Man U vann enkelt, Ronaldo är en gnällspik & Pogatetz är ett odjur. [2008-12-30]

Jag skrev igår att jag trodde på islossning och proppen ur för Man U mot Middlesborough. Resultatmässigt hade jag ju fel. Å andra sidan var det ett under att Unitedlirarna inte lyckades peta in fler bollar. Jag kan köpa att vissa Unitedfans har känt en del frustration under matcherna på senare tid. Målskyttet vill inte helt lossna. Men med lite distans till matchen igår så måste väl de flesta personer som har sett mer än tio fotbollsmatcher hålla med om att Man U var bra mycket bättre än Boro, att de förtjänade sin seger och att de faktiskt skapade en jäkla massa chanser. Att Southgates grabbar hade vissa framstötar, att de fick till ett och annat läge, och att de faktiskt hade kunnat få in ett mål ändrar inte på det. Visst, hade Tuncay fått in sin nick eller om Downing hade haft ordning på distansskotten så hade Man U kunnat tappa poäng igår, men om det hade skett så hade det mer berott på att de inte var kliniska framför mål än att deras spel gick på kryckor eller att de inte skapade chanser. Carrick, Rooney, Park och Ronaldo hade ju allihopa finfina lägen att göra mål. Bara en sådan sak som att Man U igår hade 34 avslut säger en hel del. Jag tycker dessutom att Man U hade rätt bra varitaion på sitt anfallsspel. Chanserna skapades på många olika sätt. Inlägg från båda kanterna, instick på Berbatov och Rooney, längra bollar in bakom Boros backlinje, distansskot och farligheter på fasta situationer.

******************************************

Ronaldo
Det är obegripligt för mig att han fick vara kvar på planen i hela 85 minuter igår. När han inte missade målchanser så tappade han bollen, slog ut med armarna, slog halvdåliga frisparkar, filmade, gav fan i hemjobbet eller förklarade för domarna hur de skulle sköta sitt jobb. Jag köper att det måste vara ett rent helvete att spela mot en så ful och osympatisk spelare som Pogatetz, men Ronaldo ska likna en av världens bästa fotbollsspelare och då ska han greja det också. Just nu är han sorlig att se på. Dessutom tycker jag att han har tagit ett steg tillbaka vad gäller filmningarna. När han kom till England var det hemskt, men jag tycker nog att han under åren har skärpt till sig något, men just nu är han lika jävlig på den fronten som någonsin tidigare. Provocerande och trist.

******************************************

Pogatetz förtjänar inte att bära en lagkaptensbindel. Den mannen vet inte hur man beter sig på en fotbollsplan. Det är en jäkla skillnad på att spela hårt och att spela fult. Den skillnaden känner inte Pogatetz till. Nackgreppet han tog på Ronlado igår var ingen vacker syn. Här har ni två utav hans andra tilltag: Länk 1. Länk 2.

******************************************

Park är den koreanska varianten av Dirk Kuyt. En riktigt tränardröm.

******************************************

Har ni tänkt på hur vanligt det har blivit med långärmade matchtröjor? Vissa spelare kör visserligen med kortärmad matchtröja, men i många fall har de en långärmad tight tröja under. Vad hände med macholirarna som konstant trotsade väder och vind och i alla lägen drog på sig en kortärmad tröja? Finns de kvar? Är de en utdöende art? Jag är säker på att det fortfarande finns några, men jag kan inte på rak arm komma på vilka de är. Terry? Gerrard? Carragher? Cahill? Vidic?

Om någon kan rabbla upp i alla fall tre idag aktiva spelare som aldrig har blivit fångade på bild med en långärmad matchtröja så är jag evigt tacksam.

******************************************

Man U avslutade matchen med Giggs, Scholes och Neville på planen igår. Samma tre spelare fanns på planen när Man U vann mot West Ham den 18e december 1999. När Liverpool slog Newcastle i måndags så fanns Carragher, Hyypiä och Gerrard på planen. Samma spelare fanns på planen när Liverpool vann mot Wimbledon den 28e december 1999. Det finns något väldigt häftigt och något väldigt stort i det.

******************************************

Ikväll kommer Hull City till Villa Park på besök. Hull har två rätt katastrofala matcher bakom sig medan Aston Villa har sju raka matcher utan förlust i ryggsäcken. Det känns som om det är upplagt för en hemmaseger. Men eftersom det är Hull vi snackar om, och eftersom de dessutom möter ett topplag på bortaplan, så åker de väl till Birmingham och vinner med uddamålet.

Just nu känns det som om ingenting är omöjligt i The Premiership. De ”sämre” lagen kniper poäng av de ”bättre” lagen stup i kvarten, det är tight i såväl toppen som botten och det går snabbt att både klättra och falla i tabellen. Fråga Gareth Soutgate eller David Moyes. Det är lika svårtippat som det är roligt.

******************************************

I skrivande stund (sent på måndagskvällen) så har det inte kommit någon ny info om Steven Gerrard och hans för tillfället fängslande (sorry) tillvaro. Förhoppningsvis har jag något nytt att rapportera under eftermiddagen. Det är i alla fall tänkt att ett nytt blogginlägg ska författas då. Så om det inte handlar om Stevie så får det bli om något annat. Jag är öppen för önskemål ifall ni har några.

******************************************

Med risk för att vara tjatig: Glöm inte tävlingen i vilken ni kan vinna bioplåtar. Scrolla nedåt eller klicka här för att läsa mer.

******************************************

Det var allt för tillfället. Nu ska jag ut på stan och slåss med resten av Stockholm. Nyårsoutfiten ska inhandlas. Vi hörs i eftermiddag.

Kommentarer
Postat av: Majk

Jag kollade med på matchen igår med en united-supporter och vi kunde dra flera slutsatser.



-Berbatov, varför går han före Tevez? Nu var iofs Tevez inte med alls igår (skadad?) men med Tevez

på topp känns United giftigare än när Berbatov är på plan. Känns som Tevez river och sliter mer..



-Park,Uniteds Kuyt. Samma kommentar framför tv:n hos oss faktiskt. "Park borde spela varje match" enligt

min kompis.



-Giggs, Scholes och Neville. Undra hur länge de kommer hålla till. Vår trio Carra,Hyypiä och Gerrard. Hur

länge håller de?



-Downing, han förtjänar spela i en bättre klubb. Kvicka fötter och hade han skjutit tidigare vid ett tillfälle

hade det varit 0-1 till Boro.



-Planen. Vad är det för jävla planer de har i England? Man kan betala multisummor till spelare till höger

och vänster men ha en bra fotbollsplan är a och o. Igår såg planen riktigt dålig ut. Världens bästa liga

borde väl ha världens bästa gräsplaner? Eller?

2008-12-30 @ 10:35:48
Postat av: magnus sköldebäck

Hull har hemmaplan och inte Villa och jag tror på ett kryss. sen håller jag med dig om liknelsen kuyt/park, tyckt samma sak en längre tid.

2008-12-30 @ 11:13:14
Postat av: johan

Väldigt trevlig blogg

2008-12-30 @ 11:58:23
Postat av: Patric

Som Liverpoolsupporter har jag ofta lite delade känslor inför Uniteds spelare, men det finns en som jag inte kunnat låta bli att tycka om sedan jag såg honom första gången och det är Park Ji-Sung.



Både Park och Kuyt tycker jag är delvis underskattade spelare, och framförallt Park. Han ä r en extrem slitvarg, men han är så mycket mer, han har väldigt många kvaliteter som fotbollsspelare som han alltför sällan får cred. för.

2008-12-30 @ 13:11:21
URL: http://lfclargerthanlife.wordpress.com/
Postat av: rooster

Förhoppningsvis vinner Villa i kväll mot Hull på BORTAPLAN :-). Du skriver att Ronaldo har tagit ett steg tillbaka då det gäller humör och filmningar.. Jag undrar... när tog han ett steg framåt i dom kategorierna???



Underbar blogg

2008-12-30 @ 16:02:14
Postat av: Sadde

Har aldrig sett Carrick i långärmat

2009-01-01 @ 22:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0