Säsongens Del 2 [2009-06-03]

Säsongens mål #3: Van Persie. Jag älskar det här målet. Passningen (Nasri), mottaget, touchen innan skottet, och sedan skottet med fel fot. När något så fruktansvärt svårt helt plötsligt ser enkelt ut så njuter jag.

Säsongens reklamkampanj: Virgin Train var fyndiga när de annonserade; ”A Liverpool to London return faster than Robbie Keane”.

Säsongens bitchslap: Ricardo Fuller. Anfallaren fick för sig att det var en bra idé att läxa upp sin lagkapten genom att ge honom en örfil.

Säsongens gräsmatta: Wembley. När det vankades semifinaler i FA-Cupen så visade det sig att Wembleys gräsmatta mest likanade ett dåligt skämt. Stora tuvor lossnade ur mattan, och Wenger konstaterade att Wembley hade en av landets sämsta gräsmattor. När man lägger ned £798M (ja, det kostade så mycket) på att bygga en arena så kan man ju kanske kräva att gräsmattan ska stå pall för en eller annan fotbollsmatch också. Men icke. Så fick planskötaren Steve Welch sparken av FA också.

Säsongens take-me-away-from-here-moment: Fabio Capello. Jag tror aldrig jag har sett en man se så obekväm ut under en lapdance som Fabio gör i den här italienska TV-showen.

Säsongens mål #4: John Carew. Sjukt svårt, sjukt snygg, och helt och hållet med intention att sätta bollen i nät.

Säsongens idiotpublik: Gooners. Det är beklämmande att se det här äckliga beteendet från Arsenalfansen. Patetiskt. Vi är verkligen nere i dyn och gräver nu.

Säsongens nolla: Van der Sar. I 1.311 minuter höll Unitedkeepern nollan. Nytt rekord för den engelska högsta ligan. Det blev också 21 hållna nollor under säsongen.

Säsongens låt #1: ”Som en gummiboll”.... kommer jag tillbaks till dig sjöng en gång en finlandssvensk kille vid namn Mauri Antero Numminen. Här framförs den av Jermain Defoe, Robbie Keane och Pascal Chimbonda. Alla lämnade de Tottenham för att ett halvår senare (ett år för Defoes del) komma tillbaka till White Hart Lane.

Säsongens lenaste munläder: Joe Fucking Kinnear. Det är när man lyssnar på detta, och läser ”the transcript” som man inser att det kanske inte så konstigt att gamle Joe har problem med hjärtat....

Säsongens match #3: Arsenal-Tottenham 4-4. Drömmål av Bentley, två sena mål av Spurs, dramtatik, derby. Matchen hade det mesta. Sedan förstår jag att alla gooners var fly förbannade. Spurs gjorde ju faktiskt 4 mål på 2-3 målchanser.

Säsongens låt #2: Något med Phil Collins. I alla fall om Stevie G får vara Dj.

Säsongens mål #5: Fernando Torres. Precis varenda moment i det här målet fullkommligen stinker världsklass.

Säsongens assist: Berbatov. Hyfsad, eller hur?

Säsongens lappläsare: Rafa Benitez. Han verkar gilla ”fakta”, den gode Rafa. Och han har allting nedskrivet också.

Säsongens två mot en: Big Sam och Fergie var djupt sårade efter att Rafa hade visat ”förakt” och uppträtt ”hånfullt” vid sidlinjen i matchen mot Blackburn. Tänk att en liten gest kan såra två vuxna karlar så mycket.

Säsongens rop på rättvisa: Anfield. Minnesceremoni för Hillsborough Anfield, och idrottsminister Andy Burnham får stå symbol för en regering och ett system som Liverpoolinvånarna känner sig svikna av.

Säsongens pojkspoling: Jack Wilshere. Arsenaltalangen var 16 år och och 252 dagar gammal när han Premier League-debuterade mot Blackburn i höstas. Det gör honom till den yngste debutanten i Arsenals historia.

Säsongens deja vu: Tim Cahill vs Liverpool. Den 19e januari så glömde Liverpool bort att markera Cahill i Merseysidederbyt på Anfield, och australiensaren kunde gå loss och nicka in Evertons kvitteringsmål i den 87e minuten. Sex dagar senare möttes lagen igen. Återigen på Anfield, men nu var det FA-Cupen som gällde. Efter en knapp halvtimma så gör Everton 1-0. Målet görs av Lescott, men återigen är det Cahill som lyckats undvika markering och nickar fram bollen till Lescott som sätter bollen i nät. Återigen var det också en hörna. Snacka om att inte läsa på sin hemläxa. Sedan ska de väl också sägas att Cahill är en jävel på att undkomma sin markering.

Säsongens mål #6: David Bentley. Motivering överflödig.

Säsongens ”Det var på tiden”: Wenger värvade en spelare som var äldre än 25 när han hämtade in Arsahvin. Ryssen klarade dock andra Wenger-krav. Han är två äpplen hög, teknisk och icke brittisk.

Säsongens hattrick: Gabby Agbonlahor. Tre mål på sju minuter mot Manchester City.

Säsongens tröttaste: Charles N'Zogbia. I alla fall om man får tro Joe Kinnear som på en presskonferens kallade sin spelare för Charles Insomnia.

Säsongens mest stressade. Wayne Rooney. Den hetlevrade engelsmannen ville ju bara få igång spelet så snabbt som möjligt igen. Han var inte ett dugg förbannad eller frustrerad över att hans lag gick mot sin andra raka ligaförlust. Inte alls.

Säsongens match #4: Aston Villa-Arsenal 2-2. Arsenal var utspelade, men tog ledningen med 2-0. När de väl började lira bra så gjorde Villa 1-2 och sedan 2-2 i slutsekunderna. En märklig, härlig, svängig och dramatisk match.

Ni får gärna fylla på, önska fler saker, och förstås kommentera det som redan finns med.

***********************************

Om ni har missat mina tankar kring Barrys övergång till City så är det bara scrolla nedåt, eller klicka här.

***********************************

Jag siktar på en Säsongens Del 3 imorgon.

Kommentarer
Postat av: Oskar

Joe Fucking Kinnear alltså, vilken profil!



Berbatovs assist är magisk! Nästan så att han förtjänar övergångssumman bara för den.



Gerrard är en fantastisk fotbollsspelare på alla sätt men musik.. Där har han ingen smak!

2009-06-03 @ 16:26:21
Postat av: Sadde mufc

Jag älskar såna här listor, särskilt när dom är såhär välskrivna. Bra jobbat and thats a fact!



Hälften av det Benitez sa på presskonferansen stämde ju inte, det gjorde det hela ännu roligare. Håller med dig om Andersons enegelska, underbar. Kolla in en video där Ronaldo interjuvar Anderson. Grymt underhållande.

2009-06-03 @ 16:34:50
Postat av: E.B

Säsongens match borde väl vara Liverpools kross borta mot United 1-4... Iaf för oss Liverpoolare. Men i ärlighetens namn så är väl den bästa rent spel och underhållningsmässigt 4-4 matchen på Anfield mot Gunners, den hade det mesta utom 3 poäng för Pool.



Capello ser bara en aning stel ut, ingen kvinnokarl vad det verkar, haha.

2009-06-03 @ 17:43:39
Postat av: Oskar H

Jag saknar dock Gretar Raft Steinsons mål för Bolton i hemmapremiären mot Stoke, om jag inte minns fel. Volley från 30 m med dålig vinkel i bortre krysset, dessutom meningen.

2009-06-03 @ 18:09:20
Postat av: Stenansikte

Fortsatt rolig läsning! Carews mål är ett av mina absoluta favoritmål någonsin! Sen vet jag inte hur många gånger jag kollat på klippet med berbatovs assist, tror fortfarande inte jag lyckats förstå hur han gör...

2009-06-03 @ 18:35:17
Postat av: rooster

sjukt bra blogg och listor.. Skulle lätt betala för detta nöje varje dag. Snyggt jobbat

2009-06-03 @ 22:00:27
Postat av: Linhem

In The Air Tonight ska Stevie ha önskat...



Stevies låt önskan - Läran om Genetik



vad valde mitt minne...



2 mot 1 där den är bara sjuk,,,Fergie jublar,gesitkulerar och hoppar likt en 7-åring som är hög på socker och lycka över julklappar...varje gång det blir mål eller dommaren gör "Fel"



Hyckleri? nej då...

2009-06-04 @ 00:30:47
Postat av: Holmgren

Det roliga med "säsongens två mot en" är ju att Big Sam inte sa ett knyst förrän Fergie gjorde det. Först då kom Allardyce på att han var djupt sårad, och att Rafa inte kan bete sig. Mycket skoj.

2009-06-04 @ 00:49:02
Postat av: Mange

Intressant och kul läsning men inte var det väl på Goodison Park som Lescott gjorde mål? Vill minnas att det var på Anfield för på Goodison avgjorde väl Gosling i förlängningen?

2009-06-04 @ 12:34:25
Postat av: Holmgren

Mange//



Bra där. Jag rättade det. Skönt med uppmärksamma läsare. Tack.

2009-06-04 @ 12:38:10
Postat av: Svanström

Underbara listor! Tycker även att det är kul att Van Persies mål mot Liverpool kommer med. Efter den matchen kryllade det av personer som tyckte att Keanes mål (som inte är dåligt på något sätt) var snyggare. Något jag inte kunde förstå hur man kunde tycka.

2009-06-04 @ 13:26:19
Postat av: Holmgren

Svanström//



Nej, det är sannerligen svårt att begripa. Keanes avslut är ju hur tjusigt som helst, men förspelet är ju en brunkig rensning, det vore ganska synd att att placera Nasris passning i samma kategori. Dessutom... Rvps mottagning, touchen, skottet med fel fot. Det osar klass. Ett av mina favoritmål under hela säsongen, faktiskt.



Sen har jag skippat CL-målen (måste begränsa mig någonstans, det är omfångsrikt nog som det är, vill jag lova), men hade jag tagit med så har vi ju Ades mål mot Villarreal. Dear me.... Det var någontong extra, minst sagt.

2009-06-04 @ 13:33:14
Postat av: gary

väldigt mycket Liverpool och väldigt lite Chelsea och United, och ofta när de nämns så är det en hånfull kommentar.

2009-06-04 @ 14:13:10
Postat av: jamie

Årets lapp tycker jag benitez är värd efter påhoppet på Sir Alex under en presskonferans då mr benitez sitter och läser allt han säger på en lapp.

2009-06-04 @ 14:14:42
Postat av: Holmgren

gary//



Jag driver med Rafa för hans lapp och hans "fakta".

Jag driver med Degen och Rafa för att han värvade honom.

Jag driver med Gerrard för hans bråk med en Dj.

Jag kallar Carra borderlinecrazy.

Jag driver med Liverpool och deras köp av Keane.



Jag omnämner Kiko Macheda, Guus Hiddinks firande, Essiens utradering av Gerrard, Andersons sköna framtoning, Berbatovs ljuvliga assist, Van der Sars makalösa rekord.



Kort och gott: Jag vet inte om jag håller med i kritiken. Jag fattar förstås att alla vill läsa om just sitt lag. Jag gör mitt bästa. Det är mer Man U och Chelsea än vad det är Bolton och Sunderland i alla fall. Sedan tycker jag nog att jag under säsongen skrivit om (och hyllat) framför allt Man U. Men sure. Jag ska försöka mixa upp det mer i dagens Del 3.



Sedan måste jag kanske erkänna en sak; Jag har inte sett varenda en av säsongens 760 ligamatcher.....

2009-06-04 @ 14:37:22
Postat av: Mange

Måste tyvärr rätta dig igen...Det är väl 380 ligamatcher på en säsong och inte 760? 20 lag som har vardera 19 hemmamatcher = 380

Keep up the good work! :-)

2009-06-04 @ 19:13:18
Postat av: Sadde mufc

Ähh sluta och gnäll. Om du inte visste att holmgren håller på Pool så skulle du inte ens yttra dig...han skriver grymt bra. Sen måste du komma ihåg att Pool gjorde sin bästa säsong på 20 år och givetvis omnämns de lite mer än vanligt. Tror inte det finns många United fans som skulle hylla pool lika mycket som Holmgren har gjort. And thats a fact!

2009-06-04 @ 22:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0