Vad saknas hos Roy Keane? [2009-09-16]

De flesta av er har nog koll på att Ipswich tränas av Roy Keane. Men har ni koll på att klubben har fått sin sin sämsta ligastart sedan 1969? Frågorna kring Roy Keanes kompetens som manager växer sig större, och mina tvivel blir starkare.

Jag har ganska länge hyst en dröm om att Gunners en dag ska tränas av Tony Adams samtidigt som Man U tränas av just Keane. Det lär förbli en dröm. Adams fiasko i Pompey förra säsongen gör ju knappat honom till ett hett namn, och Roy Keane verkar ju inte ha vad som krävs. Är det ett extraordinärt sinne för det taktiska som saknas hos Keane, tror ni? Jag misstänker det.

Har ni några andra teorier? Eller ni kanske inte tycker att han saknar något alls? Förutom spärrar, naturligtvis....

***********************************

Uddamålssegrar både för Man U och Chelsea igår. Chelseaspelarna suckar nog högre av lättnad än vad Man U-spelarna gör. På hemmaplan vill man förstås ha med sig alla poängen, medan jag faktiskt tror att Fergie hade mått helt OK, även om United bara fått med sig en pinne.

Hade United kommit hem med 0-0 från häxkitteln i Turkiet så hade det varit klart godkänt. Det var knappast plattan i mattan, full fart framåt, och gör mål till varje som var Unitedspelarnas förhållningsorder sista 20 minuterna. Ändå tog de metodiskt över matchen igår. Målet kändes knappast ologiskt.

Gary Neville
liknade sitt gamla jag igen, och det måste ha varit trevligt att se för Unitedanhängarna. Owen däremot är inte sitt gamla jag, och jag undrar ifall han någonsin kommer att bli det igen. Under korta perioder, och när resten av laget är i form kan jag tänka mig att Owen kommer att spela med självförtroende, och då hittar han säkert målet. Men i en random tight match som igår gör han inte mycket nytta, och han skapar ju ingen oro alls för motståndarförsvaret. Det kommer komma matcher där United kör fast i offensiven, då de verkligen måste göra mål. En del av hoppet ska då sättas till Owen. Jag har hela tiden sagt att Owen är en för dålig spelare för att han en så pass viktig trupproll som han har i dagens United. Jag står fast vi det till 101%.

Valencia har inte riktigt kommit till sin rätta i sin nya klubb ännu. Där är jag dock inte orolig. Det kommer. Det bor oerhört mycket fotboll i den killen.

Rooney var sådär lagom glad över att bli utbytt igår. Han ville verkligen vara kvar på planen, det syntes hur tydligt som helst. Men någon grandios uppvisning i missnöje, som vissa engelska tidningar försöker få det till, fick vi absolut inte se. Han såg inte glad ut, men so what? Man måste väl inte älska att bli utbytt? Man ska respektera det. Men tycker man om det så har man valt fel yrke.

***********************************

Chelsea-matchen har jag bara sett snuttar av. Starten på matchen var trevlig, men på det stora hela försattes jag knappast i ett extatiskt tillstånd över det jag såg. Drogba är som bekant avstängd i tre matcher efter disgrace-utbrottet efter matchen mot Barca i våras. Men vad spelar det för roll när Anelka finns att tillgå? Jag tycker att just Anelka och/eller Drogba är Chelseas kanske allra största styrka. Funkar inte den ena så funkar den andre. Det är väldigt sällan som båda två är under isen samtidigt, och det kan ju förstås bero på att ifall man koncenterar sig på att ta bort Drogba så får Anelka utrymme att briljera, och vice versa. De två erbjuder också olika sätt att spela på då de representerar olika forwardstyper.

Få lag i världen har en anfallsduo som tillsammans erbjuder så många olika sätt att hota på. Ancelotti måste älska det.

***********************************

Trots att det enkelt går att hitta en koppling mellan Real Madrid och engelsk fotboll (igår hade de tre spelare i elvan som förra säsongen spelade i PL) så kommer jag bara att skriva om dem när det blir absolut nödvändigt. Varje gång jag tänker på Real Madrid så kräks jag lite i munnen. Det är ganska otrevligt, faktiskt.

***********************************

Adebayor utreds av FA på två punkter. Den första heter violent conduct, och då pratar vi förstås om övefallet (ja, det var ett överfall) på van Persie. Den andra punkten heter improper conduct, och det kan översättas med ungefär olämpligt uppträdande. Då pratar vi förstås om målfriandet. Att han fälls för violnet conduct står mer eller mindre hugget i sten. Det lär bli tre matchers avstängning. Nu håller jag tummarna för att det blir 2-3 matchers avstängning även för improper conduct. Jag skulle njuta i fulla drag av det.

***********************************

Ikväll möter Arsenal Standard Liege i Belgien, och Liverpool tar emot Debrecen Anfield. Jag räknar med sex nya engelska poäng. Skulle Arsenal råka kryssa så är det inte hela världen - Standard är ett bra och gediget lag. Men allt annat än tre poäng för Liverpool vore uselt. Alla ni som såg ungerska Debrecen mot Kalmar FF i kvalet till CL håller nog med mig när jag säger att de inte ska ha en chans. Mot Kalmar såg de ut som ett fruktansvärt begränsat lag. Min gissning är att de är ett av de tre svagaste lagen i denna CL-upplaga.

***********************************

Jermaine Jenas
ser ut att återigen kunna ta en plats i Spurs startelva mot Chelsea i helgen. Han gjorde ju sina första minuter för säsongen när han hoppade in mot United i lördags. I min värld så är Jenas en så oerhört mycket bättre fotbollsspelare än buffeln och vattenbäraren Tom Huddlestone. Vi vet ju att Harry Redknapp gillar fysiska innermittfält. Men det gör ju inget ifall en fysisk innermittfältare kan kicka till 13 och göra något svårare än att lägga en bredsida sex meter i sidled. Det kan inte Huddlestone. Men det kan sannerligen Jenas. He really is twice the player.

För övrigt så har ett skadefritt Spurs ett sanslöst intressant och högklassigt mittfält;
Lennon-Palacios-Jenas-Modric

Vad sägs om det?

***********************************

Vi hörs imorgon igen!

Kommentarer
Postat av: Niklas (Villa)

Tjenare,



Har varit frånvarande ett tag, beklagar, men är nu tillbaka och haft en del att läsa ikapp. Missade tom. Fredagstipset - skandal hehe! (Har det varit flera st?)



Haha, grym rebus angående Zat Knekt :) Hade jag aldrig listat ut, trots att Villa var inblandade.



Adebayor! Vilket j**la miffo!! Fan va upprörd jag blev när jag såg matchen... Hoppas det blir mer än tre matcher för båda incidenterna.



Tung match ikväll! Zlatan kommer få det tufft på alla sätt och vis, och jag tror faktiskt att Inter kniper en poäng och Zlatan går mållös.



***



Svar på: "Curtis Davies måste operera axeln och blir borta ända fram till januari. Jag vill påstå att det här var ungefär det värsta som kunde hända Villa."



Richard Dunne och James Collins såg otroligt lugna och stabila ut i mittlåset mot Brummy! Jag var skeptisk till en börjar, men nu bådar det riktigt gott faktiskt. Fladder-Cuellar och Davies har aldrig varit riktigt 100%-iga tillsammans skulle jag vilja påstå (även om dom gjorde det KANON borta mot Liverpool nyligen). Nej, summa summarum; Det ser ljust ut, trots Davies skada. Nöjd!



Svar på: "Fulham och Everton kvalade sig igår vidare i Europa League. Det gjorde inte Aston Villa."



Jag var helt knäckt för stunden, men nu när jag har lite distans till det hela samt tänker tillbaka på förra säsongen, så är det nog bra. Der var mest en börda att spela ute i Europa förra säsongen, eftersom den tunna truppen led oerhört mycket av det. Nu är det fullt fokus på ligan och de inhemska cuperna, vilken är kul. Visst, vi Villa-fans hade givetvis velat sett Aston Villa i gruppspelet, men nu blev det inte så.



Vill gå så pass långt att Collins faktiskt skulle få en plats på topp-10-listan över bra sommarens värvningar :)



Mycket mer inflytande och påverkan än tex Jamie O'Hara och Valencia på den listan.



Nu när man tittar lite mer på den så kanske Glen Johnson borde vara etta hehe. Jäklar vilken imponerande start.



***



Håller med om att Barry skulle fått bindeln i City ist för Toure.



På återhörande... /Stefan Thylin

2009-09-16 @ 14:33:09
Postat av: Nisse

Utan att vara insatt i hur Keane bedriver sitt jobb som manager så får jag intrycket att han sätter sig själv på en piedestal inför sina anställda. Detta trots att hans track record som MANAGER är föga imponerande. Man vinner respekten från spelarna med att först få spelet att fungera och resultaten att komma. Och att ha en filosofi både på och utanför planen som alla ställer upp på. Management by fear är dessutom förlegat och inget som räcker för att leda fotbollsklubbar till toppen. Man vinner som ett lag och förlorar som ett lag. Det är därför managers om Neil Warnock för evigt hör hemma utanför Premier League.



Du berör hans taktiska brister vilket jag också tror kan vara en bidragande orsak.

Är inte insatt i hur han agerat i just Ipswich men i Sunderland köpte han ju på tok för många spelare för på tok för mycket pengar på för tok för kort tid. Det, i kombination av att jag inte tror att han inser vikten av kontinuitet, ger ingen harmoni i klubben.

Oförmågan att visa förtroende till det material man har till sitt förfogande - nåt som hans läromästare i den klubb han spelade i är grym på, men som sällan lyfts fram som en stark egenskap hos honom - och sen även försöka förädla det och SEN göra investeringar är ytterligare en bidragande faktor.



Där har du orsaken till vad jag tror är bristerna hos Keane. Men han är oerfaren och kan han börja se sig i spegeln och bli mer ödmjuk utan att tumma på beslutsamheten så är han ett managerämne för absoluta världstoppen på sikt. Men det är upp till honom själv.

2009-09-16 @ 14:35:49
Postat av: Oskar

Gary Neville var riktigt bra igår. Det kändes stabilt och det är första gången det gör det med Gary på flera år. Hoppas att han kan fortsätta så.



Grejen med Rooney är ju verkligen en storm i ett vattenglas. Rooney blir ju förbannad om han blir utbytt i en match där han gjort tre mål och laget leder med 5-0. Sen tycker jag väl inte att själva "utbrottet" var så farligt heller.



Angående Spurs mittfält, hur sugen är egentligen Kranjcar på att sitta på bänken om Happy Harry ställer på med det där mittfältet?



2009-09-16 @ 15:38:14
Postat av: Rutger Macke

Att Keane blir någon form av ledare är lika sjukt som att Zlatan är lagkapten i landslaget, dvs det kan inte fungera på sikt.

För att vara ledare måste man ha någon form av intelligens - gärna kombinerat med ledaregenskaper.

Tyvärr så tvingades man, i brist på bra kanaler, se Man U i går. Noterade att Evans som mittback inte var någon höjdare. De måste längta efter tjuren Ferdinand. Rooney var ganska blek. Man får beundra Fergie, trots allt. Han ställer upp med ett hyfsat A/B-lag och får matchen precis dit han vill.

2009-09-16 @ 16:42:51
URL: http://www.tippeligan.nu
Postat av: Sadde mufc

Har alla glömt vad Keane gjorde i Sunderland? Evans var riktigt bra igår.

2009-09-16 @ 17:05:08
Postat av: Svanström (Arsenal)

Holmgren//



Fortsätter vår diskussion angående om det är 25 spelare som gäller eller ej.



Och jag tror du har rätt, det var en forumssnubbe som förvirrade mig och troligtvis sig själv vilket fick mig att tro att 25 spelare var ett minimum.



Detta sätter helt plötsligt saker i ett helt annat perspektiv och hjälper enbart vissa lags unga talanger. I lag som Chelsea blir det helt enkelt lättare för unga spelare att slå sig in medan Arsenal, vars trupp idag består av 29 spelare, helt enkelt måste utesluta fler unga spelare än man kanske hade planerat inför kommande säsong.



Wenger är som du kanske vet föga imponerad av den nya regeln.

2009-09-16 @ 17:50:38
Postat av: Svanström (Arsenal)

Skall säga att detta då gäller spelare som är unga, men kanske inte spelat tre år i England. Om det nu stämmer att man får plocka in spelare som är under 21 då man som Arsenal, för tillfället har 9 skador?

2009-09-16 @ 17:52:52
Postat av: rooster

Vad ser alla hos Palacios?? Ok, ingen spelare är dålig som spelar i Premier League, men inte är han något extra? Tycker han är trög i vändningarna, blir ofta stressad och har lika bra passningsspel som Gavin McCann

2009-09-16 @ 23:24:11
Postat av: Nisse

Sadde mufc: Nej, jag har knappast glömt vad Roy Keane åstadkom i Sunderland. Jag t.o.m. påpekar väl det mellan raderna gör jag inte? "Det är därför managers som Neil Warnock för evigt hör hemma utanför Premier League."



Samma med Keane. Det jag kritiserar Keane för är hans brister som Premier League tränare. I championship förstärktes hans uppblåsta ego av just de framgångar med Sunderland du inte vill vi ska glömma. Och de hjälpte honom inte i Premier League.

2009-09-16 @ 23:35:56
Postat av: Leander

Konstigt det här med Rooney. Du tycker inte att han visar bristande respekt mot en sådan meriterad spelare som Owen när han knappt tar hand och kastar skon efter att ha blivit utbytt? Jag tycker inte att det ska bli någon stor uppmärksamhet kring det hela. Det tyckte jag inte heller när Ronaldo blev utbytt i våras mot City när du då sågade hans uppträdande. Men det är ju trots allt skillnad på spelare och spelare..

2009-09-17 @ 01:52:21
Postat av: Stenansikte

rooster:



Jag tycker att Palacios är precis vad tottenham behövde för att skapa lite dynamik på mittfältet. Han klarar av den defensiva rollen bra och visst är det som du säger att han inte har något vidare passningsspel men han ska inte ha något med uppspelningsfasen att göra.



Tillsammans med Huddlestone så blir deras innermittfält lite väl stelt. Däremot kommer nog Jenas och Palacios kompletera varandra riktigt bra. Tottenham har ett riktigt fint mittfält med mycket fart. Men det blir svårt att få in Krancjar som något annat än "the second choice". Sen tycker jag Defoe/Crouch är en riktigt bra kombination längst fram men då vet man inte riktigt var man ska placera lagets hjärta, Keane. En sak som är säkert är att han inte ska spela på kanten i alla fall.

2009-09-17 @ 08:43:02
Postat av: kristofer

jag tyckte evans gjorde en bra match, men han går ju än så länge inte att jämnföra med vicid och rio men kommer nog på sikt vara uniteds första back och kapten.

2009-09-17 @ 09:00:12
Postat av: Linhem

vad saknas hos Keano? finns säkert ett par lådor som står någonstans vid Carrington där alla skruvar Keano tappat ligger...om de inte var så att Keane redan tagit dem tillsammans med en skål mjölk som frukost.

2009-09-17 @ 21:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0