I vilken värld lever Chelseafansen? [2009-02-12]

Det verkar vara mestadels positiva tongångar i Chelseakretsar vad gäller Hiddinks ankomst. Ni som kommenterade på bloggen igår verkar vara också tro att Hiddink kommer att göra ett bra jobb. De flesta verkar alltså överens. Men det finns också ganska många som tar tillfället i akt att såga Scolari, och där hänger jag inte riktigt med. Scolari fick inte särskilt mycket tid att jobba med laget, spelarna och spelsystemet. Ja, laget har haft en rejält svacka, och ja, Chelseas facit mot de övriga topplagen är denna säsong en katastrof. Men jag tycker ändå man måste ställa sig denna fråga:

I vilken värld lever Chelseafansen?

Sky Sports hemsida kunde man under en Hiddinknyhet läsa följande inlägg:
”Now the world should see the good work done by Jose. No one still gives him the credit he deserves. Saying he did it because he had very good players and blank cheque book. Well after he has left, two managers have worked with the very same team and got their new players in. But have failed to make the kind of impact he made.”

Både Grant och Scolari är alltså att betrakta som smärre misslyckanden i denna persons ögon. Är inte det fullkomligt sjukt? Jag blir faktiskt provocerad när jag läser det. Varken Grant eller Scolari har vunnit något, eller lämnat ett evigt bestående intryck hos Chelseafansen, så långt kan jag sträcka mig. Men för vissa verkar det som om allt annat än att leka hem ligan och en Champions Leaguebuckla är ett misslyckande. Har fansen glömt bort vad Chelsea var innan Roman kom? Förra säsongen kom Chelsea tvåa i ligan och gick till final i Champions League. Det var Grant som ledde laget under nästan hela säsongen. Är den säsongen ett misslyckande? Vilket skämt! Vilket förmätet och bortskämt skitsnack! Den här säsongen är de med i toppen och vidare i Champions League och det pratas kris. Den enda verkliga krisen som pågår i Chelsea är att många av klubbens fans helt verkar ha glömt bort tiden före Roman, och numera ser allt annat än idel segrar som misslyckanden.

Jag hänger också upp mig på att allt måste ställas i jämförelse med det Mourinho gjorde. Under hans första säsong så vann Chelsea ligan på 95 poäng. Det är sjukt bra gjort, det är äckligt många poäng, och framför allt: Det är inget man gör om i en handvändning, vad man än heter. Bara för att Mourinho gjorde något enastående bra så innebär det inte att Grant och Scolari gjorde något uselt. Dessutom betydde Chelseas framfart att konkurrenterna rustade och satsade mer och hårdare för att hänga på. På vissa Chelseafans så låter det som om två ligavinster är en garant för att laget aldrig mer ska behöva stöta på hård konkurrens.

Jag säger inte att Chelsea eller Scolari inte hade kunnat göra det bättre denna säsong, och självklart förändras människors förväntningar när omständigheterna förändras. Så länge Abramovich är beredd att satsa stora pengar i Chelsea så har man förstås rätt att ställa krav på laget. Men att betrakta en Champions Leaguefinal och en andraplats i ligan som en misslyckad säsong är fan i mig helt verklighetsfrånvänt. Och fräckheten i ett sådant påstående saknar nästan motstycke. För det första är det fräckt mot alla andra klubbar i ligan och Champions League. Det är som att säga: ”Om ni vinner så är det vi som har misslyckats, inte ni som har lyckats”. För det andra är det fräckt gentemot alla de Chelseafans som faktiskt minns vad som betraktades som framgångar och misslyckanden innan Roman kom in i bilden.

Här har ni Chelseas ligaplaceringar från att Premier League grundades säsongen 92/93 fram till att Roman anlände säsongen 03/04:

11, 14, 11, 11, 6, 4, 3, 5, 6, 6, 4.


Idag duger inte en andraplats och en final i den största turneringen som finns för klubblag. Vissa Chelseafans behöver antingen en fet reality check, eller så behöver de läsa på lite om klubbens historia.

Vad har ni för åsikter i ämnet? Det mest intressanta skulle förstås vara att höra ifall till och med ett eller annat Chelseafan håller med till viss del....

***********************************

Fabio Capellos formation av laget mot Spanien igår skiljde sig lite mot hur jag hade velat ha det i min elva som jag presenterade i gårdagens inlägg.

Backlinjen var identiskt med min, och även när det kom till forwardsparet så tyckte vi likadant. På mittfältet däremot så hade Signor Capello andra tankegångar. Jag ville se Lampard och Carrick i mitten och Beckham och Young på kanterna. Istället så fick Lamps kliva åt sidan för Barrys räkning och på kanterna fanns Wright-Phillips och Downing.

Jag kan köpa att man spelar Barry, men varför man väljer att bänka Young från start begriper jag verkligen inte. Han är truppens bästa offensiva spelare, och det med lätthet. Young fick över huvud taget inte komma in. Jag har letat, men kan inte hitta något om en skada eller dylikt. Någon som vet varför en av ligans bästa spelare denna säsong inte fick någon speltid igår?

Matchen då? Det var en dålig insats av England. Beckhams tangerade rekord i antal landskamper för utespelare är väl det jag kommer minnas. Överlag var det kul att se Beckahm under hans 45 minuter på planen. Hans ögon glöder fortfarande, han tjafsade lite med domaren, gav 100% i närkamperna, och manade på sina lagkamrater. Beckham verkar fortfarande tycka att fotboll är hysteriskt roligt, han är fortfarande en väldigt hårt jobbande fotbollsspelare och en väldigt laglojal sådan. Jag älskar sådant. Han passning som friställde Carlton Cole var också fin att se. Men på det stora hela var England utspelat och Spanien vann rättvist. David Villas 1-0-mål var en läcker uppvisning i bollkontroll och teknik på liten yta.

***********************************

När Brasilien spelade mot Italien i förrgår på Emirates så var det bortaplan för alla spelare utom en; Gilberto Silva hade i alla fall halva hemmaplan. Brassen passade också på att prata med engelsk press om hur han ser på läget som Arsenal just nu befinner sig i:
”När jag spelade i Arsenal så hade vi en hel del erfarna spelare, bland annat Vieira, Pires och jag själv. Men saker och ting ändrades. Unga spelare kom in, och några andra spelare lämnade. Jag vet inte ifall dagens Arsenal saknar en spelare som mig, men alla unga spelare behöver erfarna spelare som stöttar dem och hjälper dem framåt.”

Jag tycker väl egentligen inte att Gunners saknar just Gilberto Silva, men nog saknas det en balansspelare på mitten, och nog saknas det en del erfarenhet i laget. Arshavin förändrar knappast på det. Värvningen av Arshavin är spännande, otypisk för Wenger, och jag tror att det kan slå väl ut. Men Arshavin är ingen balansspelare, och någon direkt erfarenhet går han inte in och bidrar med, i alla fall inte i Premier Leaguesammanhang. Jag hävdar fortfarande att Arsenal saknar en viktig kugge.

***********************************

Några övriga målskyttar från gårdagen....

Ronlado gjorde Portugals och matchens enda mål i hemmamatchen mot Finland.

Middlebroughs Mohamed Shawky blev målskytt för sitt Egypten när de spelare 2-2 med Ghana.

Yossi Benayoun gjorde matchens enda mål i Israels 1-0-seger över Ungern.

Drogba hamnade i målprotokollet när Elfenbenskusten spelade 1-1 borta mot Turkiet.

Portsmouths Niko Kranjcar var en av målskyttarna när Kroatien bortaslog Rumänien med 2-1.

Portsmouthlånet Gekas gjorde mål för Grekland i 1-1-matchen mot Danmark.

***********************************

Eftersom rebusen härom dagen visade sig vara ganska enkel så testar jag hela två nya idag, och så hoppas jag att jag har lyckats med att höja svårighetsgraden lite...

En elegant som gärna hade både fötterna på jorden. Gick bakåt en bit med stigande ålder. Skördade betydligt större framgångar när han bytte engelskt i norr mot franskt i söder.

Efter sju år på samma ställe hamnade denna lyckosamma afrikan hos grannen. Hos grannen vandrade han dock inte länge och efter bara ett år så gick han vidare mot ljuset. Idag befinner han sig i huvudstadsland.

Två rebusar, två spelare. Kör hårt!

***********************************

En ny omröstning ligger ute. Kom igen och rösta.

***********************************

Imorgon blir det Fredagstips och lite annat smått och gott.
Tycker ni förresten att vi ska lägga in en halvgardering i tipset?

Ha det bra.

Kommentarer
Postat av: Linhem

är la så att de flesta Chelsea-fansen inte hade sina sympatier just där innan Roman.



saknade verkligen Young på plan...någon annan som väntade på att Hedman skulle börja sjunga kärlekssånger till Heskey? synd att han missat att Heskey inte är någon goal-getter direkt...

2009-02-12 @ 15:08:32
Postat av: Stenansikte

Mja, det är ju klart att Chelsea skördat sina stora framgångar sen Romans intåg. Men är det inte så att det är just Abramovich som trissar upp alla förväntningar? Det är han som inte är nöjd och föväntar sig inget annat än vinster och levereras inte det så måste nåt ske på en gång...



Sen är det ju lättare att fördömma än att "vara nöjd ändå". Det är väl nåt som gäller för de flesta tyvärr. Lag, eller för den delen spelare, som presterat bra i 10 matcher råkar göra en dålig och då blir det lynchstämning direkt. Måste ju låna hela släktens händer för att kunna räkna alla gånger det har hänt på liverpoolfc.nu tex.



Tvyärr har jag inte tv4 sport så jag missade både dokumentären om Torres och matchen vilket jag blev lite sur över men av highlightsen förstår man att england inte hade den bästa dan på jobbet. Riktigt snyggt mål av Villa också! Apropå det så får man väl ge lite cred till Rasmus Elm och Kim Källström för deras mål mot Österrike även om den här bloggen handlar om engelsk fotboll som 10 gånger av 10 är bättre och mer intressant än svensk. Även när det kommer till landslagsnivå.



Och ja, om det är något som kommer fälla Arsenal i år, vilket jag både hoppas och tror (Ser gärna Villa i topp fyra, dock ska ju tilläggas att jag mycket hellre ser United eller Chelsea utanför den kvartetten men det lär ju inte hända) så är det just avsaknaden av rutin. Det kommer som du säger inte Arshavin ändra på även om det ska bli högintressant att se honom in action!



Kluriga gåtor också...

2009-02-12 @ 15:35:03
Postat av: TimoTorres

Jag tycker nog att det är en bra idé att vi skulle ha en gardering. Det är ganska svårt att pricka rätt på alla matcher.

2009-02-12 @ 15:52:51
Postat av: Markus_H

Jag tycker det låter som en rolig idé med en halvgardering.



En önskan:



Det skulle vara kul att läsa lite om begreppet "The Big Four". Har det alltid funnits eller varierar siffran beroende på antalet dominerande klubbar? Har det alltid varit Manchester U, Chelsea, Liverpool och Arsenal som utgjort The Big Four?



Rebusarna får jag fundera på ett tag :)

2009-02-12 @ 16:12:10
Postat av: Big One

Det är väl inte så konstigt att Scolari inte har vunnit nåt med Chelsea. Han fick ju sparken innan någon titel har avgjorts...



Och en halvgardering tas tacksamt emot.

2009-02-12 @ 16:26:02
Postat av: Holmgren

Big One>>



Sjlävklart är det så. Men har väl inte direkt spikrakt på väg mot ngn titel heller. Sen är ju min huvudpoäng att en hel del Chelseafans har en märklig och skev kravbild.

2009-02-12 @ 16:32:38
Postat av: Big One

Ja, det är sant att en hel del Chelseafans verkar tro att fotboll uppfanns någon gång under 2003. Det kan illustreras av att Chelseas klubbdirektör (eller liknande) för ett par år sedan glatt konstaterade att den globala skaran av Chelseafans hade fyrdubblats på tre år (2003-2006). Men det innebär ju att 75% av supportrarna 2006 inte fanns/struntade i Chelsea tre år tidigare.

2009-02-12 @ 16:50:20
Postat av: knatte

Före Roman så var Chelsea ett mitten lag så jag kan inte förstå varför det har kommer klagomål nu. Jag tyckte Avram Grant gjorde ett bra jobb och inte förtjänade att sparkas, de var ett stolpskott (bokstavligen) ifrån att vinna CL.



Hmmm får återkomma med rebuserna.

2009-02-12 @ 17:21:23
Postat av: Zebben

Är På Spåret ett favoritprogram Holmgren? Tänkte på hur rebusarna var utformade.

2009-02-12 @ 17:49:05
Postat av: Holmgren

Det kan du ge dig på, Zebben!

2009-02-12 @ 18:04:55
Postat av: Stenansikte

Finns väl ingen som inte gillar På spåret?



Efter att ha kommit in tänket har jag löst den ena i alla fall!

2009-02-12 @ 19:06:33
Postat av: Björn

Kluriga rebusar...



Den andra finns det ju en hel del ledtrådar i och det måste vara Fortune. Afrikan, Man U till Bolton, vidare till Stadium of light.



Den första hittar jag inte så många ledtrådar. Låter som att det inte är någon spelare som är aktiv längre... En anfallare som blivit mittfälltare... Hmm...

2009-02-12 @ 19:51:11
Postat av: Vallin

Jag är ett äkta Chelseafan. Har hållt på dom sen jag var 6 år och jag fastnade för det "blåa laget" i tipslördag. Jag anser att det ligger mycket i det du skriver, man kan inte vinna allt varje år. Så är det bara. Jag anser inte att Avram Grant hade ett misslyckat år, tvärtom. Trodde det skulle gå mycket sämre när Mourinho försvann.

Däremot Scolari hade jag stora förhoppningar på, framförallt efter inledningen på säsongen. Sen gick något fel. Spelet låste sig match efter match och billiga mål på fasta släpptes in om vartannat.

Efter ett tag började jag tvivla starkt på om Scolari hade det lilla extra, det som kunde bryta trenden. Han gjorde ingenting för att bryta mönstret, vägrade låt Anelka och Drogba spela ihop och prova något nytt. Det är framförallt därför jag tror Scolari fick sparken. Han vägrade inse att hans spelidé inte fungerade med laget vi har.

Men Hiddink resten av säsongen är väl en bra lösning, men vill nästa säsong se en ung och talangfull tränare som man VÅGAR satsa på. Vet inte vem men Zola är ju en het kandidat.

2009-02-12 @ 20:04:47
Postat av: Robert S

Bra och intressant inlägg som vanligt.

Jag håller med dig om att det är konstigt att vissa Chelsea-fans tycker att Grant gjorde ett dåligt jobb i klubben. Han lyckades trots allt ta klubben till en CL-final för första gången (en final som de lika gärna kunde vunnit) och utmanade Man U hela vägen i ligan.

Däremot tycker jag mycket av kritiken mot Scolari är befogad även om jag alltid tycker spelarna har det största ansvaret för hur det går för laget. Men man kan ändå förvänta sig att Chelsea med den truppen ska prestera bättre än vad man gjort i år och jag är inte alls förvånad över att Scolari fick sparken.



I övrigt tycker jag precis som du att det var tråkigt och konstigt att man inte fick se A. Young i matchen igår. Även kul att Benayouns fina form från de senaste matcherna verkar hålla i sig i och med målet igår.



Angående rebusarna så var de helt klart klurigare nu än senast. Den andra kommer jag inte fram till något alls på men den första känns som om den borde vara Bergkamp, eller? I och med flygrädslan och att han väl bytte Hodgson mot Wenger?

2009-02-12 @ 20:10:29
Postat av: Björn

Ja va fan klart det är Bergkamp. Fan var inne på honom, med fötterna på jorden och gick bakåt... Men tänkte fel på ledtrådarna om tränarna. Trodde det skulle vara en spelare som gått från en engelsk klubb till en fransk... Attans!



Bra rebusar David! Keep it up!

2009-02-12 @ 20:23:54
Postat av: Tzarskij (Medlem5804)

Jag kan väl hålla med om att Chelsea fansen verkar vara helt ute och cyklar, men som någon nämnde ovan, så är det väl så att det är först nu dem har fått fans... Frågan man måste ställa sig är hur många fans kommer dem ha när det går fortsatt dåligt för laget, då jag tror att deras bubbla håller på att spricka och det är ingen tränare som kan hålla ihop det, då grunden är för svag. Med det menar jag att allt kraft finns i ägaren som har börjat få ekonomiska problem (kanske inte sådana problem som en annan svensson) men sådana som gör att han inte kan satsa ytterligare 6miljarder kronor på att bygga upp ett nytt lag som ska vinna ligan och CL, + att han börjar tröttna... Det finns lixom ingen substans utan är bara ett ytligt skal som ruttnar! Tyvärr är man skadeglad och det ska bli skönt och se hur Chelsea blir ett mittenlag igen...

Arsenal har nog bitit sig själva i svansen och fastnat med skägget i brevlådan, dem kommer att misslyckas med att ta 4:e platsen och kommer att hamna utanför CL spel nästa år. Inga medaljer kommer dem heller att få iår! Risk för att Wenger har gjort sitt och får gå! Men även där håller jag med om att det saknas erfarenhet i mitten, men dem har många skador och långa sådana... Så frågan är hur det kommer att påverka dem nästa säsong, kommer Adebayor och Cesc lämna? Kommer Theo att skriva nytt kontrakt, vad händer med Arshavin? är han en ny Torres? Kommer Gallas att lämna i sommar?



Missade också Torres inslaget på TV4, och matchen, men det slår mig ändå efter jag sett lite höjdpunkter att LFC måste fan köpa D.Villa i sommar, kosta vad fan kosta vill! Men vi måste ha D.Villa tillsammans med Torres i anfallet....



Fridenz - YNWA

2009-02-12 @ 20:50:34
Postat av: Linhem

aa Bergkamp passar in på först sedan att björn sa att de var fortune men får inte ihop de på den sista med huvudstadsland...



På Spåret är riktigt bra och så har man även träffat Ingvar Oldsberg är ju rätt ball ;)



kollar varje program denna säsong, finns att kolla repriser på svts hemsida.



1 halvgardeing då? annars var de ju för 16 spänn 4 halvgarderingar(iaf förut) på stryktipset men 4 för mycket när de är 7 matcher, 1/2 halvgarderingar helst 1

2009-02-12 @ 21:05:49
Postat av: Abbe

Chelsea fans är medgångsfans , det är ju bara så! Väldigt sällan man hör att det finns riktiga chelsea supportrar!

2009-02-12 @ 21:12:01
Postat av: Björn

Ja det där med huvudstadsland... Tydligen spelar Fortune i AFC Tubize i Belgien nu...



Läste precis att Giggs skrivit på för 1 åt till i Man U och att han har vunnit 18 större titlar i Man U. Finns det någon som slår det?!

2009-02-12 @ 22:05:57
Postat av: Elias

Klart som fan att tvåan är Fortune. Med lyckosam och Stadium of Light och allt det där, men huvudstadsland fattar jag inte.

2009-02-12 @ 22:08:27
Postat av: FCUM (United)

Rebusarna har ju redan blivit knäckta, bra och svåra var dem också. Bergkamp var jag inte alls inne på ska jag medge.



Angående Chelsea så verkar det som om supportrarna tror att José aldrig gjorde ett fel men var det inte så att Avram Grant tog flest poäng av alla lag sedan han ersatte Mourinho?(rätta mig om jag har fel). Plus att Mourinho fick köpa ihop sin egen trupp som passade hans spelide. Scolari har inte varit helt briljant i mina ögon men Avram har nog gjort det bästa "inhoppet" som manager någonsin eller kan någon slå hans facit?

2009-02-13 @ 03:14:09
Postat av: Niklas (Villa)

Tjena,



Mina svar i veckans rebusar:



1. Chris Waddle

1980 började Waddle spela för Newcastle United

Syndabock efter att ha missat sin straff i VM-semifinalen 1990

* Fransk mästare med Olympic Marseille 1990, 1991 och 1992



2. Quinton Fortune

(Går på Björns teori här hehe)





"Någon som vet varför en av ligans bästa spelare denna säsong (Young) inte fick någon speltid igår?"



Ja, kanske... O'Neill kan ha haft en finger med i spelet här:



"Martin O'Neill has urged England coach Fabio Capello to be mindful of Aston Villa's heavy schedule when he picks his side to face Spain."



4892582%2C00.html" rel="nofollow">http://www.teamtalk.com/football/story/0,16368,24834892582,00.html



(Men då förstår jag inte varför Agbonlahor fick spela så länge hehe)





På återhörande i eftermiddag! Apropå fredagstipset; jag tycker oxå att vi kan lägga till EN halvgardering. Välj inte så svåra matcher i helgen bara ;)



Br,

Niklas

2009-02-13 @ 10:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0