Englands U21-landslag & Degens skadejournal [2008-02-04]

Allra först: Igår gjorde jag en Topp Tio-lista över januarifönstrets mest intressanta värvningar. I all hast föll en listplacering bort. Nämligen den om Julien Fauberts lånövergång till Real Madrid. Det är ju minst sagt en märklig övergång. Faubert var bänkad i West Ham, och nu tillhör han Real Madrid. Jag trodde Real var ett världslag, och så ser man för några veckor sedan att de först kopplas ihop med Pennant, man avfärdar det som ett skämt, och sedan lånar de ett ännu större skämt. Ska jag dra slutsatsen att Pennant nobbade Real för Pompey, kanske? Vad vet jag. Övergången är hur som helst så pass märklig att den hamnar på en tredje plats på listan. Kikar ni på listan igen så är det numera en Topp Elva-lista.

***********************************

Hull
hade länge titeln “årets skrällag inom engelsk fotboll” som i en liten ask. Men nu tycker jag nog att de har fått bra konkurrens av Burnley. Burnley slog igår ut West Brom ur FA-Cupen med 3-1. Det är kanske inte någon direkt jätteskräll, men de slog ändå ut ett lag ifrån en högre division. Lägg därtill att de på bortaplan slog ut Chelsea ur Ligacupen, och sedan följde upp det med att på hemmaplan eliminera Arsenal ur samma cup. I semifinalen så var de en saknad bortamålsregel ifrån att slå ut Spurs. Det är inte illa pinkat för ett lag som ligger åtta i The Championship. Övriga kvarvarande Premier Leaguelag i FA-Cupen är varnade.

Replaymatchen mellan Arsenal och Cardiff skulle också ha spelats igår men sköts upp på grund av snöoväder.

***********************************

Fler omspelsmatcher i FA-Cupen ikväll.

Aston Villa - Doncaster.
Blackburn - Sunderland.
Everton - Liverpool.
Nottingham Forest - Derby County.


Jag misstänker att Aston Villa luftar lite spelare ikväll, men jag tror ändå att det vinner. I alla de tre övriga matcherna ligger kryss och förlängning nära till hands om ni frågar mig. Liten fördel för hemmalagen, måhända? Kanske framför allt för Everton? De är redan på väg mot en riktigt fin säsong, och att slå ut Liverpool ur FA-Cupen skulle knappast göra säsongen sämre - Det kan vara utmärkt tändvätska för Moyes grabbar. Dessutom blir jag inte det minsta förvånad ifall Liverpool får en liten reaktion efter segern mot Chelsea. Jag blir inte heller förvånad ifall Rafa Benitez vilar en eller annan spelare.

***********************************

I förra veckans reservlagsmöte med Man U så gjorde Liverpools Philip Degen comeback efter sitt tredje skadeuppehåll. Och vad hände? Jodå… Han skadade sig igen och måste nu vila i fem veckor.

Så här ser Degens Liverpoolkarriär ut hittills:

2008-07-03: Degen skriver på för Liverpool.
2008-07-28: Ljumskskadad på träning.
2008-09-23: Comeback i Ligacupen mot Crewe. Blev skadad i matchen - Två brutna revben.
2008-11-12 : Comeback i Ligacupen mot Spurs. Skadade sig i matchen - Ett mindre ben i foten brutet.
2009-01-29: Comeback i reservlaget. Utgick med en fotskada.

När jag kollar på det här så skrattar jag högt. Vissa människors kroppar klarar inte av idrott på elitnivå. Degen har en sådan kropp. Att han kom gratis till Liverpool betyder inte att han inte lyfter lön, och inte heller att han inte fick en sign on-bonus. Degen kan vara ett av de sämsta nyförvärven en klubb någonsin gjort. Alla sporter, alla klubbar, alla ligor, alla kategorier. Det finns inte en klubb i världen som kommer vilja lägga ens ett flaskställ och fyra gröna västar för att köpa åbäket. Att köpa ut honom ifrån kontraktet är det enda rätta Liverpool kan göra i sommar.

***********************************

Desperata omständigheter kräver desperata åtgärder, antar jag. Men jag tvivlar högaktningsfullt på att ett målvaktsbyte är vad som kommer rädda Middlesbrough kvar. Ross Turnbull har sett över hela säsongen gjort ett riktigt bra jobb i mål, och inget ont om Brad Jones, men att han petar Turnbull tror jag inte komma göra någon större skillnad för Boro.

***********************************

Nästa vecka spelas det en hel del landskamper. England möter Spanien och truppen är ännu inte uttagen.
Stuart Pearce har däremot tagit ut sin trupp till U21-landslaget.

Yngst av alla i truppen är Man Uniteds Daniel Welbeck. Äldst är Aston Villas James Milner. Många hade trott att Milner skulle få en plats i Capellos A-trupp, men så blev alltså inte fallet. Milner är för övrigt den engelska spelare med flest U21-kamper någonsin, 40 stycken är de till antalet. Om det beror främst på att han var duktig riktigt tidigt eller att han har svårt att ta det sista klivet som krävs för A-landslaget låter jag vara osagt.

Fyra lag har tre spelare med i truppen.
Man U - Tom Heaton (på lån i Cardiff), Fraizer Campbell (på lån i Tottenham), och Daniel Welbeck.
Chelsea - Jack Cork (på lån i Watford), och Ryan Bertrand (på lån i Norwich), och Michael Mancienne.
Tottenham - Tom Huddlestone, Jamie O'Hara, och Aaron Lennon.
Wolves - Richard Stearman, Michael Kightly, och Sylvan Ebanks-Blake.

Vill ni se hela truppen så klicka på denna länk.

***********************************

Ebanks-Blake
gjorde för övrigt hattrick igår i Championshipmatchen mot Norwich som slutade 3-3.

Övriga resultat från Coca Colaligan från igår:

Bristol City - Charlton 2-1.
Preston - Plymouth 1-1.
Southampton - Sheffield United 1-2.


Charlton ligger nu sist och Southampton ligger näst sist. Dessutom har de båda fler matcher spelade än övriga bottenlag. Oldham, Leicester och Leeds är de före detta Premier Leagueklubbar som idag spelar i League One. Nästa säsong lär de nog, om inget oförutsett inträffar, få sällskap av både Southampton och Charlton.

Dock ska det säga att Leicester just nu toppar League One och att både Leeds och Oldham börjar närma sig en Play Off-plats.

***********************************

På tal om Oldham så är det en av de klubbar som har haft en kort sejour i Premier League. Två säsonger (92-94), närmare bestämt. Men det finns tre klubbar som har gjort endast en Premier Leaguesäsong och som sedan dess inte återvänt. Någon som kan pricka in alla tre? Bonus för årtalen….

***********************************

Jag ska göra mitt bästa för att få in ännu ett inlägg idag.

Alla ni som läser, kommenterar, och stundtals berömmer: Stort tack!

Kommentarer
Postat av: Big One

Jag är säker på att Wolves är en av de tre, men sen blir det värre. Norwich var också uppe och vände för några säsonger sedan men frågan är om de inte spelade ett par år i högsta ligan precis när PL startade. Sen dammar jag till med en högoddsare: Notts Co. De spelade nåt år i högsta ligan i början av 90-talet men jag är osäker på om PL hade startat då.



Så här får det bli: Wolves (2002-03). Norwich (2003-04). Notts Co (1992-93).



Nästa gång kör jag med wikipedia...

2009-02-04 @ 14:44:00
Postat av: eric

Wolves tror jag är ett av dom. Sen har jag något svagt att Swindon Town och kanske Port Vale var uppe någon gång under de första åren av P.L. Lite osäker hur länge de var i högsta.

SWindon brukade jag ha när jag körde manager till amiga 500.

2009-02-04 @ 14:57:17
Postat av: Niklas (Villa)

"Tre klubbar som har gjort endast en Premier League-säsong?"



Hmm.. mycket bra fråga! Chansar på Sheffield United, Tranmere (??? hehe) och Wolves?!



(Vet inte om Stoke ska vara med hehe? Är detta deras första?)



F-n vilka dåliga svar :) Ändock, inget google/wiki till hjälp denna gång heller!! :)

2009-02-04 @ 15:00:24
Postat av: Pekkkkkkka

Derby borde väl vara ett lag 07-08

2009-02-04 @ 15:12:23
Postat av: Nisse

Jag kommer på fler än 3, men kanske är fel ute?



Nottingham Forest var väl uppe 99? De kan dock ha gjort fler säsonger än den.

Barnsley 97, tror jag.

Och både Stoke och Hull gör sina 2 första säsonger i PL såvitt jag vet.

Sen har jag för mig Wolves bara varit uppe en säsong, väl? 2004?

Och så även Derby då. Ifjol.

2009-02-04 @ 15:49:22
Postat av: Vallin

Grymmt bra blogg!! Fortsätt så, ett nöje att läsa varje dag

2009-02-04 @ 17:26:04
Postat av: souness

Kan det inte vara så att de säsonger Bradford och Watford gjorde i slutet på 90-talet början på 20-talet, var de enda dessa klubbar gjorde? Isåfall är Watford 00/01 och bradford 99/00, eller något. Kan var extremt fel ute här ska sägas!

2009-02-04 @ 18:34:47
Postat av: Linhem

1. Watford var alldeles nyss för Liverpool med en Crouchy i spetsen slog dem med 5-1 år 06/07?



2. Barnsley vet jag hade en liten sejour i PL år 97/98 om jag inte missminner mig.



3. lite mer chansning här på Sheff Utd väldigt nyss ähum år 06/07? samma som Watford? Sheff Utd hade ju Jagielka innan även som reservmålvakt ;)

2009-02-04 @ 18:54:38
Postat av: Sebbe

Degen e ju en av världens bästa högerbackar! Ge honom tid å komma över skadorna bara, sen jävlar kommer han dominera på högerbacken. Så att vi nästa säsong kan byta honom mot dani alves i barca + 10 milj pund i cash! Vilken affär!



Haha man kan ju alltid drömma iaf, men hoppet e nog ute för den spelaren, låt honom gå till ett dassgäng i schweiz..

2009-02-04 @ 22:10:50
Postat av: Elias

Wolves var upp och vände 2004. Sen tror jag Barnsley var upp 97, 98 någon gång. Det sista laget har jag ingen aning om, men chansar på Oldham. Derby har ju varit på övre halvan i slutet v 90-talet så det är inte de.



Den här säsongen räknas väl inte med? För både Hull och Stoke är väl första gågen de är upp.

2009-02-04 @ 22:11:37
Postat av: EvenSteven

Swindon har bara spelat en säsong i början av PL. Tror det var 93-94 kanske ev typ...



Barnsley som folk här säger låter som en bra gissning och jag tycker Linhems 97-98 känns rät.



Wolves har väl bara en säsong sedan det blev PL och det var samma säsong som Arsenal gick obesegrade alltså 03-04

2009-02-05 @ 08:41:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0