Are you Mourinho in disguise, Lagerbäck? [2009-09-10]

Jag ska inte ryckas med för mycket. Jag ska inte sälla mig till den stora skara engelsmän som nu gör som de ständigt gör; Utropar lejonen till världsmästare på förhand. Men vem kunde låta bli att imponeras igår? England mötte ett Kroatien som hade enormt mycket att spela för. Faktum är att de rent sportsligt hade mer att spela för än engelsmännen. Capellos mannar var säkert gruvligt sugna på revasch - Det var ju just Kroatien som sparkade bort engelsmännen från EM 2008. Men England var i princip klara för VM redan. Kroatien behövde minst en poäng för att hålla Ukraina bakom sig. Och ändå (eller kanske just därför?) blev de totalt utspelade av ett avslappnat, noggrant, hårt arbetande, och spelglatt England.

Kroatien var inte i en enda sekund i närheten av att få med sig en poäng. Inte ens när det stod 0-0. Det var Englands match från början till slut. Ska vi använda klyschor så gick de ut stenhårt för att sedan öka. Det stod 2-0 efter mindre än 20 minuter, och chanserna fortsatte komma. Om det hade bott i alla fall en liten killer i Heskey så hade det stått 4-0 efter en halvtimma. England var överlägsna. Kroatiens förbundskapten Slaven Bilic försökte. Han gjorde två byten i halvtid i ett försök att ändra matchbilden. Det hjälpte inte. England vann med 5-1, och det hade kunnat bli ännu mer.

Om vi drar tillbaka klockan ungefär två år så hittar vi ett England som föll mot Kroatien med 3-2 på samma arena. Det har förstås skett förändringar i båda trupperna och elvorna sedan dess. Men i stort pratar vi om samma två lag. Den självklara frågan blir förstås; Vad har hänt?

Det uppenbara är förstås att McClaren är ersatt med Capello. Jag tänker inte vara så uppenbar att jag idiotförklarar McClaren och pekar på alla (jag nöjer mig med några få) fel han gjorde - Det gör han så bra själv.

Det förefaller mer intressant att titta på vad Capello gör rätt än att gå tillbaka och peka på de felbeslut som McClaren tog.

Harmoni.
Det lyser spelglädje om det engelska landslaget idag. Spelarna ser ut att tycka att fotboll är det roligaste som finns på denna jord, och när Lamps, Stevie G och Rooney har kramkalas så tystnar förstås de som hävdar att det inte går att få spelare som är så uttalde rivaler på klubbnivå att dra åt samma håll i landslagströjan. Det är ett bevis på harmonin i startelvan. Men den finns på bäken också. Spelarna som inte startar verkar verkligen acceptera sin roll. Jermain Defoe hade inför gårdagens match gjort fem mål på sin tre senaste inhopp för landslaget. Men han petades till förmån för Heskey. När han kom in såg han spelsugen ut, och han har inte sagt ett pip i media om petningen. Även Beckham personifierar den accepterande och lyckliga avbytaren. Det är glädjande att se.

Uppoffringar.
Under Capello handlar det om laget framför jaget. Det har pratats om hur man ska får de två stora stjärnorna Lampard och Gerrard att fungera på samma mittfält. Lösningen var uppenbarligen att få dem att fatta att de ingen av dem är större än en elftedel. Gerrard spelar i en relativt fri roll ute till vänster. Men han har utan tveken mindre frihet än i klubblaget, han tvingas ta ett större defensivt ansvar och spelar absolut inte samma avgörande roll i landslaget som han gör i klubblaget. Gerrard är en spelare som älskar huvudrollen och att ta mycket ansvar. Capello har fått Gerrard, och även i viss mån Lampard, att helt underordna sig ett kollektiv och visa total underkastelse och hängivenhet gentemot taktiken och LAGET. Det var inte en dag för tidigt.

Försvaret.
Capello har en helt annan kontinuitet på försvarssidan än vad McClaren hade. När England kvalade till EM 2008 så använde de under kvalet hela 12 olika försvarsspelare. Capello har använt 8 försvarare. Att tryggheten i ett lag har sin början i försvaret är ingen hemlighet. Under McClaren kunde backlinjen nästan helt ändra utseende från en månad till en annan, och för mig låter det uppåt väggarna korkat. Eftersom landlagsspelarna inte har så extremt många dagar per säsong tillsammans så är det så givet att man som förbundskapten bör anstränga sig för att hitta ett lag som man tror på, och sedan spela ihop det laget. Att då använda 12 olika spelare på 4 olika positioner sett över 12 matcher är mer eller mindre tjänstefel. Speciellt när vi pratar om backlinjen. Här har Capello varit mer konsekvent, och det har garanterat gynnat England. Att Capello också har valt att satsa på James/Green i kassen istället för Robinson/Carson känns också som ett lika givet som klokt val

******************************************

Så hur långt kan det räcka för England då? Det är väl något tidigt att börja spekulera i det, men att denna upplaga är förmögen att en bra dag slå vilket annat lag som helst råder det inga tvivel om. Jag har fortfarande stora tveksamheter kring Heskey som startman, även om jag begriper vad Capello vill uppnå med det. Det är också väldigt sällan som ett världsmästarlag inte har en världsklassmålvakt. Inget ont om varken Green eller James, men ingen av dem är topp tio i världen.

Jag är helt övertygad om att England kommer nämnas i förhandssnacket, och spelbolgen lär inte bjuda på kalasodds om man tippar England som världsmästare. Men jag skulle nog vänta med att gå all in på England. Traditionens makt är stor, och vi vet ju alla hur det brukar sluta för England.

En sak är i alla fall säkert: Jag är genuit lycklig över att England är klara för VM - Speciellt nu när Sveriges väg dit kantas av idel fallgropar. England har alltid varit mitt "andra-lag", och ett mästerskap utan England är inte ett fullbordat mästerskap.

Är ni också glada över att England är klara för VM? Och hur ser ni på deras chanser? Är ni imponerade som det är just nu?

******************************************

Jag kanske ska säga något som Sveriges match också.

Uselt. Nu har jag sagt något som Sveriges match.

******************************************

Minns ni Sverige-Trinidad Tobago i förra VM? Det är klart ni gör. Det slutade 0-0, svenska folket var vansinnigt och Lasse Lagebäck gjorde folket ännu mer vansinnigt när han envist påstod att vi hade gjort en bra insats.

Nu är vi där igen. Lagerbäck säger utan omsvep att han redan under gårdagens första halvlek mot Malta tappade räkningen på alla måchanser som Sverige skapade. Effektiviteten var det sisådär med, men sjäva spelet var klart godkänt, menade han. Nu är folket upprört igen.

Då undrar jag: Är det ingen som tror (jag tänkte skriva inser istället för tror, men det vore att idiotförklara väldigt många människor, och det vill jag ju inte göra) att det här är taktik från Lasses sida? Är det ingen som tror att Lasse såg vad vi såg - Ett tafatt, slött, småpuckat och trubbigt sveskt landslag? Jag tror att Lasse såg det. Jag tror att han har påpekat det för sina spelare. Men ifall han väljer att utåt försvara spelarna, tar på sig sin Bagdad Bob-uniform, och mer eller mindre förvanskar det som faktiskt var sannigen så finns det ju något att tjäna på det, eller hur? För vad händer? Jo, spelarna som naturligtvis ska ha den stösta skopan skit för gårdagens skräpmatch kommer lindrigare undan. Istället för att folket och journalisterna ställer Zlatan och kompani mot väggen så riktas vreden mot Lagerbäck. Man undrar hur i hela fridens namn karljävlen kan påstå att matchen var godkänd när en blind man kunde se att spelet haltade så kraftigt att kryckorna behövde ersättas med rullstol.

Resultatet blir naturligtvis att fokus hamnar på Lagerbäck istället för spelarna. Förbundskaptenen får spott och spe, medan spelarna får andrum. Perfekt.

Are you Mourinho in disguise, Lagerbäck?

******************************************

Nenad Milijas, Wolves, Cesc Fabregas och Niclas Bendtner, Arsenal, Michael Ballack, Chelsea och Antonio Valencia, Man United är några av de spelare som är hemmahörande i England och som hittade målet för sitt landslag igår. Vill ni ha resultaten och målskyttar från alla gårdagens landskamper så klickar ni bara här.

******************************************

Arshavin kommer tillbaka till Arsenal skadad. Han ser ut att missa de närmsta två matcherna. Tungt avbräck för Gunners som ju möter Man City i helgen.

******************************************

Ännu tyngre är det för Aston Villa. Curtis Davies måste operera axeln och blir borta ända fram till januari. Upp till bevis för Dunne, antar jag. Jag vill påstå att det här var ungefär det värsta som kunde hända Villa. Vad säger Niklas och rooster?

******************************************

Jag är tillbaka imorgon. Då blir det bland annat Fredagstips.

Kommentarer
Postat av: Linhem

inget om svaret på din fråga?



"äldste PL-debutanten...something,something -04 bla...bla"

2009-09-10 @ 16:17:59
Postat av: Holmgren

Sorry. Vi tar det imorgon.



Rätt svar inkom, så mycket kan jag säga.

2009-09-10 @ 16:23:12
Postat av: rooster

Curtis Davies borta... Ja, dock inte helt oväntat. Hade prognosen varit bättre hade aldrig både Dunne och Collins köpts in. Många West Ham spelare och anhängare hyllar Collins, jag har dock dålig koll på honom. Men han nätade mot Ryssland igår och att han ser ut som en blandning mellan Jörgen Jönsson, Steve Sidwell har inget med fotbollskunnandet att göra men är ganska coolt :-)

Davies saknas men vi har ändå 4 godkända mb och det känns bättre än förra året. (våren)



Tycker du glömmer att hylla Barry. Det är han som gör att övriga får tid att glänsa o briljera nu.

2009-09-10 @ 21:03:59
Postat av: Holmgren

rooster>>



Jo, fast jag hyllar ju inte någon enskild spelare. Inte sett över hela kvalet, och inte sett till gårdagens match. Jag nämner inte ens att Aaron Lennon (som jag brukar kalla "a one trick pony") var briljant mot Kroatien.



Jag valde helt enkelt en helt annan vinkel. Men som du vet så gillar jag Barry, och visst håller jag med dig.



Det intressanta för mig är dock varför ett lag med mer eller mindre samma material kan vara uselt 2007 och strålande 2009. Det beror på mer än Barrys genombrott i landslaget - Det tror jag att vi är överens om?

2009-09-10 @ 21:16:05
Postat av: Carolina

Intressant blogg du har! Jag har läst igenom några av dina andra blogginlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-07-13 @ 02:51:07
URL: http://djurförsäkring.net
Postat av: Smsa Låna

Nice sida! Hur länge har du haft din sida?

2011-07-20 @ 06:53:45
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0