektive klubb är väl ändå helt ointressant i sammanhanget? Det går jag ju inte ens in på. Inte är väl Ramsey att betrakta som en mindre talangfull spelare än Chester bara för att Ramsey kom till Gunners 08, och Chester till United 05? Jag begriper inte kopplingen.

2009-09-25 @ 03:41:36
Postat av: Svanström (Arsenal)

Tanken med årtalen var att påvisa de facto att ingen av dom Unitedspelarna är i närheten av en plats i a-laget (över lag) trots att de varit i klubben lika länge som deras jämlikar i Arsenal. För många av dom spelarna krävs det att 2-3 stycker skadar sig på samma position. Fast det kanske är vad som kallas bred trupp? I vilket fall tycker jag inte det är en hälsosam situation för akademin.



Jag säger inte att det är fel att berömma Uniteds akademi vilken innehåller fantastiska spelare som Welbeck, Fabio, King etc. På samma sätt som Chelsea har riktigt bra lirare i Kakuta, Stoch med mera samt Liverpool med Pacecho, Buchtmann, Amoo osv.



Blev tyvärr lite långrandig i mitt "försvarsinlägg" även om jag inte vill kalla det så, hehe!

2009-09-25 @ 04:00:29
Postat av: kristofer

Holmgren du vet väl bättre än att hävda att det finns andra klubbar än arsenal som har bra unga talanger.

Dom har ju ensamrätt på att ställa upp med unga spelare i startelvan.

Även om när vi mött dom på sistonde oftast haft en yngre snittålder än dom, och då inkluderar united oftast gubbarna VDS och Giggs.



Svanström.

Anledningen till att flera av era spelare har fler framträdanden har inte med att dom är bättre än un iteds talanger, det har att göra med att ni har så tun trupp framför.

Sen om du nu lägger till lite namn så kan du väl göra det ordentligt. varför tog du inte med följande

Evans 21

Gibbson 21

Nani 22

Andersson 21

och den evige 21 åringen Giggs =)

2009-09-25 @ 08:34:41
Postat av: Svanström (Arsenal)

kristofer//



Bra där med Giggs, hehe! Blev så att jag tog med dom som Holmgren nämnde i sin text. Men självklart jämnar spelarna som du nämnde ut statistiken. Glömde även Song för Arsenal.



Jag ser det dock fortfarande som två helt olika satsningar från klubbarna, där jag tycker Arsenal gör det mycket bättre och på ett mer gynnsamt sätt. Både ekonomiskt och kvalitetsmässigt.

2009-09-25 @ 13:27:26
Postat av: Oskar

"Welbeck en större talang än Macheda". Definitivt! Macheda hade visserligen större betydelse för förra säsongens titel (scored the goals that won us the championship!) men jag har hela tiden sagt att Welbeck är vår store anfallstalang. Dessutom är han ju från Manchester och det måste vara länge sedan en Manchester-anfallare var ordinarie i startelvan.



Nu fick ju dessutom King chansen i a-laget i onsdags. Där har vi en till som kan bli något. Alla dessa unga anfallare, kan det ha något med Solskjaer att göra?



Du hade nog kunnat lägga löftet att gifta dig i United-tröja. Jag kan garantera att någon av de du räknar upp kommer att vara storstjärnor inom fem år. Rafael är väl den som är närmast den statusen även om han varit skadad denna säsong.



Fast du vågade kanske inte riskera det. :)

2009-09-25 @ 14:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0