Sorg i Geordieland & Flipp och Flopp-elvor [2009-05-24]

Idag sänks det nog ett antal gravöl i den del av England som kallas för Georideland. Det är nordöstra England vi talar om, och det är där som Newcastle och Middlesbrough hör hemma, och det är förstås för de lagen som gravbiran klunkas.
Newcastle och Middlesbrough åker alltså ur, och när nästa säsong sparkar igång så spelar det två lagen, och sedan tidigaer nedflyttningsklara West Brom i The Championship.

Jag har alltid haft ett gott öga till Newcastle, och jag har svårt att fatta att ett lag som tillhörde toppskiktet för bara några år sedan nu åker ned. Men jag har turen att inte ha något av dessa tre lag närmast hjärtat. Ni som har det; Jag lider med er.

Fulham knep, trots att de tidigare idag förlorade mot Everton, sjundeplatsen, och därmed är de klara för spel i Europa till nästa säsong. Det är en makalöst bra prestation. Förra året vid de här laget drog Fulhamfansen en djup suck av lättnad. De hade precis säkrat kontraktet. I år kan de istället jubla över den bästa ligaplaceringen i klubbens historia.
Stort, Roy, stort.

Prestigekampen om femteplatsen vanns av Everton. Jag vill minnas att en viss bloggare sa att så skulle bli fallet för ganska många veckor sedan...

Liverpool och Chelsea har verkligen avslutat säsongen på ett fint sätt. Sju segrar på de åtta senaste för Chelsea, och tio segrar på de elva senaste för Liverpool.

Så här ser den 38e och sista omgångens resultat ut:

Arsenal - Stoke - 4-1.
Aston Villa - Newcastle - 1-0.
Blackburn - West Brom - 0-0.
Fulham - Everton - 0-2.
Hull City - Man Utd - 0-1.
Liverpool - Tottenham 3-1.
Man City - Bolton - 1-0.
Sunderland - Chelsea - 2-3.
West Ham - Middlesbrough - 2-1.
Wigan - Portsmouth - 1-0.

***********************************

Då var det dags att presentera lite elvor. Ni ska få hela tre stycken.

Först ut är kort och gott säsongens elva. Jag har tagit de spelarae som var för sig har varit allra bäst. När jag tog ut min Big Four-Elva så försökte jag skapa en elva med bra balans, och få ihop elva spelare som skulle fungera tillsammans - som om laget faktist skulle spela en match på riktigt. Så har jag inte tänkt när det gäller denna elva. Det är helt och hållet baserat på individuella prestationer, och jag har självklart enbart haft denna säsong i åtanke.

                  Van der Sar
  Jagielka Hangeland Vidic Evra
Ronaldo Carrick Lampard Rooney
                     Gerrard
                      Anelka


Tränare: Roy Hodgson.

Kommentar:

Van der Sar har tuff konkurrens, främst i form av Pepe Reina, som jag i grunden tycker är en något, något bättre målvakt. Men den här säsongen har nog Van der Sar varit lite vassare, och det är Unitedkeepern som har hållit flest nollor denna säsong.

Jagielka gör sig egentligen bäst som mittback, jag är meveten om det. Men han skulle sannerligen inte göra bort sig som högerback, och jag tycker att han förtjänar en plats i den här elvan. Både Sagna och Bosingwa har gjort fina säsonger, men de har egentligen inte gjort så mycket mer än vad folk förväntade sig. Jagielka har gjort väldigt mycket mer än så. Vidic och Hangeland har varit ligans bästa mittbackar denna säsong, enligt mig. Evra hade egentligen ingen riktigt konkurrent.

Ronaldo är given, och det är även Lampard och Rooney. Jag hade fruktansvärt svårt att välja mellan Carrick och Xabi Alonso, men till slut föll valet på Carrick eftersom han har varit så pass bra nu på slutet, då det gällt som allra mest. Gerrard är lagets mest givne spelare. Överlägset.

Anelka vann faktiskt skytteligan, och det ska väl egentligen räcka som motivering. Ändå var jag lite tveksam. Jag hade Rooney (med Rooney på topp så hade jag kunnat få in Ashley Young, Ji-Sung Park eller Mikael Arteta på mittfältet) och Torres som alternativ, men till slut valde jag alltså Anelka.

Att det blir Hodgson som får ta på sig tränarkostymen kändes självklart. Fulham har som sagt aldrig någonsin hamnat på en bättre tabellposition än i år.

***********************************

Elva nummer två är förstås säsongens fiaskoelva. I den här elvan kan man få en plats utan att ha varit absolut värdelös. Jag har helt enkelt tagit ut de spelare som jag anser har presterat sämst sett till sin högstanivå och sett till de förväntningar jag anser jag mig kunna ha på spelaren i fråga.

                     Gordon
  Neville Ben Haim Gallas Bale
Bentley Barton Ballack Downing
             Owen Adebayor


Tränare: Juande Ramos.

Kommentar:
Sunderlands Craig Gordon är den dyraste målvakten i Premier Leagues historia. Han sitter på bänken i ett bottenlag. Nuff said.

Det har nästan varit smärtsamt att se Gary Neville vissa stunder denna säsong. Jag har aldrig sett honom se så långsam, temposvag, dålig och gammal ut. Jag minns exempelvis matchen mot Villa i vilken han till en början blev placerad som mittback. Ojojoj.... Det var så man rodnade å Nevilles vägnar. Kanske är det dags att börja tänka på att lägga skorna på hyllan så att folk får minnas honom som en högklassig högerback istället för killen som gick ned sig totalt de sista åren. Ben Haim var en stor snackis efter några fina säsonger (04-07) i Boltontröjan. Han gick sedan som bosman till Chelsea till förra säsongen. Men israelen blev ingen hit på Stamford, och flytten gick till Man City inför denna säsong. De ljusblå betalade den relativt höga summan £5M för Ben Haim. Kanske är det ingen extrem summa pengar, men med tanke på att det inte blev mer än åtta matcher i City innan man bestämde sig för att han inte höll måttet så är det ganska mycket pengar. Under andra halvan av säsongen har Ben Haim varit på lån i Sunderland. Där har det inte blivit mer än fem matcher. Kort och gott: Ingen höjdarsäsong för Ben Haim. Gallas? När jag tänker på Gallas så dyker ord som gnällig, bråkig, barnslig och attitydsproblem upp i huvudet. Att han mitt under brinnade säsong blev av med lagkaptensbindeln säger förstås allt. Arsenal bör göra sig av med honom illa kvickt, ifall ni frågar mig. Dessutom är det på sin höjd en duglig fotbollsspelare. Ska man vara mittback i Gunners ska man absolut inte se så ostabil och skakig ut som Gallas gör titt som tätt. Tottenhams Gareth Bale har det inte lätt. det är inte nog med att han har stagnerat i utveckligen. Så fort han är på planen så vägrar Spurs att vinna. Den här säsongen har Bale startat elva gånger. Tottenham vann inte en enda av de elva matcherna.

Bentley kostade närmare 200 miljoner kronor och har mer eller mindre inte uträttat ett jota. Där behövs ingen förklaring. Stuart Downing ska likna Middlesbroughs bästa spelare. Tre assist och noll mål på 37 ligamatcher begs to differ, om man säger så. Jag är beredd att påstå att Downing är en av ligans allra mest överskattade spelare. Storklubbsmaterial? Tillåt mig krevera i skrattkramper. Joey Barton förtjänar sin plats för att han är en begränsad och medioker fotbollsspelare, och en fulländad och tvättäkta idiot. Ballack har i min värld alltid varit en fruktansvärt bra fotbollsspelare. Jag har alltid tyckt att han borde ha en mer ansvarsfull roll i Chelsea. I år tycker jag att han har fått en rejält chans att visa vad han går för. Han har varit inblandad i 28 ligamatcher för Chelsea denna säsong. Vad har Ballack gjort med det då? Ett mål, tre assist, och en hel drös alibiinsatser. Jämför man Chelsea-Ballack med Tyska Landslaget-Ballack så är det två helt olika uppenbarelser. Chelsea-Ballack förtjänar inte ens att stå i skuggan av Tyska Landslaget-Ballack.

Förra säsongen så var Adebayor ett objekt för så många superlativ att det nästan blev tjatigt. De flesta tränare i världen hade nog gett ett lillfinger för att ha en fjolårs-Ade i laget. Adebayor gillade uppmärksamheten och passade på att flirta lite med andra klubbar, kräva högre lön ifall han skulle stanna och överlag göra sig allmänt impopulär. Under denna säsong så har Ade fortsatt på det inslagna spåret. Han har mest gått runt och sett loj och ointresserad ut. Att han har gjort tio ligamål är inget försvar för dålig laganda och slöhet. Michael Owen hade faktiskt en period under säsongen då han stänkte in några mål. Men allt är som vanligt med Owen. Målen kommer bara i stim, och när målen kommer så kommer också skadorna som ett brev på posten. Owens sista mål denna säsong kom den 10e januari. Nu mot slutet när det gällt som allra mest så har Owen varit rakt igenom usel. Det håller inte.

Ramos var först med att få sparken, och med tanke på hur mycket Spurs har klättrat sedan han lämnade så får man väl ändå säga att han gjorde ett icke godkänt jobb.

***********************************

När sågen ändå är framme så tänker jag ta ut ännu en floppelva. Denna gång är det de mest misslyckade nyförvärven som krigar om platserna. Kravet för att få vara med i elvan är att denna säsong var debutsäsongen i engelsk fotboll. Robbie Keane och El Hadji Diouf kan alltså inte komma med, hur gärna ni än vill.

                       Gomes
Degen Cuellar Coloccini Dossena
         Bischoff Deco Villanueva
       Elmander Xisco Quaresma


Kommentar:
Ja, ja, Gomes har ryckt upp sig under slutet av säsongen. Men kostar man nästan £8M och börjar säsongen som Gomes gjorde så får man räkna med att bli föremål för en del kritik.

Philip Degen måste ju vara Liverpools mest tragikomiska värvning någonsin. Folk säger att han kom gratis, men jag vågar nog lova att även bensköre Degen har en rätt smaskig veckolön. Det borde han inte ha. Degen har nämligen varit konstant skadad sedan han anlände. Två framträdanden i Ligacupen är allt han har hunnit med. Om jag inte helt missminner mig så skadade han sig i båda de matcherna. Skrattretande. Hela sjukjournalen hittar ni här. Newcastles Coloccini är i mina ögon Premier Leagues sämsta spelare, alla kategorier. Att en försvarare på högsta nivå kan agera som den mannen gör i vissa lägen är både skrämmande och sjukt. Nästan lika sjukt som att han fick ett femårskontrakt. Men inte lika sjukt som att han kostade £10M. Cuellar kom tlll Villa från Glasgow Rangers denna säsong. Omställningen från skotsk till engelsk fotboll gick trögare än vad de flesta hade hoppats på. Cuellar har bättrat sig på slutet, men sett över hela säsongen har han inte gjort många människor (möjligtvis några Birminghamfans) glada. Och för nästan £8M skulle man ju i alla fall vilja kunna pressa fram ett litet leende. Även på vänsterbacken hittar vi en Liverpoolspelare. Andrea Dossena kom från Udinese och är Liverpools dyratse försvarsspelare någonsin. Med det som bakgrund kan man kanske kräva att människan i fråga i alla fall ska förstå grunderna i fotbollens försvarsspel. Men icke. Dossena har inte varit dålig, han har varit en direkt säkerhetsrisk i mer eller mindre varenda match han deltagit. Med tanke på priset (£7M) så är jag nog beredd att påstå att Dossena är det näst sämsta nyförvärvet i Premier League under den här säsongen. Coloccini är helt ohotad etta.

Arsenal har en helt egen version av Philip Degen. Bischoff kom inför denna säsong som bosman efter att ha varit skadad oerhört mycket de senaste två åren. Nu är den sviten förlängd med ytterligare ett år. Bischoff har gjort ett enda inhopp i ligan denna säsong. Deco gick till Chelsea och Big Phil för att få fart på en karriär som hade gått i stå i Barca. Det gick sådär. Portugisen inledde säsongen piggt, men sedan gick det tyngre, och när Scolari försvann så blev Deco marginaliserad. Man ska inte glömma att Chelsea betalade £8M för Deco. Blackburn har haft chilenaren Villanueva på lån under denna säsong. Jag tvivlar på att det blir en permanent deal av det lånet. Villanueva har totalfloppat. Han har varit inblandad i 13 ligamatcher utan att en enda gång visat framfötterna på allvar.

Det finns fortfarande människor därute som av någon outgrundlig anledning känner ett starkt behov av att dra lans och gå i strid så fort man yttrar ett ont ord om Johan Elmander. Jag kan inte begripa varför. Kan inte folk bara inse att han inte håller som förstaval i ett Premier League-lag? Han har aldrig varit bra nog, och han kommer aldrig bli det. I Bolton skulle han inte bara vara förstaval, han skulle vara spelaren med stort S. Elmander är Boltons dyraste köp någonsin. Om man i det läget inte kräver mer än fem ligamål, och överlag att han sätter mer prägel på matcherna, ja då mesar man med sin krav. Men det finns grader i helvetet. Elmander framstår ju som rena messias om man jämför med Newcastels Xisco. Spanjoren kostade £7M och gjorde mål i sin hemmadebut. Sedan gick det nedåt. Han avslutade säsongen som sjundeval efter Owen, Viduka, Lovenkrands, Martins, Carroll och Ameobi. Det är väl ingen vidare utveckling, va? När Chelsea lånade in Interfloppen Ricardo Quaresma var det nog många som undrade varför. Kanske trodde man att landsmannen Scolari skulle få fart på honom. Problemet var dock att Big Phil var borta bara någon vecka senare. Hiddink har varit helt ointresserad av att matcha portugisen.

Puh. Där har ni alla elvor. Nu är jag redo att ta emot alla skit ni vill ösa över mig.

***********************************

Jag tänkte avsluta bloggen med att svara lite på några av de kommentarer som kommit de senaste två veckorna. Det är många av er som kommer med en jäkla massa intressanta tankar och kommentarer, måste jag säga. Många av inläggen jag skriver är inspirerade utifrån era kommentarer, så de uppskattas väldigt, väldigt mycket. Ibland hinner jag svara, ibland inte. Ambitionen är att svara på allt, så skäll gärna på mig när jag inte gör det. Well.... Här kommer några av era kommentarer, och mina kommentarer på kommentarerna.

Liverpoolsupporten TimoTorres skulle tusen gånger hellre ha Bendtner än Heskey i Liverpools trupp.
I feel you.

Magnus Sköldebäck tycker att Matty Taylor i Bolton har gjort en kanonsäsong i år.
Vi är rörande överens.

Oskar tror att Riijkard kan bli aktuell för Chelsea i sommar.
Ja, varför inte? Personligen tror jag att nästan vem som helst är bättre än Ancelotti. Blir det Ancellotti tänker jag räkna bort Chelsea från titelkampen redan i juli.

Jax undrar ifall det finns någon egentlig skillnad på hur exempelvis Liverpool drivs rent ekonomiskt mot hur Leeds drevs när allt brakade åt helvete.
Precis som Svanström så tror jag inte att det är någon jätteskillnad. Men visst finns det skillnader. Leeds hade mig veterligen alla sina lån direkt uppsatta på klubben. Det har inte Pool. De har merparten av skulderna på ett externt bolag. Exakt vad det gör för skillnad ska ni fråga någon som är bättre på ekonomi än vad jag är, men att det finns skillnader är jag säker på. En annan skillnad är Liverpools och Leeds riskkakyler rent sportsligt. Det var betydligt större risk att Leeds skulle missa att kvala in till Champions League ett random år, än vad det är att Liverpool ska göra det nu. På den tiden gick bara de tre bästa lagen till CL, och Premier League var inte heller lika tydligt uppgrupperat. Idag är Topp Fyra så hårt cementerat att det krävs något extra ifall Man U, Liverpool, Chelsea eller Arsenal ska missa CL-plats. Så var det aldrig för Leeds. Självklart går ingen klubb säker, och naturligtvis kan vad som helst hända. Men nog är det en väsentlig skillnad. När det gäller det ekonomiska så kanske Mikael Söderqvist eller någon av bröderna Sandström har tillräckligt med kunskap för komma med några kloka ord?

Klumpen undrar hur bra/dålig Jonas Olsson är.
Tja... Han är väl Petter Hansson-bra, ungefär. Han är omtyckt i West Brom, dels för sin attityd och dels för att han faktiskt har gjort en bra säsong, trots att laget släppt in en hel del mål. När Jonas var skadad (han missade tio raka matcher) så hade West Brom ett poängsnitt på 0,5 poäng. Under de 27 matcher han har spelat har de snittat 0,9 poäng. Självklart måste man ju ta hänsyn till hela lagets form, andra skador, avstängningar, spelschema, etc. Men kanske säger det något?

Lillebroer önskar sig koll på de olika AFC-lagen som existerar.
Jag ska jobba på det.

Alex kom med en massa kul information när det gäller spelare och split vision.
Jag hade ingen aning om något av det du berättade. Nu vet jag. Tack!

FCUM undrade ifall inte Kuyt skulle kunna lira till vänster i Liverpools 4-2-3-1-system.
Fan vet. Tanken hade inte slagit mig förrän du sa något, men helt ointressant är det verkligen inte. Precis som du säger är han ändå ingen utpräglad inläggs-ytter, så det kanske skulle fungera. Och ser man Liverpools 1-0-mål från sista omgången så kan man ju nästan luras att tro att Kuyt har en rätt så fin vänsterfot. Men kanske var det även en blind höna-syndromet, vad vet jag? Hur som haver kanske Kuyt vill vänster inte är så dumt. Om Rafa sedan någonsin skulle överväga det är en annan femma....

Rooster tror att Petrov kan bli kapten i Villa nästa säsong.
Det tror jag med.

***********************************

Om jag hinner så har jag ytterligare en elva att presentera imorgon. Det är en elva med spelare som inte riktigt platsade i årets lag, men som har gjort en sjuhelvetes bra säsong. Förhoppningsvis imorgon, alltså. Annars vid ett senare tillfälle.

***********************************

Imorgon lyfter planet till Rom. Jag kommer inte att försöka få biljetter till finalen, ifall någon undrar. Rom-resan är i grunden en 30-årspresent till min sambo. Den bara "råkade" sammanfalla lite lätt med CL-finalen....
Min poäng är att jag riskerar både stryk och råttgift i pastan om jag ägnar Romresan år att blogga om stämingen inför finalen. Jag ska försöka trycka in i alla fall ett inlägg, men räkna inte med några inlägg modell längre förrän till helgen då jag är hemma igen. Då kommer jag också ta vid där jag slutade nu. Säsongen ska sammanfattas, och det ska göras grundligt. Jag har registerat era önskemål på listor, stats, etc. Jag hoppas med andra ord att ni orkar hålla till godo och att ni inte tycker att en mer utbyggd säsongssammantattning känns inaktuell om en knapp vecka.

Innan mitt blogguppehåll huserade det fler läsare här. Alla har inte hittat tillbaka. Ni får gärna hjälpa mig att visa dem vägen hit igen, medan jag är borta.

Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Alex

Provar på en "Gjort det riktigt bra under säsongen"-elva:

Jussi Jäskilänen

G.Johnson L.King J.Terry L.Baines



Y.Benayoun X.Alonso D.Fletcher A.Young



D.Cissé A. Arshavin



Jussi verkar aldrig göra en dålig säsong, nu spelar han i Bolton så han har alltid en del att göra och oftast gör han det riktigt bra. Räddar Bolton i många matcher och har framförallt på slutet vart ett utropstecken.



Backlinjen känns stabil, Terry och King är alltid viktiga för sina lag och det märks när de är frånvarande. Johnson var duktig främst i början av säsongen men är en klart duktig PL-ytterback och Baines har gått från klarhet till klarhet.



Samma som baines kan man säga om Yossi som på den andra halvan av säsongen ofta varit rent lysande. centralt finns de två mittfältare som förmodligen varit jämnast sett till hela säsongen. Ashley på kanten har varit en högst bidragande orsak till att Villa spelar i Europa till nästa säsong.



På topp väljer jag två som haft olika delar av säsongen. Cissé var oerhört viktig för Sunderland i början av säsongen och gjorde mål i var o varannan match men har sen tappat, skulle man dock ta bort alla Djibrils mål i början hade det varit en definitiv nedflytt istället för att det höll sig kvar. Arshavin dök upp i vintras och har varit helt fantastisk att se på.

2009-05-25 @ 14:50:14
Postat av: Lilebroer

Rackarns, att missa en av årets stora händelser, då liverpools talanger ska försöka vända ett 4-1 underläge emot arsenal i youth cup finalen!



Var hemskt ut pool synvinkel men härligt som fotollsvän, att se detta arsenal.

Vilket rörelsemönster, vilka djupledsbollar och vilket passningspel.

2009-05-25 @ 15:14:45
Postat av: Lilebroer

Glömde en grej. vad är inte en Fa youth cup final på anfield om inte.....

2009-05-25 @ 15:16:12
Postat av: Aggeräger

Håller med om det du säger och elvorna är riktigt bra/dåliga:P. Men tycker ändå att Babel borde finnas med i floppelvan. Kan inte koma på en enda riktigt bra match som han har gjort i år, och förutom avgörandet mot Man U på Anfield så har han mest bjudit på missade målchanser som min åttaåriga lillasyster hade gjort mål på...

2009-05-25 @ 16:34:45
Postat av: J

torres istället för anelka annars inget att klaga på.

2009-05-25 @ 18:55:19
Postat av: Linhem

Kan svara Lilebroer om AFC Wimbledon iaf, de gick upp i Blue Square Premier(div 5 kronologiskt sätt) där de möter Luton t.ex. nästa säsong.

FC Utd ska tydligen missat sin kvalplats till 6e divisionen? kan vara 7e dock...

Tror AFC Liverpool vann sin divison - Vodkat League(?) så avancerar om jag inte är ut ute och cyklar.



Degen är Litmanen och QLs okända kärleksbarn helt enkelt...there's no other logic reason



Villanueva verkar lämna Rovers för X-Arabiska klubb ägt av rik a la Von Anka Shejk.



till dig David - Vem hade gjort mest nytta för sitt lag på planen nu på slutet - Shearer för Magpies som inte kan försvara eller Southgate för Boro som inte kan göra mål?

2009-05-25 @ 23:24:42
Postat av: Stenansikte

Spot on som vanligt David! Mycket bra med Hangeland, han har verkligen överaskat mig. Sen tycker jag det är helt rätt med Anelka istället för Torres, visst har Torres varit bra men Anelka vann ju skytteligan och det är i alla fall i mina ögon lite mer oväntat än om Torres hade gjort det.

Jag hade nog valt Reina istället men det säger jag bara dels för att jag håller på liverpool men mest för att jag alltid har ogillat rasisten van der saar. So don't make a note about it.



Sen kanske man kan få en lite utläggning om vad du tror kommer hända med nedflyttningslagen och då tänker jag väl framförallt på Newcastle och Mboro och i första hand om spelarna stannar eller går. Downing bör väl husera i PL även om jag verkligen håller med dig om att han är överskattad och Martins torde väl röra på sig även om han blivit misshandlad så han stannat i utvecklingen.



Det kanske redan är efterfrågat men en lista över de mest passningsäkra spelarna och de mest målfarliga, dvs flest mål per skott.



Hoppas du får det bra i Rom, du lär ju få smaka på stämningen även om du inte får se matchen!

2009-05-26 @ 16:18:04
Postat av: FCUM (United)

Kollade precis VDS statistik och han har ju hållit nollan i 2/3 av matcherna i ligan. Kan han tacka backlinjen för men det är stabilt, helt klart.



Drömelvan har jag inte mycket att säga om, Rio in i mitten kanske och Alonso eller Fletcher in istället för Carrick, mest en smaksak.



Fiaskoelvan har jag dock invändningar mot. Barton har ju helt klart varit en av de bättre i ett kasst lag och fast han är en idiot så borde han nog slippa undan denna listan. Sen vet jag inte om Bale är dålig i de matcher han spelar, känns inte som det är hans fel att han aldrig vinner.

Sen måste jag försvara Neville, inte för denna säsongen för då var du nästan snäll i din kritik, sorgligt att se. Men du skrev att folk skulle komma ihåg honom för att han gick ner sig de sista säsongerna (du kanske tänker på de framtida säsongerna kom jag på nu, i så fall glöm detta). Men till saken, innan skadan blev han utsedd till ligans bästa högerback, sen att han varit katastrofal i de få matcherna han spelat i år efter mer än ett års frånvaro känns då mer okej.

Sen har vi Ramos och ska vi se till hela säsongen så har han gjort det riktigt bra i Madrid tycker jag, känns som att det inte räknas va?



Instämmer också med Aggeräger, att Babel bör ha en plats i floppelvan. Till sist måste jag krypa till korset och erkänna att jag inte kunde ha mer fel gällande Uniteds elva mot Hull, inte ett rätt där. Tycker det är dåligt av SAF som för bara två år sedan ställde upp med ett riktigt starkt lag i sista omgången och sa att det vore osportsligt annars (kanske inte ordagrant). Då hade man också en final i åtanke.

2009-05-27 @ 04:04:57
Postat av: Lilebroer

Någon som såg andra Youth Cup finalen igår?



David Amoo ser riktigt spännande ut, måste jag påpeka.

Stark, vinsnabb(mattades emot slutet) och jäkligt fin teknik (tog sig ut ur de flesta situationer) skulel säkerligen kunna bli en ny pennant, lennon, walcott.

Dock så ser det ut som han inte skäms för att jobba lite för sitt leverna heller.

Men men, lång väg kvar. Men skulle vara kul att se honom i reserverna nästa säsong och få chansen i engelska cupen.



Kennedy och Ayala borde ha snackat med Sami om uhr man som mindre snabb spelar iallfall kan ligga rätt i positionerna. Visserligen var Lansbury och Wilshere grymma, och med en sjuhelskotta fin spelförståelse, men teoretiskt sätt å var det ju bara att slå bollen 5 meter bakom vårt mittförsvar så kunde vem som helst springa in där ock komma fri med stackars bouzanis, som för övrigt förtjänade något mycket bättre än att släppa in 6 mål på två matcher.

2009-05-27 @ 10:56:27
Postat av: Micke S

Jag tycker att det är otroligt tråkigt att Newcastle har åkt ut, för mig är de ett klassikt P.L lag men de förtjänade att åka ur, återstår att se om de kan ta sig upp igen. Tror de får svårt pga dålig ägare, svag ekonomi (som blir ändå sämre i Championship) och spelarflykt. Av de lag som lämnade P.L har nog West Brom. märkligt nog störst chans att ta sig upp tycker jag.



När det gäller Leeds vs Pool ekonomi får jag nog återkomma vid ett senare tillfälle, har lite för mycket att göra just nu för att hinna sätta mig in i fotbollsekonomi. Det är helt klart ett intressant ämne, kan bli ett sommarprojekt för mig.



Nu drar silly season igång, något som jag vet att inte någon favorit för dig David men du får gärna kommentera lite då och då. Tror United kommer vara negativt drabbade iår igen med Teves men även Ronaldo rykten kommer nog ta fart igen. Däremot tror jag Barry spelar i Villa även nästa år och inte i Pool



Ser framemot dina fortsatta kommentaren kring den gångna säsongen.

2009-05-27 @ 22:39:36
Postat av: L

Gallas? Kan förstå att du tycker att han är gnällig och borde försvinna av den anledningen, men hur kan du ta ut en spelare i årets floppelva som, främst efter att han blev av med lagkaptensbindeln, var Arsenals klart bästa back?



Sedan angående Bischoff, jag anser nog att för att man ska komma med i en sån där elva bör man... kosta klubben någonting. Wenger tog en chansning med Bischoff, som innan han blev så oerhört skadedrabbad i Bremen, visat en stor potential. Chansningen gick inte hem, och troligen försvinner han till Portugal i sommar, men jag ser inte alls hur en spelare som kostar i stort sett zero och förväntningarna är obefintliga på kan finnas med i en sådan här elva.



Annars ser det väl bra ut antar jag.

2009-05-28 @ 01:24:50
Postat av: Adam

Din åsikt angående Ancelotti förstår jag inte? Mannen har ju VINNARE intatuerat i pannan. Att Milans ledning satsat fel de senaste åren är väl inte Ancelottis fel? Jag tror att han skulle kunna gå hela vägen med Chelsea, Absolut.

2009-05-28 @ 12:20:55
URL: http://ellandroad.blogg.se/
Postat av: JS

Jag måste säga att jag tycker att Rooney är väldigt överskattad, han har gjort 12 mål och 7 assist på 27 matcher i ligamästarna, och han har spelat som forward i de allra flesta av dessa. Jag tycker istället att b.la. Dirk Kuyt (och detta säger jag inte för att jag är Liverpool supporter) borde vara närmare en plats i "flipp-elvan", han har gjort 13 mål och 9 assist på 34 matcher, och har endast ett fåtal matcher varit anfallare.

Det enda Rooney har som inte Kuyt har är ett engelskt pass.

2009-05-30 @ 17:24:30
Postat av: Holmgren

Lillebroer>>



Jag missade som bekant the second leg av FA Youth Cup-finalen. Såg dock stora delar av första matchen och Arsenal var väl ganska överlägsna, va?

Framför allt upplevde jag dem som ett jämnare lag. I Liverpools U18-lag finns det spelare som jag upplever faller helt ur ramen för vad man kan kräva (det är exempelvis ofattbart att Ayala kan spela i en akademi för ett av världens bästa lag), det såg jag inget av i Arsenal.



Wilshere imponerar stort på den här nivån



Aggeräger>>



Jag ville faktiskt ha in Babel i fiaskoelvan. Han har absolut där att göra. Han missade med en hårsmån.



L>>

Gallas är, när han är som bäst helt ok, inte mer. I år har han inte kommit upp i sin högsta nivå tillräckligt många gånger. En överskattad och gnällig spelare som gör sig utmärkt i säsongens floppelva.



Bischoff (och Degen)? De har inte kostat mycket. Men nog fan kostar de när de lyfter de löner de har. Jag skulle tippa att deras veckolöner är mer än vad de flesta vanliga människor har i årslön. I min värld är inte det gratis. Och självklart ska de betraktas som fiaskon när de inte spelar något. Att de var chansningar förändrar inte det. Chansningar som spricker kan också var fiaskon.



Adam>>



Ancelotti är bra. I Italien.

Chelsea skaffade Scolari, som är en vinnare ut i fingerspetsarna, för att spela sexy football. De fick en brasse som inte kunde PL, engelska och som förlorade omklädningsrummet. Vad göra? Skaffa en italienare

som är en vinnare ut i fingerspetsarna, men som inte kan PL, inte kan engelska till fullo, och som absolut inte står fö sexy football? Jag fattar inte vad de tänker på om de går den vägen, och jag tror det är en jättemiss.



JS>>

Rooney skulle kunna göra fler mål och fler assist, men Fergie väljer att utnyttja en del annat som man kan få med honom. Man kan vara bra på mycket när de kommer till fotboll. Dribbla, skjuta, passa, anfalla, försvara, pressepl, positionsspel, nicka, driva på, göra mål.... Ja, du förstår.



Välj ut 20 prylar, sätt poäng på dessa områden mellan 1 och 10, och försök inbilla mig att Kuyt skulle få en lika hög totalsumma som Rooney.

Rooney är så mycket mer fotbollsspelare än vad Kuyt är. Enbart ett engelskt pass? Pyttsan.

2009-05-31 @ 19:03:33
Postat av: Holmgren

FCUM>>



Hårt med Neville? Kanske. Men han har varit sjukt usel i år. Och när jag menade att han kan bli ihågkommen som halvdan så menar jag att han blir det om han fortsätter såhär.

2009-05-31 @ 19:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0