Anabola mediciner [2009-09-08]

I kölvattnet av Chelseas transferembargo så kommer det rapporter om hur andra klubbar också riskerar att granskas. Le Havre sägs vara irriterade på hur Man Utd har agerat, Rennes har anmält Man City till FIFA med anledningar av oegentligheter i samband med övergången av Jeremy Helan, och Crewes Director of Football, Dario Gradi hävdar att de rika klubbara rånar de fattigare klubbarna. Gradis uttalande sägs syfta främst på Liverpool i detta fall.

Vi få väl se vad som händer, men oavsett vilka klubbar som hamnar under luppen, så står jag fast vid min grundinställning: Det är bra att FIFA nu tänker lyfta fram dessa frågor i ljuset. De flesta stora klubbar lär ha skelett i sina garderober, och om inte dessa granskas så är allt förgävas. Om FIFA:s dom gentemot Chelsea bara blir en random punktinsats så har man inte gjort ett jota. Ska man komma till rätta med problemen så krävs förstås att FIFA vågar och tar sig tiden att fortsätta på den inslagna vägen och straffar de klubbar som straffas bör.

***********************************

På tal om domar.

FA har stängt av Sheffield Uniteds målvakt Paddy Kenny från all fotboll i nio månader efter att Kenny lämnat ett positivt dopingprov. Kenny lämnde ett dopingprov efter en ligamatch mot Preston i maj i år. Provet visade att Kenny hade efedrin i kroppen.

Kenny ska ha fått i sig den olagliga substansen genom att ha ätit hostmedicin. FA säger officiellt att Kenny har lyckats bevisa att han fick i sig efedrinet via hostmedecinen och man säger att man inte misstänker att spelaren medvetet försökt dopa sig. Men man säger vidare att proffessionella idrottsmän minsann är ansvariga för vad som hamnar i deras kroppar, och klumpighet är ingen ursäkt. Nio månaders avstängning är vad som gäller.

För mig är staffet stenhårt. En hel säsong utan fotboll efter att ha tagit en klunk hostdämande för mycket. Och när jag säger en hel säsong utan fotboll så menar jag det bokstavligen. Kenny får inte ens träna fotboll med någon professionell klubb.

När Pep Guardiola fastnade i en dopingkontroll 2001 så fick han fyra månaders avstängning, och då snackar vi nandrolon, vilket är anabola steroider, och därmed sju resor värre än lite för mycket hostmedecin.

Förresten: Varför i hela fridens namn finns det efedrin i hostmedicin? Jag trodde att det var för de deff-besatta beachpojkarna som skyr underhudsfett så som jag skyr house och technomusik.

***********************************

Jag gör en liten kort avstickare och lämnar som hastigast England för Sydamerika och Argentina. För frågan måste ju ställas. Hur i hela helvete kan Argentina ligga där de ligger i sin VM-kvalgrupp? Hur kan de över huvud taget var ens i närheten av att missa VM?

Argentinas VM-kvalgrupp ser just nu ut så HÄR.

Argentina har tre matcher kvar. Imorgon möter de Paraguay på bortaplan. Paraguay har ett enda poängtapp på hemmaplan under detta VM-kval, och de grejade 1-1 när de mötte Argentina på bortaplan. Peru på hemmaplan lär ju bli tre enkla pinnar för Maradonas mannar, men i kvalets sista omgång väntar en rysare mot Uruguay på bortaplan. De fyra första lagen går direkt till VM, medan femman får kvala mot fyran från gruppen som innehåller alla lag från Nord och Centralamerika samt Karibien - I skrivande stund ser det ut att bli Costa Rica.

Det är långt ifrån kört för Argentina, men att de ens sätter sig i en situation där de riskerar att behöva kvala efter kvalet är anmärkningsvärt.

Messi, Agüero, Levezzi, Zanetti, Mascherano, Maxi Rodriguez, Tevez, Samuel, Cambiasso, Lucho Gonzalez, Riquelme. Där har delar av det spelarkapital som Maradona förfogar över. Kan någon komma på en enda vettig anledning till att detta Argentina har svårigheter att ta sig till VM? På pappret ser det ut som ett lag som kan vinna ett VM. Jag fattar ingenting - Är Maradona så jäkla hopplös som manager? Ligger hela gåtans lösning verkligen där?

***********************************

Jag avslutar med en liten tankenöt.

Jag söker den äldsta PL-debutanten någonsin. Om ni behöver ledtrådar kan jag avslöja att spelaren i fråga debuterade 2004. En annan ledtråd skulle kunna vara "ovanligt målfarlig". Någon som vet utan att googla?

***********************************

Imorgon blir det landskampsuppladdning.

Kommentarer
Postat av: Nisse

Dean Windass? Neil Shipperley?

2009-09-08 @ 14:10:09
Postat av: Holmgren

Strike one. And two, I'm afraid....

2009-09-08 @ 14:17:05
Postat av: E.C. #7

Fernando Hierro?

2009-09-08 @ 14:44:17
Postat av: Stenansikte

Jag kan hålla med om att det är varje idrottsmans ansvar att ha koll på vad man stoppar i sig men när man kan bevisa att det är hostmedicin så borde straffet lättas något. Framförallt känns domen fruktansvärt hård då det är en sport där man inte tjänar så mycket på att dopa sig. En ytterback kanske tjänar lite på EPO men vad ska en målvakt med prestationshöjare till?



PS. Efederin är väl kanske mest känt för, precis som du säger, att minska fettvävnaden. Det gör dock också att bronkerna (luftrören) vidgar sig vilket underlättar slemmobilisering. Därför kan det ingå i hostmedicin.



PS 2. Härligt med en tankenöt, de uppskattas även om den här var för svår för mig. Får återkomma...

2009-09-08 @ 16:21:44
Postat av: Holmgren

Stenansikte>>



Jag håller med till fullo. Att det är varje idrottsmans ansvar att ha koll på vad man stoppar i sig var FA:s svar på varför man dömer, trots att det gick att spåra tillbaka till medicinen. Jag tycker också att det borde innebära en lindrigare dom.



Och tack för infon om efedrinet.

2009-09-08 @ 16:36:33
Postat av: Oskar

Tuff dom? Kanske, samtidigt ska man komma ihåg att Rio Ferdinand fick åtta månader för att han missade sitt test...



Argentina.. Det är Maradonas fel. Tvivlar starkt på att alla spelare gått från världsklass till usla. Sen tror jag ändå att Argentina kommer att ta sig till VM rätt enkelt. Går helt enkelt inte att missa.

2009-09-08 @ 17:01:46
Postat av: Holmgren

Oskar>>



Nu är det kanske så att vi för första gången (?) kommer vara riktigt jäkla oense, men Rios dom var i mina ögon solklar, rättvis, och helt rätt utdömd. Verkligen till 101%.

2009-09-08 @ 17:34:53
Postat av: Stenansikte

Precis, håller verkligen med. Att skylla på att man glömde bort dopingkontrollen tycker jag nästintill är likställt med att säga att man är/var dopad. Som spelare har man väl agenter, lagmedlemmar, tränare, familj osv som ser till att man inte missar det? Det är klart att det väl inte är 100% omöjligt att man faktiskt glömmer bort det men det är då omöjligt att kolla och om man kommer undan med att skylla på det så vad är regeln till för? Jag tycker dock det är en helt annan sak om man kan bevisa varför man inte närvarande, tex en olycka eller dylikt.



Det här säger jag med mina personliga åsikter åsidosatta också, skulle jag ta på mig mina subjektiva glasögon så hade jag gärna sett en livstids avstängning och skrattat gott.

2009-09-08 @ 18:30:27
Postat av: Besserwisser

Trevor Francis 1992

2009-09-08 @ 19:34:33
Postat av: Emil

Holmgren, det tycker du för att du inte gillar Rio. Han gjorde testet dagen efter eller om det var två dagar efter. Jag vet ingen slags doping som går ut på 2 dagar, gör du? Jag håller dock med om Guardiola, Kenny jämförelsen....

2009-09-08 @ 20:10:54
Postat av: kristofer

Holmgren hur kan du anse att Rios dom är solklar och rättvis ?

Han missar att han skall testas efter en träning och drar iväg för att hjälpa en kompis,(ingen kontrolant påmminer han eller tar emot han efter träningen som dom skall,vet av personlig erfarenhet

) efter en stund kommer han på att han missat provet och erbjuder sig att komma in och lämna det direkt, kontrolanterna kan inte vänta den stunden det tar för Rio att ta sig tillbaka till träningsanlägningen, dagen efter tar Rio prover på ett oberoende labb som bekräftar att han är ren.

Hur kan det vara rättvist?



Cambiasso och samuel får inte vara med i argentinas trupp, dom är tydligen för dåliga.

2009-09-08 @ 20:30:25
Postat av: Holmgren

Emil>>



Nej, det säger jag inte bara för att jag ogillar Rio. Hur mycket tror du förresten att jag ogillar Rio? Han är bra, men den där nonchalansen i hans spel kan störa mig. Den uppfattningen jag har om honom som person och sportsman är absolut inte dålig. Så det där med ogilla kan du stryka på en gång.



Sedan handlar det inte om positivt eller negativt test, även om det förstås finns mängder med olagligheter som försvinner ur blod och urin inom 24 timmar. Kokain är ett exempel. Nu tror jag inte att Rio var dopad - Jag har till och med för mig att han lämnade in hårstrån för test eftersom det kan avslöja exempelvis kokainanvändade även efter 24 timmar.



Men som sagt, det är inte pudelns kärna.

Det dyker upp ett gäng nissar på Carrington och berättar att de ska göra dopingtest efter träningen. Fyra man ska testas och Rio är en av dem. Efter träningen så Rio går och duschar, åker sedan därifrån och drar och shoppar i Manchester.



Han har alltså glömt dopingtestet? Jo, men tjena. Tillåt mig tvivla högaktningsfullt. De andra tre var ju kvar. Att det dyker upp folk oanmält är så pass ovanligt att man lär tänka på det när man står i duschen efter träningen.



Glömde han är det så klantigt att han får skylla sig själv. Sket han i det var ren och skär ignorans så får han skylla sig själv precis lika mycket. Dopingtester ska tas när de som tar testerna begär att de tas. Självklart kan det finnas giltiga undantag, men i Rios fall fanns det inget sådant.



Det är ungefär som cyklisterna på Touren eller grekiska friidrottare som uppger var de ska vara under träningsperioderna, och sedan inte befinner sig där när det väl är dags att testas. Då blir man straffad.



Varför Rio uteblev från testet är egentligen skitsamma. Han uteblev - Då straffas man.



Sedan kan man tycka att det borde blivit mildare iom att han lämnade ett negativt test någon dag senare. På ett sätt blev det också så. UEFA (eller om det var FIFA) ville ha honom avstängd i 12 månader, men FA valde att gå på sin linje, och straffet blev 8 månader.



Men va fanken.... Det här är ju verkligen vatten under bron. Håller man inte med mig så gör man inte - Det lär ju bli svårt att komma längre.



Men jag vet vad jag tycker, och jag vet varför jag tycker som jag tycker, och det är inte för att jag "inte gillar" Rio.

2009-09-08 @ 20:32:59
Postat av: rooster

Chansar vilt. Fernando Hierro

2009-09-08 @ 20:57:11
Postat av: rooster

Holmgren.. Jag håller med dig i dopningen och Rio mer än vad Linda Rosing sover på rygg

2009-09-08 @ 20:59:46
Postat av: Oskar

Det jag menade var att jag tycker att Rio fick ett hårt straff (eller så får de som är dopade för lätta straff, det får man bedöma själv) för att ha missat ett test. Självklart ska han ha någon sorts straff men att en spelare som missar ett test (och sedan bevisar att han är ren dagen efter) får ett dubbelt så hårt straff som t. ex Guardiola som tagit otillåtna preparat är för mig orimligt.



Det kanske är första gången vi är helt oense. Men det är nog bara nyttigt. :)

2009-09-08 @ 21:16:17
Postat av: Linhem

lite skumt med Paddy Kenny(hans namn är fantastiskt då han ju är Irländare).



äldste debutanten? min första tanke gick till

Kevin Poole?



...som var svaret på ett av dina frågor i din stor quiz ifjol(detta kommer man ihåg men glömmer ständigt åldern på nära släktingar...)



2009-09-08 @ 21:25:22
Postat av: Stenansikte

Ingen här kan väl säga exakt hur det gick till men som Holmgren säger så är missat test lika med straff. Sen om det var för hårt eller inte kan ju diskuteras. Men ni som inte alls håller med David, gör ni kanske det för att ni gillar Rio då?

2009-09-08 @ 22:57:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0